Forfatter |
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1346
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt jeg bevæger mig ind på et gennemdiskuteret enme... nemlig valg af scart! Men har brug for noget individuel rådgivning, men som selvfølgelig også kan bruges af andre.
Jeg skal have forbundet min DVD-afspiller og TV bedst muligt.
Mine overvejelser går først på om jeg skal vælge med eller uden lyd. Det er klart at vælger jeg uden, får jeg et kabel hvor der udelukkende er kælet for billedet og da jeg samtidig er rigtig godt forbundet lydmæssigt mellem min DVD-afspiller og reciever i forvejen, så er valget jo lige til. Men alligevel... ved ikke om man får brug for det på et tidspunkt og mange af de gode kabler i dag har jo lyd og billede i skøn forening.
Så er vi nået frem til valget af mærket og model. Læste artiklen om test af scart herinde og WRES-XS 700810 ser jo interessant ud. Jeg har også læst meget godt om IXOS 611.
Mine erfaringer samt viden om dette en emne er forholdsvis begrænset. Så nogle gode råd om kombinationen lyd/billede eller hver for sig og hvilken model jeg bør vælge er meget velkommen! Jeg ved dog jeg bør vælge med RGB...
Hvad er komponent-video tilslutning for noget? Hvad kræver det af kabler, DVD-afspiller og TV? og kan det overhovedet betale sig sammenlignet med scart?
|
Til top |
|
|
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er rækkefølgen på billedsiden hvor det bedste er nr. 1 :
1. DVI
2. Componenet
3. RGB (via scart)
4. SVHS
5. Alm. videosignal (via scart) også kaldet CVBS
6. composite
Hilsen Christian.
|
Til top |
|
|
Mikkel Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere info om nr.1......der står nemlig ikke noget om det i HIFI4ALL.dk's ordbog! Så hvis i kunne fortælle mig hvad det er, ville I gøre en newbie glad 
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVI er et digitalt vga signal, men det er de færeste fjernsyn der har det, (har faktisk ikke set et almindeligt crt fjernsyn med dvi) det er mest udbredt i plasma skærme.
Det samme gælder component dog væsentligt mere udbredt og fjernsyn i den højere prisende kan nogle gange tage dette via scart.
Men hvad du skal vælge, kommer meget an på hvad dit fjernsyn kan tage af inputs. Hvis du skal ud og købe fjernsyn så gå efter et som kan tage progressive scan via RGB det er nok det nemmeste at finde til en overkommelig pris. Progressive scan via component (som også kan køre via scart) er dog bedre men væsentligt sværere at finde.
Disse video formater er mest udbredte i projektorer som gerne både har component og dvi. __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at låne et rigtig godt skratterat-kebel med hjem (Scart). Jeg prøvede en gang på en SONY DVP-S7700 DVD og et nyt 32¨ SONY 100Hz TV (Kan ikke huske modellen, men prisen var 12.000,-). En kombination der burde være MEGET afslørende.
Men til min og en kammerats store overraaskelse, kunne vi ikke se forskel på et 500,- kabel, imod det vi havde købt på tilbud i ALDI til 20,-.
Jeg gik derfor tilbage til forhandleren med det dyre kabel, for at få pengene tilbage. Øv for ham... Der gik han lige glip af en fortjeneste på 300 kroner! Men OK... går den, så går den. En skam at vi lavede en A-B test!
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det lyder noget overraskende... meeeeeeeeeen mon den holder helt!  Mit billig-scart er absolut ikke overbevisende så søger derfor viden om diverse kabler.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke afvise, at man kan se forskel på billige og dyre kabler, da der er tale om ret hurtige signaler. Men man skal være meget opmærksom.
Nogle producenter sælger noget der minder om standardkabler, blot pakket ind i sølvfarvet folie og med metalfarvet plastic-stik, og tager gerne 500,- for dem. Også selvom selve kablet ikke er bedre end et standard.
Der er altså INGEN garanti for, at et dyrt kabel er bedre end et billigt. Pris og kvalitet følges på ingen måde ad. Så prøv dig frem. Evt med noget blindtest, hvor du får en anden til at skifte kablerne. Kan du ikke se hvilket et der er bedst, kan du jo roligt købe det billigste. På den måde lader du dig ikke snyde af, at det ene kabel ser pænere ud og er dyrt, og derfor i din underbevidsthed antages at være bedre på forhånd.
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen du har helt ret... se f.eks vintests. Så engang et forsøg hvor man hældte rød farve i en hvidvin og lod nogle vineksperter smage på "rødvinen" og påstod den var en dyr vin. De gav den topkarakter og de var eksperter der burde kunne smage forskel på en billig og dyr vin og så sandelig også om det er rød- eller hvisvin.
Man kan nok også overføre det til HIFI-verdenen... en blindtest kunne faktisk være rigtig sjov! Man stirer sig tit blind på et eller andet!
Men for nu at komme lidt tilbage, hvor min tråd begyndte.... hvad skal jeg vælge, se øverst! 
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kick starter lige denne tråd engang til .... skal have fat i et rigtig godt scart kabel og skal lige have nogle gode forslag til hvilke jeg skal kigge efter... både med og uden lyd!
Budgettet hedder omkring de 500 kr, men brænder I inde med et godt kabel der ligger over dette så kom glad med det alligevel!! 
Ser frem til jeres forslag... 
DVD-afspilleren er en Denon 2900 og TV bliver et Philips 9509.
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb det fede rgb kabel hos av-connection og nogle gode scart stik, og lod det selv så har du et rigtigt godt scart kabel.
Mener også det er det hifi klubben bruger hele vejen rundt i deres butik på østerbro.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
er gået fra profigold til ca 250;- til audioquest X-scart til 1200;- og DER var der mærkbar forskel (varme og god kontrast i faverne), så det fortryder jeg ikke (dog en underlig fornemelse at gi' så meget for et scartkabel;-)
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha... tror jeg vil løbe tør for talent hvis jeg skulle igang med at lode!!! 
Tror mit max for et scart ligger på 500 dask... 
og endelig ærgeligt 9509'eren ikke har komponent-indgang, men hvor meget bedre er det end RGB scart??
|
Til top |
|
|
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du siger bare til. 500kr Dask for et IXOS Top model. Haves.
|
Til top |
|
|
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen mellem scart og component i samme prisklasse er ikke særlig stor. Det er i hvert fald ikke noget man skal bekymre sig over. Mange er jo også interesseret i Progressive Scan; hvilket jo ikke er et mirakelmiddel, men som kun forbedre en smule.
I det link jeg skrev før, ville jeg vælge det øverste til 699,-, men hvis 500,- er maximum, ville kablet til 299,- som anbefales af redaktøren nok også være et rigtig godt køb.
By the way... Hifiklubben har også et Tara Labs scart kabel til 399,- som er kanon godt. __________________ MVH Jannick Petersen
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
Forskellen mellem scart og component i samme prisklasse er ikke særlig stor. Det er i hvert fald ikke noget man skal bekymre sig over. Mange er jo også interesseret i Progressive Scan; hvilket jo ikke er et mirakelmiddel, men som kun forbedre en smule.
I det link jeg skrev før, ville jeg vælge det øverste til 699,-, men hvis 500,- er maximum, ville kablet til 299,- som anbefales af redaktøren nok også være et rigtig godt køb.
By the way... Hifiklubben har også et Tara Labs scart kabel til 399,- som er kanon godt.
|
|
|
Har Tara Labs hele vejen rundt andre steder, så det er jo nærliggende med endnu et Tara Labs kabel! 
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
Du siger bare til. 500kr Dask for et IXOS Top model. Haves. |
|
|
Jep, du kan tro jeg siger til!
|
Til top |
|
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt være jeg spørger en smule dumt nu, men vil der ikke ske en form for konfrontation med både Progressive Scan og Pixel Plus 2?????
|
Til top |
|
|