Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler på eBay (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Har overvejet at handle kabler på eBay. Har kigget lidt på Tara Labs hvor man kan købe helt nye kabler til ikke ret mange penge... nogen af jer der har erfaringer???

Toldregler har indtil videre holdt mig tilbage...

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Umiddelart ville jeg ikke være betænkelig. Tolden komme først på hvis:
1. Pakken er værdisat over 100$
2. Pakken ikke er en gave eller en vareprøve
3. Pakken bliver stoppe i tolden.

MEN, hvis der først komme told på så bliver det over 40% oven i, da; køb uden for EU skal der betales told af (12,5%) og der ud over skal der betales 25% moms af de i forvejen 112,5% (ellers er det den anden vej rundt).

Men udover en enkelt narrehat (som jeg pt kører sag på via PayPals buyers protection) så kan jeg kun anbefale at købe via eBay.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Umiddelart ville jeg ikke være betænkelig. Tolden komme først på hvis:
1. Pakken er værdisat over 100$
2. Pakken ikke er en gave eller en vareprøve
3. Pakken bliver stoppe i tolden.

Pakken bliver stoppet i tolden, hvis den ikke kommer fra EU.
Hvis det er brugte varer og det helt klart er privatkøb er det ikke sikkert der sker noget ved det, men der udstedes ingen garantier.

Hvis det er nye varer, så regn med moms og told.

The safe bet: køb noget der bliver sendt fra et EU-land. Brug ebay.co.uk frem for ebay.com.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke altid pakken bliver stoppet i tolden ved køb udenfor EU. Jeg har købt flere ting i USA og på Jersey som ikke er blevet snuppet.

Personlig foretrækker jeg at købe fra Ebay-brugere der bruger PalPal (betalingsfirma), da jeg har været ude for at skulle købe noget i Tyskland hvor jeg skulle overføre penge til hans konto, hvilket ikke var uden problemer. Hvis du alligevel skal overføre penge til en konto i et fremmed land skal du være sikker på at han har et IBAN-kontonr. Det er den nemmeste og billigste måde. I mit tilfælde måtte han først skaffe sig et sådant, men da jeg ikke helt kunne få mit netbank til at fungere, måtte jeg gå i banken for at betale. Det var dyrt, skal det lige siges - banken ville have 100 kr. i gebyr for transaktionen. Bruger du PayPal koster det ikke noget, og det er gratis at oprette en konto hos dem.

Du kan lave en avanceret søgning på Ebay hvor du specificerer at varen skal være tilgængelig til Danmark og sælgeren skal bruge PayPal. 

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej Zanetti,

Seeker's told/moms oplysninger er helt forkerte:

- Begatelgrænsen ligger omkring 80 DKK - IKKE $100.
- Told og skat er ligeglade om det er en gave, om det er brugt, osv. - har selv ringet og spurgt dem.
- Man kan være heldig at pakken smutter ubemærket igennem, men det er sjældent. Så lad være at satse på det.

Hvis du er i tvivl om told/moms reglerne, kan du ringe til told og skat - du skal blot oplyse at det drejer sig om kabler til hifi brug.

Pas i øvrigt på ved brug af Paypal - du er IKKE sikret via de danske betalingskort-regler. Hvis du vil vide mere så læs forsiden af Jyllands Posten's  Derhjemme sektion fra d. 20. januar - find den på biblioteket.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Pas i øvrigt på ved brug af Paypal - du er IKKE sikret via de danske betalingskort-regler. Hvis du vil vide mere så læs forsiden af Jyllands Posten's  Derhjemme sektion fra d. 20. januar - find den på biblioteket.

Ja, jeg ved godt der er problemer med PayPal, jeg har bare aldrig haft nogle. Har købt for ca. 3000 kr, og mit 1. køb var på 1200 kr.  Man skal bruge sin sunde fornuft, og så er der stadig ingen garantier.

Jeg havde kig på en ny xbox med stor harddisc og 35-40 spil liggende på HDD, men tilbuddet så for godt ud. Det var den første vare sælgeren havde til salg, og de to købere der havde overbudt hinanden havde købt under ti ting tilsammen. Jeg havde mistanke om, at disse to købere var "i ledtog" med sælger for at presse prisen op, og besluttede derfor ikke at byde. 

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Seeker's told/moms oplysninger er helt forkerte:

- Begatelgrænsen ligger omkring 80 DKK - IKKE $100.
- Told og skat er ligeglade om det er en gave, om det er brugt, osv. - har selv ringet og spurgt dem.
- Man kan være heldig at pakken smutter ubemærket igennem, men det er sjældent. Så lad være at satse på det.

Hvis du er i tvivl om told/moms reglerne, kan du ringe til told og skat - du skal blot oplyse at det drejer sig om kabler til hifi brug.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137524& vID=200341

Jeg omformulere. Du har i pricippet ret, problemet ligger dog i den anden ende, hvor de formulare som sender pakken ud af USA skal udfyldes. Hvis pakkens værdi er under de 100$ er det en anden formular som bruges ved afsendelse, dette er i teorien ikke nogen forskel i forbindelse med modtagelsen, tror dog det har stor betydning i praksis (læs evt mere på USPS.com). Jeg har selv fået tilsendt en pakke (en universal remote) som fløj i gennem tolden. Det kan forresten ik anbefales, da US åbenbart køre på andre Ir koder end EU, så den skulle programmeres manuelt. (Ikke optimalt).

Jeg kan ikke lige finde et link, men der ER forskel på køb og gaver der sendes, kan bare ikke huske eller finde formuleringen.

Hvis man er lovlydig borger så behøver man ikke ringe til T&S, blot acceptere man de 112,5%*140%. Hvis man prøver at snyde sig billigere, så skal man stadig ik ringe til T&S da de nok ik er så villige til at hjælpe dig med at snyde systemet. Forresten tror jeg også at valg af speditør kan påvirke chancen (risikoen?) for at pakken bliver stoppet i tolden.

Ang. Paypal: Så er man sikret af Paypal selv (buyers protection, hvor jeg pt er i gang med at køre en sag på en kinøjser som ikke kan finde ud af at levere den aftalte vare)

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Der er åbenbart en del misforståelser for hvornår man skal betale told og moms for varer købt i lande udenfor EU. Hvis den bliver sendt som pakke eller brev, må værdien ikke overstige 240,-kr og dette er inklusiv forsendelsen, beløbet er lidt højere hvis det er en gave fra ens rige onkel i Amerika. Han må nemlig sende for 350,-kr, ligeledes inklusiv porto. Med hensyn til tolden variere den afhængig af varen og her må man nok ty til et opkald til Told og Skat. Det er speditørens opgave at tjekke om der skal betales told og moms og de skal samtidig inddrive dette beløb. De har lov til at tage et gebyr for denne service, det ligger omkring 70,-kr inklusiv moms.

Så min anbefaling er at købe fra et andet EU land, så er der ingen problemer. Med mindre du vil købe for over en kvart million, i så fald skal der betales dansk moms.

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

jeg købte nogle ht kabler over ebay, af en amerikaner. kablerne koster lige rundt 10k som nye i dk, han skrev på pakken af det var gave, og at værdien var ca 50dollars.. jeg har intet hørt fra T&S
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
jeg købte nogle ht kabler over ebay, af en amerikaner. kablerne koster lige rundt 10k som nye i dk, han skrev på pakken af det var gave, og at værdien var ca 50dollars.. jeg har intet hørt fra T&S

Hehe... smart!!!!

Ved I hvor man (indenfor EU) kan købe billige Tara Labs kabler??? Skal bruge et 2200i og kan ikke finde det brugt, har ledt i nogen tid... og jeg vil meget nødig give 800 kr i HIFI-Klubben!!

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at der ikke er en teoretisk forskel på hvordan man værdisætter og sender pakken. Men det er der i praksis. Som jeg nævnte før findes der 2 salgs "international shipping forms" henholdsvis 2976-A og 2976 (usps sig dog at grænsen er ved 400$??) men med det sagt vi jeg stille og roligt melde mig ud af debatten med en sidste kommentar om at det altid kan lade sig gøre at snyde på den ene eller anden måde og det virker lidt til at det er det som debatten hælder til.

Lidt nat læsning http://pe.usps.gov/text/Imm/immidx.html

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137524& vID=200341

Jamen se der står det hele jo ...undtagen det med gaver.

Seeker skrev:

Jeg omformulere. Du har i pricippet ret, problemet ligger dog i den anden ende, hvor de formulare som sender pakken ud af USA skal udfyldes. Hvis pakkens værdi er under de 100$ er det en anden formular som bruges ved afsendelse, dette er i teorien ikke nogen forskel i forbindelse med modtagelsen, tror dog det har stor betydning i praksis (læs evt mere på USPS.com). Jeg har selv fået tilsendt en pakke (en universal remote) som fløj i gennem tolden. Det kan forresten ik anbefales, da US åbenbart køre på andre Ir koder end EU, så den skulle programmeres manuelt. (Ikke optimalt).

Jo men så spekulerer man jo i noget som langtfra er sikkert - reglerne står jo klart og tydeligt i linket ovenfor.

Seeker skrev:

Jeg kan ikke lige finde et link, men der ER forskel på køb og gaver der sendes, kan bare ikke huske eller finde formuleringen.

Interessant - det kunne jeg godt tænke mig at se. Jeg har nemlig fået modstridende oplysninger fra told og skat mere end en gang - så det vil ikke undre mig hvis det er sket igen.

Seeker skrev:

Hvis man er lovlydig borger så behøver man ikke ringe til T&S, blot acceptere man de 112,5%*140%. Hvis man prøver at snyde sig billigere, så skal man stadig ik ringe til T&S da de nok ik er så villige til at hjælpe dig med at snyde systemet. Forresten tror jeg også at valg af speditør kan påvirke chancen (risikoen?) for at pakken bliver stoppet i tolden.

Nu taler jeg ikke for at snyde - tværtimod. Men hvis man vil være sikker på hvordan ens varer bliver tolbehandlet kan man som skrevet ringe til told og skat. Toldsatsen er jo afhængig af varetypen (3.5% for cd/lp feks.) og nogle gange kommer der punktafgift oveni.

Seeker skrev:

Ang. Paypal: Så er man sikret af Paypal selv (buyers protection, hvor jeg pt er i gang med at køre en sag på en kinøjser som ikke kan finde ud af at levere den aftalte vare)

Det er muligt, men man er IKKE beskyttet af de almindelige regler for betalingskort og handel på nettet. Det var blot det jeg ville pointere.

Prøv at søg på hate og paypal på google så kan man læse skrækkelige historier...

- Frank Zappa

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

witzel skrev:

Hehe... smart!!!!

......

Se det er ikke særligt smart, for hvis toldbehandleren fatter mistanke til værdiansættelsen på pakken så må han/hun åbne den. Hvis der ikke ligger en faktura i pakken og toldbehandleren skønner at værdiansættelse er for lav, så kommer pakken i karantæne indtil modtager kan bevise at værdiansættelsen er korrekt.

Det har jeg prøvet en gang hvor afsender havde værdiansat pakken korrekt men glemte fakturaen i pakken....så gik der tid med det....laaaang tid før jeg så min pakke.

- Frank Zappa

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Har også hørt, at sætter man værdien på varen lavt, vil det være det beløb erstatningen bliver beregnet ud fra. Altså køber man noget udenfor EU til f.eks. 2000 kr. og sætter værdien til 200 kr., vil varen kun være forsikret for 200 kr.

Venlig hilsen

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Seeker skrev:

Interessant - det kunne jeg godt tænke mig at se. Jeg har nemlig fået modstridende oplysninger fra told og skat mere end en gang - så det vil ikke undre mig hvis det er sket igen.

Det er ikke et bevis, men hvis du fx kikker på nogle eBay auktioner, så står der tit i bunden af teksten "Send as gift = no Taxes". Typisk på internationale auktioner. Ses fx universal remotes eller smykke annoncer hvor det står i en hel del af dem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes