Emne: Hvad hjælper dyre kabler hvis... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hjælper dyre kabler mellem højttaler og forstærker, hvis de kabler der går fra fx. delfilteret til højttalerenhederne er af dårliger kvalitet?! Det kan vel aldrig betale sig at opgradre højere end det svageste led?! Og hvor gode er kablerne der er brugt internt på såkaldte super-højttalere egentlig? Det burde man vel egentlig også overveje før man går ud og bruger titusindevis af kroner på højttalere.
Jeg kom på disse tanker, da jeg så et tvær-snit af Dali Helicon 400 (se nedenstående link). No offence Dali!!! Der er godt nok meget luft i sådan et kabinet og kablerne ser ikke specielt vilde ud - men som så ofte før kan skindet bedrage.

Vil dog lige tilføje at Dali Helicon serien, efter min mening, er ret suværen, så et eller andet inde i højttalerne går altså bare op i en højere enhed!
http://www.unitedhomeproducts.com/id111.htm __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Olsen
Dette er den gamle diskution om hvorfor et kabel der både er eksotisk og dyrt kan gøre en forskel selv om de kabler der er indenfor i højttalere og forstærkere i mange tilfælde er en kedelig metervarer. mange har brugt argumentationen med at bare fordi man sætter en tyk vandslange på en vandhane så kommer der jo ikke mere vand ud af den grund, men det er nok her man skal passe på for et højttalerkabel kan ikke sammenlignes med en vandslange, der foregår så meget mere i et kabel end i en vandslange. Prøv at søg på kabler her på sigtet så vil du have læsestof nok til resten af denne grønne "vinter"
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal der jo være en del luft i en højttaler, det er en stor del af formålet med kabinettet! Her kan du ikke sammenligne med andet udstyr
Med hensyn til interne kabler og delefilter komponenter, viser flere af "de store" at almindelige kvalitets komponenter i rigtig afstemning er gode valg. For mig er det et udtryk for tro på egene produkter at man ikke vælger "mode" komponenter. Hvis man er usikker på sit produkt og bange for argumenter omkring valg, er det jo en løsning at vælge eksotiske komponenter...så kan det da ikke anfægtes....og så er resten nok også godt 
Se blot på prisniveauet på brugte kabler her på siden. Objektivt vurderet burde kabler være noget af det der holder prisen bedst (ingen mekanik, slid, ridser, etc.). Men fakta er at priserne styrtdykker til langt under 50% det første år...det er uhørt på andre produkter.
Mit råd til folk der vil eksperimenterer med kabler: Vent 1-2 år og køb brugt, de sparede penge kan skaffe mange skiver med musik eller jordomrejser 
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
Hej Olsen
*snip* mange har brugt argumentationen med at bare fordi man sætter en tyk vandslange på en vandhane så kommer der jo ikke mere vand ud af den grund, men det er nok her man skal passe på for et højttalerkabel kan ikke sammenlignes med en vandslange, der foregår så meget mere i et kabel end i en vandslange. *snip* |
|
|
Det er sandt, og desuden er sammenligningen bygget forkert op. Man burde spørge om vandet smager anderledes, istedet for at spørge om der er mere af det. Og med en større vandslange ville der jo blive blandet lidt luft i vandet, og så kunne det jo være det smagte anderledes, eller lidt af gummi eller...
Eller også kan jeg bare godt lide at høre på mine egne sære teorier  __________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Hvad hjælper dyre kabler mellem højttaler og forstærker, hvis de kabler der går fra fx. delfilteret til højttalerenhederne er af dårliger kvalitet?! Det kan vel aldrig betale sig at opgradre højere end det svageste led?! Og hvor gode er kablerne der er brugt internt på såkaldte super-højttalere egentlig? Det burde man vel egentlig også overveje før man går ud og bruger titusindevis af kroner på højttalere.
Jeg kom på disse tanker, da jeg så et tvær-snit af Dali Helicon 400 (se nedenstående link). No offence Dali!!! Der er godt nok meget luft i sådan et kabinet og kablerne ser ikke specielt vilde ud - men som så ofte før kan skindet bedrage.

Vil dog lige tilføje at Dali Helicon serien, efter min mening, er ret suværen, så et eller andet inde i højttalerne går altså bare op i en højere enhed!
http://www.unitedhomeproducts.com/id111.htm
|
|
|
Mine HTere, er bestem ikke klodens bedste og den indvendige kabelføring vinder nok ikke mange tilhængere blandt selvbyggere, eller andre hardcore hifi folk. Men ikke desto mindre, har jeg oplevet store forskelle på forskellige kabler. Mit seneste kabel køb -et kabel, der er LANGT bedre og dyere, end det interne i min HTer -har givet en ikke ubetydlig forbedring og det giver vel reelt ingen mening.
Jeg har en lille hjemmestrikket teori, der lyder således: Alle apperater, har en egenlyd. De kabler vi så forbinder vores apperater med, skal fragte meget sarte signaler frem til det modtagende apperat og i den proces, kan gå meget galt. Det er i langt højre grad mere de mellemliggende kabler, end det kunne være en given højttaler med mystisk kabelføring, der skal kigges/høres på.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nok ikke nogen dårlig teori...
jeg tror nu ikke man kan "se" om kablerne i en højttaler er dårlige....
bruger selv noget halvbilligt pjat i mine diy konstruktioner, men jeg skifter dem nok også på et tidspunkt... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Olsen
Der kan være mange grunde til at de interne kabler (og filter komponenter) lyder som de gør. De kan være valgt alene på grund af deres egenlyd, men de kan desværre også være "valgt" på grund af prisen. Mange producenter tænker nogle gange lidt for meget med pengepungen når de skal vælge de vigtige dele som ingen ser.
Engange imellem ser man jo at én højttaler kommer i en ny forbedret "GTI" udgave. Priserne på disse "GTI" udgaver er dog tit "helt ude i skoven", når det eneste der er forskellen er et par meter kabel og nogle få filter komponenter (der er sq da ikk noget at sige til at DIY'er tweaker (og cloner) på livet løs!) Andre gange er alle pengene brugt på at få højttalerne til at se smarte ud, i stedet for lyden (mange kunder lytter jo med øjnene - og ikke med ørene).
Selv om de kabler der sidder inden i dine højttalere IKKE er de bedste skal du ikke være ked af det, det kan stadig godt betale sig at bruge lidt xtra kroner på et godt højttalerkabel (det er jo som regl meget længere end det interne kabel).
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
mich1352 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 544
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Det kan jeg godt give svaret på (Håber jeg) ...
Nu siger vi at kablerne er ikk særlig gode i forstærkeren... Godt... Så vi siger at kun 80% af lyden kommer ud (OVERDREVET), også sætter du et højkvalitets kabel i, så du stadig har 100% af de resterne 80% tilbage... Også kommer højtalerens kabel, så vi siger det 10 % (OVERDREVET)... Så er der 70% vellyd tilbage... HeH
Så tager vi den samme forstærker igen, stadig væk 80% tilbage, så sætter du et dårligt kabel til forstærkeren, som tager 10%, så har du 70%, også endelig højtalerne som tager 10% mere... Så ender du med 60%...
Dette er min mening om det... Så ja det kan godt betale sig :D
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 15 Juli 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget I har overset; ethvert kabel indeni højttaleren medvirker til højttalerens egenlyd. Totale lyd, så at sige. Den kapacitans og induktans der er i de interne kabler, er medregnet i beregningen af delefilterets bestykning.
Hvis I så ændrer kablerne til andre kabler, ja så ryger hele sammenhængen!
Man skal kende alle fakta på det der ryger ud og det der ryger ind og så skal delefilterets komponenter ændres i værdi for det giver det resultat man vil have.
Og det rører nok ved det mest centrale: ved en der skifter kabler indeni hvad han vil opnå, sådan helt præcist?
Nå, jamen hvis du ikke ved hvor du vil hen, fører alle veje derhen...
Prøv at se hvilken prisforskel der er på en System Audio SA2K og System Audio SA2K Master, hvor den sidste har fået monteret Nordost filament kabelføring internt. Koster 5.000,- i merpris for et sæt! Og det er altså ikke kun kablets pris, nej det er mere fordi det hele skal regnes om, nye kondensatorer, luftspoler, you name it!!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 15 Juli 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|

http://www.unitedhomeproducts.com/id111.htm
|
|
|
Du skal vel også se på det på den måde, at der f.eks. er en dæmpningsfaktor, forvrængning / meter, i højtaler kablet... Så hvis du bare på en del af kablet ændre denne, har det også noget af sige.
Og nu de store Dali højtalere, de bruger vist også noget af deres eget topmodel silver wave kabel, eller hvad det nu hedder, til intern kabel føring?
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|