Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 02:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kvaliteten af relæ’er i udgangen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om så mange har tænkt på kvaliteten af relærne

der sidder i signalvejen på forstærkeren.

Undertegnede har lige skiftet til en kraftigere type (Finder 12A/24v)

for at få lavere modstand og bedre kvalitet.

Her kom jeg til at tænke på/se at der sidder et tynd stykke ledning

til at forbinde kontakterne (skiftede det til Van den Hul) og set i forhold

til den meget bedre kvalitet højtalerkabel de fleste kører med så kunne

dette være et ret svagt sted kvalitetsmæssig.

Jeg fik mere hul igennem, det overstående kabel er bare lidt stivere

men det går rent mekanisk.

Kunne man bare undgå de relæ'er men det gå jo ikke...

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte på om man var modig at lave noget med bananstik eks. VDH SCS12 således at relæt blev bypasset ved drift alså når forstærkeren er stabil.Det er vel yderst få gange forstærkeren slår fra ved drift.Det kan selvfølgelig gå galt ved DC på udgangen.

Har hørt om nogle der testede relæ'r de var ikke så gode for lyden.

Dynamic Precision har så vidt jeg kan forstå i High Fidelity konstrueret en forstærker uden relæ'r i udgangen,hvordan gør de?? 

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lavet bypass til et sæt af udgangsterminalerne og det virker det giver et relativ lille højfrekvent lyd når jeg slukker forstærkerne.

Måske lidt underligt at jeg skal skrive alle indlæg i den tråd indtil videre men alle forbedringer har vel ret og en kortere renere signalvej er altid at fortrække.Det er godt nok på bekostning af sikkerhed for forstærkeren kan ikke slå fra ved fejl på udgangen men i praksis sker det sjældent kun ved fejlbetjening/brug. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej JRGW!

Jo alle forbedringer har ret.
Sagen er så blot den, at kun ganske få nørder kan hidse sig op til den slags indgreb i apparater.
Først og fremmest fordi de måske ikke føler sig sikre, dernæst fordi - hvem vil købe et sådant apparat brugt, når det meste er tweaket og ændret.
Selv om sælger bedyrer, at det spiller langt bedre end det gjorde of the box, så kan det være noget svært at overbevise en evt. køber om, at det burde han betale ekstra for.
Så ofte vil selv gode sunde og fornuftige modifikationer af udstyr, falde til jorden hos den gængse hifi forbruger.
Man kunne også spørge om, hvorfor man valgte det udstyr man har oprindeligt, når man nu pludselig føler behov for at ændre og modificere det.
I min verden er relæer ikke gode for lyden. Jeg er dog af den mening, at der er mange amps uden relæer i, som ikke lyder lige så naturligt og ligefrem som min.
Relæerne gør det mao, ikke alene.
Kontakter af alle mulige slags i signalvejen er ikke gavnlige for lyden, specielt efter nogen tid bliver de mindre og mindre attraktive.
Alligevel vil jeg vove den påstand, at hvis du flytter dine højttalere 10cm, så opnår du langt større forskel end ved at bypasse relæer.
Relæerne er dybest set placeret der for at beskytte din amp. Jeg kan da forløbigt huske 2 tilfælde hvor jeg ville have futtet en amp af, om ikke der havde været sikringer i dem.
Spørg bare Lasse om det?
Så jeg tror mine bliver hvor de er.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke begynde med at skifte kabel i tændt tilstand og andre unoder der er også den ting som også er ulempen det kan gøre at enheder brænder af i højtaleren fordi forstærkeren ikke slår fra.

Et eller andet sted syntes jeg at det er sjovt og lærerig at eksperimentere.Er ikke i tvivl om at DET TIT KAN LAVES BEDRE.

Dog nogle ting er lavet af dygtige folk eks. Daner det er vi nok ikke uenige om og respekt for at pille her det ville nok generelt være malplaceret. 

Husk også at producenterne af udstyret er nød til at lave det ret pænt og forholdsvis sikker for fejlbetjening og sådan at det kan fungerer i alle tilfælde det tager måske lidt af lydkvaliteten hist og her (spoler i udgangen eks.).Også den ting at vel ca. 1/5 af prisen går til selve produktet og dermed spares der her på bekostning af kvaliteten kunne man sagtens forstille sig.

Det med at sælge køberne vil jo nogle gange næsten have det foræret det er svært.Generelt er jeg ikke til at købe og sælge jeg køber det fordi jeg mener der er noget i det eller forsøger at få det.

Der er også den ting at økonomi og det at man skal lære hen af vejen også er en slags begrænsning for mange og at man kan jo ikke vide det og lære før man har prøvet.Med den viden jeg har i dag ville jeg også vælge anderledes end tidligere.

Syntes dog personligt nok at nogle er for hurtige til at skippe tingene igen uden at have prøvet det nok af eller forstået hvad det drejer sig om.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes