Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Fremstille Coax stik fra com til Reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet ud af hvordan man fremstiller et coax stik med phono i hver ende. 2x phono stik og et 75ohms antennekabel.

Men på mit lydkort på computeren er der også en digital udgang, så man kan køre et digitaslt signal til sin reciever. Det er et kabel som dette det drejer sig om:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=25&p artid=3&menuid=1&pic=1

Phono delen til recieveren er jo ikke noget problem. Men hvad så med det "minijack agtige" stik som skal i lydkortet, hvad er det for et, er det et specielt stik?

Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Højst sandsynligt ikke. Køb et std. 3,5mm minijack (mono) og sæt inderlederen til centerkontakten, kabelskærmen til den anden.

Kanonen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Øøh, der står jo netop om det kabel du linker til, at det har mini-jack i den ene ende? Så hvis du smækker sådan et på, går du nok ikke helt galt i byen :)

Held og lykke med projektet! Har netop selv lavet mig nogle rigtig gode coaxial kabler :)

Til top Vis Kanonen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kanonen

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Har netop lige undersøgt dette

Men såvidt jeg har fundet ud af, er det kun Creative der køre med en elektrisk S/PDIF udgang i minijack form, hvorimod andre somregelt har enten en rigtig phono bøsning eller køre optisk(toslink).
Det er sandsynligvis også derfor at der står "Digital kabel til SB live/Audigy" på det kabel du har fundet...
Har også været ved at læse lidt i manuellaen for mit Creative kort, og der er den digitale udgang(orange minijack), vist havende 6 poler eller sådan noget... Det må du ikke spørge mig om hvorfor, men når sætter mit normale stereo minijack-phono kabel i, så kommer der et fint digitalt signal ud af højre kanal ;-)

Det skal også lige siges at Creative køre med 5v. signal istedetfor 1v. som er normalt i S/PDIF standarden. Men jeg tror sagtens af din receiver/forstærker e.lign. kan holde til dette signal aligevel...

Men jeg sidder ihvertfald lige nu, og lytter til musik igennem min computer med et Audigy2 kort i, over igennem min nye DAC ;-) ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11522&P N=1) Men der kan ingangen også holde til 12v signal amplitude... Men jeg skal self. ikke kunne udtale mig om hvor meget indgangene kan holde til i din receiver/forstærker, men mon ikke det er nogenlunde noget i den stil?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Mit lydkort er ikke et Crative, men et Santacruz. Det har en elektrisk digital lydudgang ligesom Creatives kort. Jeg købte kortet brugt, så har ingen manual dertil. Men går da udfra det er samme type kabel som det til et Creative kort.

Men jeg kan jo ikke bare smække et minijack på? Et minijack har 3 ledere. Hvor der kun er 2 ledere i et phono stik! Hvad så med den sidste leder fra Minijack stikket, og hvilken af lederne skal være den sidste? (det er jo nok ikke ligmeget hvilken en af dem man vælger at droppe!?
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Og forresten micma18, hvad er en DAC? HAr læst den tråd du henviser til og fatter ingenting af det....

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Mit lydkort er ikke et Crative, men et Santacruz. Det har en elektrisk digital lydudgang ligesom Creatives kort. Jeg købte kortet brugt, så har ingen manual dertil. Men går da udfra det er samme type kabel som det til et Creative kort.

Men jeg kan jo ikke bare smække et minijack på? Et minijack har 3 ledere. Hvor der kun er 2 ledere i et phono stik! Hvad så med den sidste leder fra Minijack stikket, og hvilken af lederne skal være den sidste? (det er jo nok ikke ligmeget hvilken en af dem man vælger at droppe!?
På mit creative var det åbenbart den højre kanal der var signal på, men du kan også bare købe et mono minijack stik, så skulle det være helt perfekt, men ellers så montere du bare begge stereo polerne på samme leder i stikket...

DAC er en forkortelse af D/A Converter (Digital to Analog)...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Har set nærmere på det minijack stik og det minijack med 2 ledere jeg arh som sidder på et andet apparat. Forskellen er egentlig ikke så stor, på det med de 2 ledere, er der et hoved ude i enden og en krop. det minijack med 3 ledere (normalt minijack) der er "kroppen" bare delt op i 2. Så jeg kan da egentlig bare lade være med at forbinde den ene del af kroppen. Ellers kan jeg gøre som du nævner, med at forbinde hele kroppen sammen. og hovedet for sig selv.

Men der er stadig et problem til. Jeg ahr lodet antennekablet på phono stikket. Hvor jeg har forbundet den inderste "metalstang" i antennekablet til den midsterste "metalstang" i phonostikket. Så ahr jeg forbundet det yderste "metalgitter" i antennekablet til den "runde cirkel" på phonostikket. Er dette ikke korrekt?

Men hvordan skal jeg så forbinde Antenne stikket's anden ende til mit minijack stik? Skal den "inderste metalstang" i antennekablet have forbindelse til "hovedet" på minijack stikket? Og "Metal gitteret" på antenne kablel skal så kobles på "kroppen" af minijack stikket?

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Det virker sq nu, lyden er fikset :) Et ekstremt billigt kabel!!!

Noget undrer mig dog, og det er at jeg ikke kan forstå at min reciever ikke skriver "dolby digital" eller lign når dne modtager et AC3 signal.....

Der er godtnok lyd og det hele.... Jeg har så trykket på en knap der hedder "Direct" Så står der abre Direct på recieveren. Nogen der ved hvad det gør?

Eller hvad dne skal sættes på?

PS: HAr en denon AVR 1604

Kanonen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:

Noget undrer mig dog, og det er at jeg ikke kan forstå at min reciever ikke skriver "dolby digital" eller lign når dne modtager et AC3 signal.....

Der er godtnok lyd og det hele.... Jeg har så trykket på en knap der hedder "Direct" Så står der abre Direct på recieveren. Nogen der ved hvad det gør?

Eller hvad dne skal sættes på?

PS: HAr en denon AVR 1604

Hvis du for eksempel bruger PowerDVD eller et andet DVD-afspiller program, så skal man lige sætte det op så lyden ud er sat til SPDIF.

Til top Vis Kanonen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kanonen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes