Emne: Specielle netkabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har der i længere tid været en del debat om hvorvidt specielle netkable skulle give fortryllende god lyd. Nogle mener simpelthen ikke de kan holde ud at høre på musik, spillet over et anlæg med standard netkabler.
Jeg har været en del imod dette fænomen, da jeg ikke mener man kan høre forskel alligevel. Og ingen har turdet stille op i en lyttetest. Folk kan tilsyneladene kun høre forskellen med øjnene!
Min holning har været, at der endnu en gang er tale om psykologisk effekt, hvor folk overbeviser sig selv om, at de kan høre en forskel, fordi de ved hvor meget de har betalt for skidtet. Og her i weekenden styrkedes mintro på dette.
Jeg var på besøg hos en af gutterne herinde fra. Vi fik en behagelig snak, om hifi og alt hvad der hører med.... Nå, men inden jeg gik fik jeg et utroligt lækkert kabel med i hånden (navnet udelades). Det er seriøst lækkert! Kablet består af 3stk 2.5mm2 ledere, og en ganske fin skærm. Og det er meget identisk med et af de kabler som bliver solgt for rigtig mange penge som værende et speciel audio netkabel.
Det sjove er bare, at det kabel jeg fik en stump af, ike har kostet 500,-/meter. Det er indkøbt til ca. 25,-/meter. Så må man leve med, at det ikke leveres i en fin trææske, med flotte beskrivelser osv. Til gengæld kan det købes til under 1/20 del af den pris man skal give, hvis det skal sælges som et specialkabel.....
Nu ved jeg godt, at der selvfølgelig er nogle snoppper, der vil mene, at det kan ikke være samme kabel. Og det lyder helt sikkert dårligere... OK.... Jeg er klar til en lyttetest. Så kan i jo se om i kan lytte jer frem til hvilket kabel der kommer direkte fra kabelfabrikken, og hvilket der kommer fra samme fabrik, men har ligget i en trææske i nogle måneder! Tør i det????
Og lad mig lige tilføje, at jeg ikke er imod at man køber specielle kabler, for at få bedre lyd. Den er jeg med på, men man skal passe på ikke at blive taget i røven! Og det mener jeg man bliver, hvis man giver 500,-/meter for et kabel i en hifibutik, når præcis samme kabel man købes til 25,-/meter hos elektrikeren. Ikke underligt at hifibutikkerne er så vilde med at sælge deres kabler.... der må dæleme være noget af en avance!!
Men jeg er også godt klar over, at hvis jeg udleverer et fra hifibutikken og e fra elektrikeren til en af de mange hifisnopper, og fortæller at prisen på det ene er 500,-/meter og det andet 25,-/meter, og lader ham lytte til dem over weekenden.... så vil han helt sikert kunne høre, at det dyre er klart bedre.... på trods af at det er 100% samme kabel der er tale om! Psykologisk effekt så det brager!!
|
Til top |
|
|
micjen Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der så forskel mellem det du har fået og så et standard? (hørbart?)
Men jeg tror også du har ret, altså med dit nye er identisk med mange af de dyrere (hermed ikke sagt alle)...når jeg selv skal prøve netkabler, bliver det også med et lignende.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lyttet til dette kabel endnu.... men en gang i løbet af i aften.
Jeg har lige lavet et lille regnestykke, der viser hvordan man helt kan lade være med at arbejde, og alligevel tjene en ganske udemærket månedsløn:
Man køber en rulle med 100meter skærmet netkabel i en rigtg lækker kvalitet. Det koster ca. 25,-/meter. Altså 2.500,- for hele rullen.
Man sælger derefter selvsamme kabel til 500,-/meter. Mit bud er, at man sagtens kan sælge 100meter om måneden. Tænk på hvor forfærdeligdeter at lytte til et kabel som man ved har kostet under 500,-.
Fortjenesten ved at sælge de 100meter kabel er 47.500,-. Det er da en fin månedsløs, for ikke at lave noget! Tænk en gang.... en avance på 1900%. Og alle hifihovederne mener stadig de har gjort en god handel.... Gad vide hvad deres definition af at blive taget røven på er???
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det regnestykke holder ikke, der er jo også udgifter til terminering af kablet, det være sig stik, loddetin, strøm til loddekolben, måske krympeflex, osv. Derudover skal du også regne arbejdslønnen med i prisen, så fortjenesten bliver langt fra de 47500kr. du opgiver.
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udmærket initiativ du stiller op med. Jeg synes dog det lyder mere som om du er interesseret i at bevise din forudindtagede holdning om at det ene ikke er bedre end det andet. Hypotesetestning. Udmærket, men vær klar til din hypotese falder!
Jeg har fornylig siddet i flere timer og lyttet på alm netkabler, Supra, Nordost og et hjemmelavet fladnetkabel. De lød alle (meget) forskelligt og det er egentlig en smag-og-behag ting. Jeg vil da gerne stille op og sige i en blindtest hvad det ene og det andet kabel lyder som. Og udpege min favorit. Men det er jo ikke sikkert jeg rammer den dyreste som min favorit, men det skal jo ikke få dig til at konkludere at: 1) Det dyreste kabel er ikke det bedste ( for så ville jeg jo have vlagt det) 2) Jeg kan ikke høre ( for kunne jeg det ville jeg have valgt det dyreste, som jo må være det bedste, etc.)
Set derfra kan du nok se det ikke er nemt at være dig med din påstand. Den er simpelthen for nem at opfylde - profetien.
Mvh
Dige
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hurtig:
Når sådan en tet skal stables op er der et par ting som skal være helt iorden:
Anlægget skal være langt over middel, ellers kan det ikke høres hvad kablerne gør. Dernæst skal strømmen til stikdåsen være god, altså med gode ledninger og gerne en sperat gruppe bag. Vigtigt er at ledningen til den formodede multistikdåse hvor alle hifiapparaterne får strøm fra, og selve stikdåsen er af god kvalitet. Ellers går det ikke. God kvalitet er mere end Harald Nyborg billig-stuff.
Når disse ting er iorden, kan lyttetesten begynde.
Mvh
Dige
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Til Hurtig:
Når sådan en tet skal stables op er der et par ting som skal være helt iorden:
Anlægget skal være langt over middel, ellers kan det ikke høres hvad kablerne gør. Dernæst skal strømmen til stikdåsen være god, altså med gode ledninger og gerne en sperat gruppe bag. Vigtigt er at ledningen til den formodede multistikdåse hvor alle hifiapparaterne får strøm fra, og selve stikdåsen er af god kvalitet. Ellers går det ikke. God kvalitet er mere end Harald Nyborg billig-stuff.
Når disse ting er iorden, kan lyttetesten begynde.
Mvh
Dige
|
|
|
OK... det du siger er, at forskellen er så lille, at man kun kan høre det på et særdeles godt anlæg. Med andre ord, ville det så ikke være hjernedødt at købe dyre netkabler til et middelgodt anlæg, i eks. 50.000,- klassen??? Du siger jo at man ikke kan høre forskellen....
Har jeg forstået dig korrekt?? Eller vil det være en fordel at benytte gode netkabler på et sådan anlæg, på trods af at du ikke mener man kan høre forskellen på det???
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Udmærket initiativ du stiller op med. Jeg synes dog det lyder mere som om du er interesseret i at bevise din forudindtagede holdning om at det ene ikke er bedre end det andet. Hypotesetestning. Udmærket, men vær klar til din hypotese falder!
Jeg har fornylig siddet i flere timer og lyttet på alm netkabler, Supra, Nordost og et hjemmelavet fladnetkabel. De lød alle (meget) forskelligt og det er egentlig en smag-og-behag ting. Jeg vil da gerne stille op og sige i en blindtest hvad det ene og det andet kabel lyder som. Og udpege min favorit. Men det er jo ikke sikkert jeg rammer den dyreste som min favorit, men det skal jo ikke få dig til at konkludere at: 1) Det dyreste kabel er ikke det bedste ( for så ville jeg jo have vlagt det) 2) Jeg kan ikke høre ( for kunne jeg det ville jeg have valgt det dyreste, som jo må være det bedste, etc.)
Set derfra kan du nok se det ikke er nemt at være dig med din påstand. Den er simpelthen for nem at opfylde - profetien.
Mvh
Dige
|
|
|
Jeg prøver ikke at påvise, at der ikke er lydmæssigt forskel på forskellige kabler.
Det jeg prøver at belyse er, der er enorm meget woodoo omkring kabler, og at det betyder at ufattelig mange bliver taget røven på. Netop fordi man sælger forklædte standardkabler, i flot hifi woodoo indpakning.... og til priser der ligge himmellangt fra den reelle pris på kablet.
Synes du ikke det er at tage røven på folk, hvis man tager 500,-/meter for et skærmet netkabel, hvis man kan købe 100% samme kabel hos elektrikeren til 25,-/meter?? Og jo.... der er tale om samme kabel!
Dette er blot et eksempel, men der er masser af andre!
Men som jeg foreslog: Giv begge kabler til en selvudnævnt hifi-entusiast. Fortæl ham hvilket der har kostet 500,-/meter og hvilket der har kostet 25,-/meter. Lad ham teste dem i løbet af weekenden, og lad ham så komme med konklusionen. Jeg vil æde min gamle hat med salt på, a han vil påstå en hørbar forskel, og at det er det dyre der er klar bedst. Sjovt ikke, hvis der er tale om 100% identiske kabler. Det er den typiske psyko-effekt, som alle hifi-t**ser er ufattelig bange for at indrømme.... det vil jo sparek fundamentet væk under alle deres hjemmestrikkede filosofier!!
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja man synes også bilen kører bedre når den er blevet poleret.
Alvorligt tror jeg at alle ens sanser har indflydelse på den samlede oplevelse af lydkvaliteten, og dermed også øjnene. Udover det tror jeg også ens sindstilstand har indflydelse.
mvh
Flemming
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er en modig mand... ikke mange tør komme med sådan en indrømmelse! Cool.... det tager jeg hatten af for
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Hej
Ja man synes også bilen kører bedre når den er blevet poleret.
Alvorligt tror jeg at alle ens sanser har indflydelse på den samlede oplevelse af lydkvaliteten, og dermed også øjnene. Udover det tror jeg også ens sindstilstand har indflydelse.
mvh
Flemming
|
|
|
Det tror jeg du har helt ret i,jeg kan sku selv godt have nogle dage hvor jeg syntes alt hvad der kommer ud af højtalerne ikke lyder specielt godt. Så kan jeg faktisk sætte den samme plade på en hel anden dag på samme udstyr, men med humørtet højt og så lyder det hele som drøm.
Sjovt det med bilen, kan godt huske da jeg selv havde bil og der var ikke noget bedre end at køre rundt i en nypusset bil, motoren spandt bare til et 13 tal. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1873
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig god tråd her!
Der er selvfølgelig forskel på netkabler, ligesom der er det på alle andre kabler, og de lyder bestemt ikke ens.
Men - derfor er der jo ingen grund til at 1000 gange så meget for et kabel med samme virkning.
Der er rigtigt meget voodoo inden for hi-fi, men heldigvis findes der da også seriøse kabelproducenter, der virkelig gør noget ud af at lytte til deres egne kabler, når de udvikler på dem.
I virkeligheden burde man pakke kablerne ind i brunt indpakningspapir, når der skal testes. På den måde ville "snob"-faktoren blive sat ud af spillet på effektiv vis.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg laver selv signalkabler, og der er også penge at spare....
Hvordan er dine egne resultater med elektrikkerens til en 25/meteren.
Der er meget voodoo, så meget er jeg enig. Der er også forskel i filtrering af HF og ud og indstråling i kablerne der er heri forskellende ligger set med mine øjne. En skærm er ikke bare en skærm og plastik er ikke bare plastik.
Omkring det med anlæg så mener jeg at det skal være fornuftigt sammensat af en hvis kvalitet. Det kræver ro i lydbilledet for at man kan høre forskellende, ellers lyder det bare på forskellige måder rodet. Jeg mener ikke der er en nedre grænse for hvad det må koste. Effekten bliver bare mindre tydelig.....
Jeg vil da gerne stille op til en lytte test og fortælle hvad jeg bedst synes om. Det er ikke altid det dyreste der er det bedste, langtfra, der er forskel i effekten fra apperat til apperat..... __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig
Det kunne jo være interessant at høre hvilket anlæg du har testet på!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dumt spørgsmål: er effekten af dyre netkabler ikke meget varierende fra sted til sted alt efter, hvor stabil elforsyningen er, og måske også efter forskellige tidspunkter på døgnet?
I USA har jeg indtryk af, at særlige netkabler og strømforsyninger bruges mere end her, men der er strømmen over forsyningsnettet vel også langt mere ustabil end her, eller er det forkert forstået?
|
Til top |
|
|
chrhansen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvilket anlæg er der testet på?
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netkabler regulerer ikke spændingen. Det kræver et apperat der regenerer strømmen, således a fspændingsudsving på nettet udgås. Der findes flere modeller fra ca. 6000 og op. Hvis det er til en forstærker så regn med væsentligt mere end 6000 kr.!!!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt har jeg ikke testet det billige netkabel endnu. Jeg har blot konstateret, at det er samme type, som sælges ufattelig dyrt, som værende et specielt woodoo hifi-kabel. Man kunne derfor lave lyttetesten på det dyre woodoo kabel. Er det OK, kan man jo bare købe det hos elektrikeren til ingen penge.... Hvis man kan undvære den pæne indpakning, og de latterlige forklaringer om hvorfor netop dette woodoo kabel er ultra godt.
Der er heller ikke nogen der tror på, at en LADA 110 får ultra gode køreegenskaber, fordi sælgeren forlanger 2.000.000,- for den.
Og ang. det med at pakke kabler ind i brunt indpakningspapir når man tester. Glimrende ide.... jeg har meget ofte forslået det her på siden, at man laver blindtest, hvor man udelukkende har mulighed for at vurdere produkter ud fra lyden, og ikke ens forhåndsindstilling baseret på viden om pris osv...
Men pudsigt nok, så har alle de selvhøjtidelige entusiaster altid en masse gode grunde til ikke at stille op. Lige fra at det er useriøst, til at man bedre kan høre forskel hvis man ved hvad man lytter til....
Ja ja... det finder jeg useriøst! Hvis man ikke alene ud fra lyden kan vurdere om lyden er OK, så har man et problem. Men det skyldes nok, at mange entusiaster lytter mest med øjnene og viden om hvilken snopeffekt de dyre kabler vil give overfor andre lige så selvhøjtidelige snopper.
Og endnu en gang vil jeg sige, at jeg bestemt er af den overbevisning at man kan høre forskel på kabler. Men kan man kun høre forskellen med øjnene, så er den der ikke!
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nu heller ikke lige sætte en finger på hvor det logiske kommer ind i billedet, ved at anvende specielle netkabler... For el forsyningen kan jo aligevel ikke blive bedre end det der kommer ud af stikkontakten! Og installations kablet der ligger inde i væggen, plus resten af installationen, er jo aligevel heller ikke skærmet osv. Og der kommer jo aligevel en masse støj med ind, ude fra det fælles el net...
Og hvis netkablet skulle bruges som støjfilter? Der sidder somregel allerede et støjfilter i indgangen på strømforsyningen i ens udstyr...
Men jeg har på et tidspunkt set en, der lavede en adskilning ved hjælp af en motor og en generator, så han bogstavelig talt havde sin egen 230v 50hz. kraftværk... ;-) Men man kan jo også gøre som f.eks. Holfi der køre med DC spænding fra batterier. Eller bruge en UPS (der køre på batteriet), den levere en langt langt bedre AC end det der kommer ud af el nettet... (det holder jo så bare ikke så længe...)
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåå, Hurtig, så er du ude med riven igen
Det er jo egentligt ikke så interessant hvad du tror, men det kunne da være interessant at høre en melding baseret på nogle seriøse lyttetests. Jeg er sikker på at du kunne låne kabler fra flere forskellige producenter, til forsøg. Måske ville du blive overrasket over resultatet?
Et velkonstrueret netkabel indgår som en del af strømforsyningen, og er faktisk noget af det der ofte giver en ret hørbar forskel.
Man skal da naturligvis være skeptisk, dyrt er ikke nødvendigvis = godt. Man skal på den anden side også passe på med blankt at afvise ting, uden at have erfaringsgrundlaget i orden.
Mvh,
Karsten
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|