| Forfatter |
|
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set dette på nettet. Nogen der kan bekræfte, at det virker eller er det en aprilsnar?
Modifikationer med linolie.
Vi har nok alle lyst til at forbedre vores anlæg da det er dyrt at skifte ud til noget bedre og der er meget at hente med små simple ting, virkelig meget endda. Og så er det også sjovt.
Jeg vil foreslå brug af linolie til dem der ikke har gjort det endnu. Og det kan afprøves uden de store udlæg, og der er fortrydelsesmulighed.
Linolie har den store gode ting, at den tiltrækker fugt. Og fugt det aflader.
Man starter med, efter man har lyttet til kendt musik, at indsmøre bundpladen i sin cd afspiller med linolie. Hvis den er dobbelt bundet, som på min Marantz CD 17 K.I., så bør det også gøres inden i. Linolien virker bedst, når den er oxyderet. Men det vil kunne høres med det samme alligevel. Det er i hvert fald min erfaring.
Skulle man fortryde, kan den fjernes igen. Men når bundpladen er valgt som det første, så er det fordi det så ikke ses.
Og så er det sjove, at lytte. Er der sket noget med lyden?
Min erfaring er med min Marantz CD 17 K.I. Sign., at efter der kom linolie på bundpladen indvendig og udvendig er, at der kom mere stilhed og ro. Mere renhed og lyde fra musiker der rørte på sig, kom bedre frem.
Så det næste det kan gøres er, at indsmøre undersiden af låget, bagstykket og siderne. Ja alle de dele af kabinettet der kan ses, får sig en gang lindolie. Og en sjov ting er, at når låget fjernes på ens apparater, så bliver der mere højt til loftet i musikken. Og linolien gør, at noget af den negative påvirkning som låget gør, bliver reduceret. Det vil dog stadig væk være bedst at spille musik uden låg.
En ting der virkelig rykker er linolie på transformatoren i forstærkeren. Jeg oplevede igen, at der blev mere stilhed. Og dermed følger at meget lave lyde kan høres bedre.
Bassen bliver nemmere at følge og virker som der er mere tryk på. Der er kommet nye nuancer i musikken.
Musikken er blevet mere dynamisk. Linolien bør nok være tør før man spiller musik.
Det er herligt, at man kan forbedre sit anlæg næsten gratis. Og så skal man til at genhøre sine CD’er.
Med venlig hilsen Navn slettet af diskretionshensyn
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må da seriøst håbe at det er en Aprils nar.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må man da håbe.... ellers er der noget galt...
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er Flemming Leth nu blevet hifi-entusiast 
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
næ det skuller virke ifølge herlev hifiklub og de har prøvet det,jeg vil dog ikke
komme med nogle postulater da det er et uafprøvet emne for min del
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist ikke en aprilsnar, men det er vist snarer Duelund end Her Leth der har en finger med i spillet her. Kondensatorer skulle også nyde godt af behandlingen. Selv har jeg dog aldrig prøvet da jeg ikke kan overtale min logiske sans til at gøre forsøget ;o) Der skulle dog være argumenter for at det kan virke. Man skal bare være opmærksom på at linolie er selvantændende. Specielt hvis det er opsuget i en klud der ligger i fri luft. Når det er tørret ind skulle der ikke være nogen problemer ud over at det ser noget utjekket ud.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Theis Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk det ska vær friskpresset, kryogenbehandlet jomfru-linolie af seneste økologiske aftapning lagt i nyplukket og friskspundet bomuld !!! ellers er det håbløst at få go lyd
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som alt vi laver, er det naturligvis ikke noget, der dur.
Vi synes bare, det er skægt at bruge linolien, fordi det fedter og ikke kan gå af tøjet.
Plastic som isolationsmateriale er langt overlegent. Helt ærligt, det er det altså.  __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|

ja og der er jo heller ikke forskel på kabler
det er utroligt så mange negative kommentare, men ingen der reelt har prøvet!
jeg kan ihverttilfælde sige god for at prøve at bytte låget ud med en træplade, det kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
|
Hej
Som alt vi laver, er det naturligvis ikke noget, der dur.
Vi synes bare, det er skægt at bruge linolien, fordi det fedter og ikke kan gå af tøjet.
Plastic som isolationsmateriale er langt overlegent. Helt ærligt, det er det altså. 
|
|
|
hvorfor blive skolepige fornærmet, fordi der er nogen der syntes noget man laver er lidt... i bedste fald: underligt 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke spor fornærmet. Bemærk smileyen.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Bassen bliver nemmere at følge og virker som der er mere tryk på. Der er kommet nye nuancer i musikken.
Musikken er blevet mere dynamisk. |
|
|
Alle mine kabler er Duelund (silke/uld sjasket ind i linolie) og jeg er helt enig i det citerede øverst.
Kogt ned, vil jeg sige at alt bliver tydligere, lettere at følge og samtidig bliver musikken lettere at lytte til. Jeg holder mig til kablerne da jeg ikke liiige har lyst til at fedte hele mit anlæg ind i olie og jeg går uden om dvs. modifikationer af apparaterne.
vh.
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er enig med kenneth og har nøjagtig samme oplevelse af Duelund kablerne....
__________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
Rockefoten Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh... thee of little faith!!!
Det er jo ikke så rart at dette kan funke.. Hvis linoljen kan "binde"
opp statisk elektrisitet så vil det jo være fint å bli kvitt dette i cd
spilleren... At det er vanskelig å ihvertfall ikke avfeie er jo litt
dumt. Det hadde ikke blitt mye fremskritt hvis alle var som flertallet
i denne tråden..
Nei jeg har ikke prøvd det.. Men skal sikkert en dag
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvorfor så snyde sig fra denne oplevelse og så koster det jo næsten intet, jeg kan bare sige: Prøv det, prøv det.
Basil.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nede hos os der dypper vi folk i linolie og ruller dem i silke...
Eller er det lederne?? __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En galning fra højre hjørneskab gav mig denne forklaring.
Hil
Linolie tiltrækker ikke vand. Linolie har en bemærkelsesværdig affinitet til ilt. Det er dette kemiske fænom, der gør at linolien tørrer. Der udvikles i den forbindelse en del varme, hvilket i visse tilfælde kan medføre selvantændelse (linoliedyppede bomuldssokkeknolde anbragt i næsen af havemandens røjser)
Linolie yder en ringe modstand mod vand i dampform (svarende til ca. 100mm luft) hvilket gør den uegnet til dampspærre (damp fiser lige igennem, vand gør ikke) men det kræver som bekendt en tryk-/temperaturforskel. Linolieimpregneret silke er elektrisk neutralt (minus statisk opladning)
mvh
Korpus Livlig __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det modvirker statisk opladning er der bestemt ikke tale om hokus-pokus. At det tilmed er billigt og nemt bør vel ikke få folk til at ryste på hovedet.
Branchen har lært os at ting er dyre hvis de virker (eks. netkabler til 10-50K). Tonehovedrense vædske (blåt) i små flasker til en formue, er effektivt. Reelt er Propylalkohol det samme produkt til 1/10 af prisen (dog uden blåt farvestof )...
Her er noget der måske virker, men i hvert fald er billigt....kom dog igang! Hvorfor er du elelrs her på siden? For at modarbejde gode intentioner?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Hvis det modvirker statisk opladning er der bestemt ikke tale om hokus-pokus. At det tilmed er billigt og nemt bør vel ikke få folk til at ryste på hovedet.
Branchen har lært os at ting er dyre hvis de virker (eks. netkabler til 10-50K). Tonehovedrense vædske (blåt) i små flasker til en formue, er effektivt. Reelt er Propylalkohol det samme produkt til 1/10 af prisen (dog uden blåt farvestof )...
Her er noget der måske virker, men i hvert fald er billigt....kom dog igang! Hvorfor er du elelrs her på siden? For at modarbejde gode intentioner? 
|
|
|
Hvilket herligt indlæg 
Nej, tings pris er ikke lig deres kvalitet. De er et billede på omkostninger og avance. Dermed ikke sagt at dyre produkter ikke kan være gode. Deres udsalgspris er blot ikke en væsentlig faktor.
Ang. linoliens bekæmpelse af statisk elektricitet er dette blevet oplyst mange gange. Men vi bruger den altså kun, fordi den fedter og ikke kan komme af tøjet.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 17 September 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille tillægsbemærkning til det Frederik nævner herover:
Vi vikler naturligvis også alle vore kondensatorer i delefiltrene ind i silke, bare for at pensle resultatet med linolie, igen er det jo i virkeligheden og alene for at faa interessante men især, for de uindviede, uforklarlige men herligt fedtede pletter på tøj og krop...
Faktisk så er noget af det højeste man kan opnå i duelundssfæren netop, at selvantænde!
Mvh, Modifix/Selfcombustman... -'credo 'quia ab'surdum.
|
| Til top |
|
| |