| Forfatter |
|
Pelle Pirat Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har lige købt en Dali SC-7 center og et sæt Dali 202. Det skal bruges i et surround setup med et par Dali 909 som front.
Jeg søgte lidt på nettet om mit nye køb og faldt over denne side her (direkte link til mod. her ) Den beskriver hvordan man modificere sine delefiltrer ved at udskifte porcelænsmodstanden på "printet" med non-induktive modstande. Det lader til at være en ret billig forbedring af sine højttalere, så det vil jeg da benytte chancen til at få testet. Men, jeg er ok med en loddekolbe, men har ikke så meget styr på selve elektronikken som sådan, så derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om der var andre der havde prøvet moddet på sine egne Dali 909, 202 og SC-7eren og kunne oplyse mig værdierne på de non-induktive modstande?
Skal de have nøjagtigt samme værdier som de originale modstande eller beregnes de non.induktive på en anden måde? Er det bare samme værdi er det jo ikke noget problem at finde nogle nye i den lokale elektronik bix :-)
Er der desuden nogle som har erfaring med denne modifikation eller forbedringer til mit setup?
Jeg er spændt på input
Takker
(29-06-04 - Jeg har rettet overskrift til en mere passende)
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
De noninduktive modstande skal have samme værdi!!.. de fungere exact på samme måde!.. der er bare ikke induktive!..
Du kan købe disse hos Peak Consult, GoldenAge, eller DAT.
Der er Vishay, Danotherm og RS. som de mest kendte eks.
Jeg anbefaler personligt klart Vishay...
De er kanon gode... meget mere åbene og finkornede i lyden end andre jeg har hørt.. her er VIRKLIG!! hul igennem..
Prisen er omkring 45 - 50 kr. stk..( i 50W effekt udgaverne )
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skiftet til flere noninduktive typer, bl.a. vishay, og ikke hørt nogen forskel.
Derimod kan jeg anbefale bedre kondensatorer. Men om det er værd i højtalere i den klasse vil jeg nok tvivle på, men det er sgu meget hyggeligt og det skal nok give en hørbar forbedring.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vishay er klart den bedste, danoterm og rs, som iøvrigt ikke er rigtig non induktive har tendens til en meget hård lyd som ikke er at foretrække hvis ikke diskanten er stueren, for så lyder porcelænsmodstanden faktisk bedre.
Vishay'en er rigtig god, virker mere behagelig, men stadig med flere detaljer!
Men jeg mener nu også at de største ændringer ligger i kondensatorerne, Mundorf supreme så kører det!
Men igen, så er der nok andre enheder der ville have godt af sådan et ingreb. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=R.P.]
Vishay er klart den bedste, danoterm og rs, som iøvrigt ikke er rigtig non induktive har tendens til en meget hård lyd som ikke er at foretrække hvis ikke diskanten er stueren, for så lyder porcelænsmodstanden faktisk bedre.
Men jeg mener nu også at de største ændringer ligger i kondensatorerne, Mundorf supreme så kører det!
Men igen, så er der nok andre enheder der ville have godt af sådan et ingreb.
Enig!! kondensatorene har den STØRSTE!! indflydelsse af alle komponenter i delefiltret!! serie kondensatoren til diskanten kan KUN! blive for dårlig!! så her duer kun det bedste der fås!!.. her må IKKE! spares!!..
M-cap Supreme eller deres nye Silver/oil er et rigtig godt bud!! ( som jeg selv anvender og kan varmt anbefale!!)
Her næst er der CFAC spoler der giver en smule bedre dynamik.. men her er forskellene ikke nær så markante! men mange "bække" små!! så gode modstande.. super kondensatore og cfac spoler... gør stor "Å" af god lyd!!
Parallel komponenter er knap så krittiske!! men dog skal tollerancerne være så gode som muligt! hvilket betyder reelt at her heller ikke kan spares alt for meget! da komponenter med de snæverste tollerancer også er blandt de dyre og super gode!!... men som regel vil eks. M-Caps normale standard hvide typer være mere end riglig kvalitet her!... men ok!! skal det være super godt og en lille smule overkille.. så også Supreme her!!...
Dog ville Silver /oil typerne eller Jensesn Folie/ olie kondensatore eller andre Ditto ...være spild af penge!!..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej miju
Hvor køber du disse M-cap Supreme eller silver/oil? Og hvad er det du bruger og anbefaler, Supreme eller silver/oil?
Har forsøgt at finde dem på nettet, men kun amerikanske distributører eller andre, hvorfra man skal betale told ved indførsel til DK. 
mvh klitgt
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Der vor du finder mest ud af hvilken modstand der er bedst til dine højttaler er at tage den modstand der sider til diskanten og skifter den, men så skal du flytte den modstand helt op til diskanten så den sider til sidst i signalvejen det giver den bedste lyd da signalet får ful paver i gennem delefiltret, for når en modstand er monteret på delefilteret er det som om signalet bliver stanset der, men sætter man modstanden oppe ved diskanten så kan signalet frit passere op til diskanten uden hindringer, så er det også nemmer at til passe nivuet på din enhed, jeg bruger 2 keramisk modstand ved siden af hinanden og det giver bonus.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et tip, som Sten Duelund og hans venner lærte mig: tag sådan en billig cement-modstand og knus forsigtigt cementen med en tang (eller slå den i stykker med en hammer). Når du har fjernet dette ydre lag, sidder du med en rund stang med tråd snoet om. Den lyder bedre. Og hvis du kommer til at ødelægge den, så koster den næsten ikke noget.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
| Lige et tip, som Sten Duelund og hans venner lærte mig: tag sådan en billig cement-modstand og knus forsigtigt cementen med en tang (eller slå den i stykker med en hammer). Når du har fjernet dette ydre lag, sidder du med en rund stang med tråd snoet om. Den lyder bedre. Og hvis du kommer til at ødelægge den, så koster den næsten ikke noget. |
|
|
Og lang bedre en metalindkapslede modstande som fra starten er ringere end de cementindkaplede.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
De noninduktive modstande skal have samme værdi!!.. de fungere exact på samme måde!.. der er bare ikke induktive!..
Du kan købe disse hos Peak Consult, GoldenAge, eller DAT.
Der er Vishay, Danotherm og RS. som de mest kendte eks.
Jeg anbefaler personligt klart Vishay...
De er kanon gode... meget mere åbene og finkornede i lyden end andre jeg har hørt.. her er VIRKLIG!! hul igennem..
Prisen er omkring 45 - 50 kr. stk..( i 50W effekt udgaverne )
mvh.
|
|
|
og de 50W er kun når modstanden er monteret (som den er beregnet til) på en køleplade
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| [QUOTE=R.P.]
Men igen, så er der nok andre enheder der ville have godt af sådan et ingreb.
Enig!! kondensatorene har den STØRSTE!! indflydelsse af alle komponenter i delefiltret!! serie kondensatoren til diskanten kan KUN! blive for dårlig!! så her duer kun det bedste der fås!!.. her må IKKE! spares!!..
M-cap Supreme eller deres nye Silver/oil er et rigtig godt bud!! ( som jeg selv anvender og kan varmt anbefale!!)
Her næst er der CFAC spoler der giver en smule bedre dynamik.. men her er forskellene ikke nær så markante! men mange "bække" små!! så gode modstande.. super kondensatore og cfac spoler... gør stor "Å" af god lyd!!
Parallel komponenter er knap så krittiske!! men dog skal tollerancerne være så gode som muligt! hvilket betyder reelt at her heller ikke kan spares alt for meget! da komponenter med de snæverste tollerancer også er blandt de dyre og super gode!!... men som regel vil eks. M-Caps normale standard hvide typer være mere end riglig kvalitet her!... men ok!! skal det være super godt og en lille smule overkille.. så også Supreme her!!...
Dog ville Silver /oil typerne eller Jensesn Folie/ olie kondensatore eller andre Ditto ...være spild af penge!!..
mvh.
|
|
|
Hvor har du dog den sære ide fra at parallelkomponenter i et delefilter er "mindre kritiske"
Tolerancer (nummerisk værdi) har intet med kvalitet at gøre, det er et spørgsmål om sortering / produktionsmåde / komponenttype.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arr. Du betragter jo heller ikke dit strømkabel fra stikkontakten som en del af signalvejen. Et sted skal man jo spare. Og det er jo bedre at spare på dem som ikke sidder i serie i første omgang. Ville du f.eks. køre med Jensen olie kondensatorer i dit impedanskorrektionsfilter ?
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den rent lydmæssige indflydelse kompenenter har, når de sidder i serie med signalet er der IKKE! når de sidder i parallel kredsløb...
Div. komponeneter kan have en lys eller mørk klang balance, de kan være neutrale eller en og anden mellemting, alt efter type, materiale valg mm.
Denne påvirkning af klang balance / farve, høres ikke parallelt! da signalerne her IKKE! når enheden!! derfor har de ikke samme indflydelse og er ikke nær så krittiske!..
Dog skal tollerancer og mekanisk stabilitet mm. være i top!... så at bare anvende det ringeste og eller billigste duer trods alt ikke!..
Men type / mærke valg er af meget mindre betydning, om det er M-Cap, Jensen, MIT, Audyn cap eller andet, kan du ikke høre!!.... så længe bare kvaliteten overordnet er iorden! og funktionen som er afhængig af tollerancer mm. er som den skal være.
Kvaliteten af paralel komponenter er ikke helt ligemeget altså!... men det er bare andre kreterier der er vigtige her, i forhold til i serie, hvor der foruden kvalitet, stabilitet og tollerancer som sagt også er klang balance / farve at tage hensyn tit, og som gør valget relativ subjektivt og op til hvad den enkeltes øre afgør er det rigtigst lydende / klingende.
Parallet kan man faktisk blot vælge nogle rigtig GODE! komponenter, og det udfra rent tekniske data!.. ( hvad man jo af før omtalte grunde IKKE! "bare" kan når det er i serie) så er det i orden! og skulle sikre en optimal funktion som der det der er det primære i parallel kredsløb, hvad enten det er korektions led eller bare parallel grenen af et højre ordens filter.
Så skulle jeg vel have sat det på plads!...???
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Arr. Du betragter jo heller ikke dit strømkabel fra stikkontakten som en del af signalvejen. Et sted skal man jo spare. Og det er jo bedre at spare på dem som ikke sidder i serie i første omgang. Ville du f.eks. køre med Jensen olie kondensatorer i dit impedanskorrektionsfilter ?
|
|
|
1) jo da, det er kæden direkte fra strømforsyningen der driver højttalerne via den "vandhane" (deraf det gode engelske udtryk valve) som udgangstrinnet reelt er.
2) jeg bruger papir/voks alle steder undtagen impedanskorrektionen nedefter (pga.størrelse) men det er prøvet, så har man plads - vy not
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Den rent lydmæssige indflydelse kompenenter har, når de sidder i serie med signalet er der IKKE! når de sidder i parallel kredsløb...
JOW Alle komponenterne har indflydelse på resultatet
Div. komponeneter kan have en lys eller mørk klang balance, de kan være neutrale eller en og anden mellemting, alt efter type, materiale valg mm.
Denne påvirkning af klang balance / farve, høres ikke parallelt! da signalerne her IKKE! når enheden!! derfor har de ikke samme indflydelse og er ikke nær så krittiske!..
Dog skal tollerancer og mekanisk stabilitet mm. være i top!... så at bare anvende det ringeste og eller billigste duer trods alt ikke!..
Men type / mærke valg er af meget mindre betydning, om det er M-Cap, Jensen, MIT, Audyn cap eller andet, kan du ikke høre!!.... så længe bare kvaliteten overordnet er iorden! og funktionen som er afhængig af tollerancer mm. er som den skal være.
Kvaliteten af paralel komponenter er ikke helt ligemeget altså!... men det er bare andre kreterier der er vigtige her, i forhold til i serie, hvor der foruden kvalitet, stabilitet og tollerancer som sagt også er klang balance / farve at tage hensyn tit, og som gør valget relativ subjektivt og op til hvad den enkeltes øre afgør er det rigtigst lydende / klingende.
Parallet kan man faktisk blot vælge nogle rigtig GODE! komponenter, og det udfra rent tekniske data!.. ( hvad man jo af før omtalte grunde IKKE! "bare" kan når det er i serie) så er det i orden! og skulle sikre en optimal funktion som der det der er det primære i parallel kredsløb, hvad enten det er korektions led eller bare parallel grenen af et højre ordens filter.
Så skulle jeg vel have sat det på plads!...???
Tror du (og mange andre)
mvh.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
1) jo da, det er kæden direkte fra strømforsyningen der driver højttalerne via den "vandhane" (deraf det gode engelske udtryk valve) som udgangstrinnet reelt er.
2) jeg bruger papir/voks alle steder undtagen impedanskorrektionen nedefter (pga.størrelse) men det er prøvet, så har man plads - vy not
|
|
|
1) Det er jo begrebsmæssigt noget rod, vi adskiller de forskellige dele med forskellige ord. Men stopper du ved den elektriske del ? - det er måske sådan at når nogle peger på dit anlæg og spørger hvad det er så svarer du bare "signalvejen". Eller dit hus ?, vindmøllen ? Vinden ? Ozonlaget ? Den førte klimapolitik ? - Signalvejen 
2) 3 vejs med 4 ordens og fuld impedanskorrektion hele vejen ? - billigt 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
bjørn skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
1) Det er jo begrebsmæssigt noget rod, vi adskiller de forskellige dele med forskellige ord. Men stopper du ved den elektriske del ? - det er måske sådan at når nogle peger på dit anlæg og spørger hvad det er så svarer du bare "signalvejen". Eller dit hus ?, vindmøllen ? Vinden ? Ozonlaget ? Den førte klimapolitik ? - Signalvejen 
Giv mig et eneste eksempel på en komponent der ikke "indgår i signalvejen" og hvad helt præcist er noget "begrebsmæssigt rod" ?
Nu er mine højttalere 3 vejs, med 4.ordens filtre og med fuld impedanskorrektion, men pladshensyn gør at filterkondensatoren på bassen er metaliseret papir/voks (106uF) og kondensatoren i LCR-leddet er et lyt-par (1900uF), et par lytter i mellemtonens LCR-led (1170uF) og diskantens ditto (81uF) resten er den ægte var (folie/papir/voks)
Det med pengene er jo et spørgsmål om gode forbindelser osv. så det var først og fremmest plads/vægt der der traf valget |
|
|
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Tråden er vist ved at løbe af sporet....
Mht. handelssteder så prøv www.schuro.de De er lidt omstændelige (ingen visakort mm) så du skal betale v. bankoverførsel, men de er billige (billigst?)
De har både modstande, supreme mmm.
mvh. per.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
kramer71 skrev:
bjørn skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Giv mig et eneste eksempel på en komponent der ikke "indgår i signalvejen" og hvad helt præcist er noget "begrebsmæssigt rod" ?
Nu er mine højttalere 3 vejs, med 4.ordens filtre og med fuld impedanskorrektion, men pladshensyn gør at filterkondensatoren på bassen er metaliseret papir/voks (106uF) og kondensatoren i LCR-leddet er et lyt-par (1900uF), et par lytter i mellemtonens LCR-led (1170uF) og diskantens ditto (81uF) resten er den ægte var (folie/papir/voks)
Det med pengene er jo et spørgsmål om gode forbindelser osv. så det var først og fremmest plads/vægt der der traf valget
|
|
|
|
|
|
Du forplumrer den vigtigste pointe: At komponenterne i serie er de vigtigste og at kondensatoren her er den vigtigste - frem for modstanden.
Sikken en stor...delefilter du har !
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke at Bjørn forplumrer noget somhelst, andre har forlængst drejet debatten hen på noget de hellere vil debattere, end modstande i højttalerdelefiltre. Jeg har også delefiltre så store at postmesteren burde ha' været forbi nu, for at vurdere om de ikke burde ha' hver et eget selvstændigt postnummer. Hver enkelt ting i mine filtre er selekteret på"øret", forstået på den måde at, hvis der fandtes bedre komponenter til opgaven, så er alternativerne enten vanvittigt dyre og/eller af selvsamme fabrikat!
Jeg foreslår at den oprindelige spørger, bruger(*REKLAME*)plasticløse DCA-grafitmodstande, i serie med signalet til en start, for at finde ud af om der er en reél hørbar forskel, og det skriver jeg ikke kun fordi jeg selv bruger og sælger produktet, jeg mener at det er de bedste delefilter-modstande der er til at købe for menneskepenge. De fleste andre nævnte er både afhørt og diskvalificeret her på adressen.
Læs eventuelt Hans P Heilmann's anmeldelse af modstandene, her på sitet.
Mvh. Jens/Modifix von DCA -og så laver vi dem selv! __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |