Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: SD-feet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

jeg er blevet anbefalet disse men det eneste sted jeg kunne finde dem er på en svensk side: http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html.

Er der andre sider der har dem?

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa !

Audiocompagniet forhandler SD feet, og der er sikkert andre i det Danske land.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Michael K skrev:

jeg er blevet anbefalet disse men det eneste sted jeg kunne finde dem er på en svensk side: http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html.

Er der andre sider der har dem?

Hvis du søger lidt rundt på deres side finder du den danske side:

Det er virkelig super fødder der giver dit grej et stort tweak. Bruger selv den audiofile version til mine HT.

http://www.sonicdesign.se/sdfod.html

Følgende butikker lagerfør Sonic Design Dæmpefødder:

Danmark:
Agedrup, AUDIOcompagniet,
Esbjerg, ACTIV HiFi, tel 7545 0102
Esbjerg, Hifi 4 You, tel 7512 9543
Frederiksberg, AUDIO ART, tel. 33 25 37 00
Frederiksberg, KF scanAudio, rel 33 31 62 82
Århus, Pladekisten, tel. 8676 0082

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

der er 2 forskellige slags fødder man kan få - er de begge SD-feet og hvilke er bedst?

• Dämpkuddar, budget

• SD-foten, Audiofilutf.

http://www.sonicdesign.se/nordpris.html

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

... budget ....   Audiofil ... du får to gæt 

Bruger selv budget versionen som fungerer aldeles glimrende...

Problemet med Audiofil-udgaven er; at man skal kende den nøjagtige vægt på ens højttaler både i for og i bag og/eller i hver side (altså hvilket tryk den leverer på hver spike, da de audiofile SD-fødder er nøje opdelt i vægtintervaller a' 2 kg...altså skal man kende vægtforskydningen på sine højttalere meget godt før man kan bestille den rigtige type audiofile fødder) så med mindre man har en højttaler der leverer en lige stor vægt på hver spike, hvilket nok ikke sker så tit, skal man have gang i badevægten  (se evt. dette link: http://www.audio-link.dk/SD_vejning.htm)

Normalprisen for budget fødderne er ca 250, hvor prisen for de audiofile er ca. 520kr, såvidt jeg husker...

Hilsen Kajkagen

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

jeg tager sku nogle budget fødder fra Audiocompagniet. Tak for svarene, bestiller nu

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

har selv kigget på VT-Feet... er der nogen der kan fortælle mig hvad der bedst?
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2004
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Kender ikke VT-feet, men SD, de virker !! Bruger vægttilpassede modeller til mine højttalere. Det giver en noget strammere bas, og i øvrigt forbedret lydkvalitet.

Jeg ville ikke spare de par hundrede ved at købe budget modellen dengang. Om det var klogt kan jeg jo ikke vide, har ikke prøvet budget modellen.

Til top Vis Henning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henning

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

okay... har ikke lige så mange penge så det bliver nødt til at være budget modellen - desværre. den koster så 250kr mens vt feet, som kan klarer op til 32kg, koster 299 ved hifiklubben, så det er lige hvad jeg skal vælge af de 2? 

hvis jeg vælger SD, hvilken vægtklasse skal jeg så købe?, mine højt er nogle dali 909 og de vejer, i følge kataloget, 28kg hvilket er er præcist hvor SD skiller...?
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:

hvis jeg vælger SD, hvilken vægtklasse skal jeg så købe?, mine højt er nogle dali 909 og de vejer, i følge kataloget, 28kg hvilket er er præcist hvor SD skiller...?

Spørg en forhandler, eller mail SD.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:
okay... har ikke lige så mange penge så det bliver nødt til at være budget modellen - desværre. den koster så 250kr mens vt feet, som kan klarer op til 32kg, koster 299 ved hifiklubben, så det er lige hvad jeg skal vælge af de 2? 

Du skal vælge den der går fra 28-50 kg, men det ved forhandelren. Du kan roligt købe budget modellen, den virker fint, den tog alle de resonanser jeg var irriteret over da min højttaler stod på spikes.Hele lydbileldet for en opstramning. Jeg har ikke prøvet audiofil udgaven da min højttaler vejer 41 kg er den lidt tung at balanceret rundt med på en badevægt nemlig.

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv foretaget en vejning af mine. Læs instrukserne, er ikke ret indviklet. Vigtigst er, at gulvet er 100% i vater hvor vejningen foretages .

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere vejer 29 kg, altså lige i grænsen hvor budget modellen ligger.

Derfor anbefalede Pladekisten mig at købe de vægttilpassede modeller. Men han sagde også at hvis højttalerne ligger midt i området virker budget fødderne fint. Så jeg ved ikke hvad er bedst. De 41 kg "Ikke Slipsefyr"'s højttalere vejer rammer jo lidt midt i området.

De knapt 300 kr kan være godt givet ud, det mente jeg i al fald. Vi giver jo raskt væk flere kilo for en meter kabel..

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

For mig lyder det dybt tåbeligt at SD-fødder skulle gøre noget godt for lyden. Et kabinet (især baflen) skal være så stift som muligt, for at undgå vibrationer, og dermed tabt energi fra membranerne. Højttalerne skal være så tunge som muligt, af samme årsag. Bl.a. også derfor man fylder sand / blyhagl i nogle højttalere, og jeg vil da mene spikes er med til at få højttalerne til at stå så stille som muligt, hvorimod gumme er blødt og dermed "tillader" lidt vibrationer, hvilket vil sige mindre lyd fra menbranerne, da energien overføres til hele kabinettet.. men det er nok bare mig..
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Skoust skrev:
For mig lyder det dybt tåbeligt at SD-fødder skulle gøre noget godt for lyden. Et kabinet (især baflen) skal være så stift som muligt, for at undgå vibrationer, og dermed tabt energi fra membranerne. Højttalerne skal være så tunge som muligt, af samme årsag. Bl.a. også derfor man fylder sand / blyhagl i nogle højttalere, og jeg vil da mene spikes er med til at få højttalerne til at stå så stille som muligt, hvorimod gumme er blødt og dermed "tillader" lidt vibrationer, hvilket vil sige mindre lyd fra menbranerne, da energien overføres til hele kabinettet.. men det er nok bare mig..

Det er fuldstædig rigtigt at højttaleren står mest stille på spikes,men problemet er bare at det gør gulvet ikke. og de vibrationer fra gulvet forplanter sig altså oppe i højttaleren. Jeg har i hvert fald fået bedre lyd med sd fødder,hele lydbilledet fremstår strammere og tydeligere, med spikes under støjer det faktisk og der opstår tillige uheldige rumresonanser omkring de 100 hz.

Men ingen tvivl om at man nok kan få afdæmpet for blødt,der er kun at prøve sig frem.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Helt enig med slipsemanden  

Der er en del tråde hvori emnet er blevet grundigt behandlet.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Det med om gummifødderne tillader vibrationer i kabinettet tog jeg også til efterretning.

På spikes, veljusteret trykket godt til gulvet, lavede jeg et lille forsøg, nemlig det at stille en tier på højkant, og skrue op. Mønten væltede rimelig hurtigt.

Med SD fødder kan det ikke lade sig gøre at få mønten til at vælte, dvs. minimum vibrationer i kabinettet..Eller hva ?

På mine højttalere (VA Beethoven) i min stue er der ingen tvivl, bassen bliver strammere, og lydbilledet bliver bredere. Der er mere af det hele med SD. Der findes muligvis noget andet og bedre, men til 520 kr er det et rigtig godt og billigt tweak.

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Det er fuldstædig rigtigt at højttaleren står mest stille på spikes,men problemet er bare at det gør gulvet ikke. og de vibrationer fra gulvet forplanter sig altså oppe i højttaleren. Jeg har i hvert fald fået bedre lyd med sd fødder,hele lydbilledet fremstår strammere og tydeligere, med spikes under støjer det faktisk og der opstår tillige uheldige rumresonanser omkring de 100 hz.

Men ingen tvivl om at man nok kan få afdæmpet for blødt,der er kun at prøve sig frem.

Jamen jeg skal ikke kunne sige om gulvet er ophængt i elastikker i visse bygninger, og derfor "svinger med" men betongulvet i mit hus, vibrerer nu ikke alverden, så her holder jeg nu på at spikes er bedst, uden nogensinde at ha prøvet andet. Desuden svinger gulvet næppe med en frekvens i det hørbare område, og derfor tror jeg heller ikke på den har indflydelse på lyden..

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Henning skrev:

Mine højttalere vejer 29 kg, altså lige i grænsen hvor budget modellen ligger.

Derfor anbefalede Pladekisten mig at købe de vægttilpassede modeller. Men han sagde også at hvis højttalerne ligger midt i området virker budget fødderne fint. Så jeg ved ikke hvad er bedst. De 41 kg "Ikke Slipsefyr"'s højttalere vejer rammer jo lidt midt i området.

De knapt 300 kr kan være godt givet ud, det mente jeg i al fald. Vi giver jo raskt væk flere kilo for en meter kabel..

tror da også på at de sidste kroner er givet godt ud men da jeg også gerne skulle have til min subwoofer løber det pludselig op.

hvis jeg køber et sæt til min subwoofer også, kan jeg så bruge de 4 resterende fødder til min forstærker(hvis vægten da passer) eller er det helt åndsvagt og bedre at invistere 125 i det sæt beregnet til forstærker osv?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Skoust skrev:

Jamen jeg skal ikke kunne sige om gulvet er ophængt i elastikker i visse bygninger, og derfor "svinger med" men betongulvet i mit hus, vibrerer nu ikke alverden, så her holder jeg nu på at spikes er bedst, uden nogensinde at ha prøvet andet. Desuden svinger gulvet næppe med en frekvens i det hørbare område, og derfor tror jeg heller ikke på den har indflydelse på lyden..

Bare en ting: PRØV DET !!!!

Dit betongulv svinger sandsynligvis mere end du tror. Det er da en relativ billig tweak at teste.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes