| Forfatter |
|
blitz Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2004
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen
Jeg har en forholdvis stor stue ca 50m2. Akustikken er ikke god for meget ekko og efterklang. Går især udover bassen som bulder samt en diskant som stikker og lyder lidt anstrengende. Er der nogen som har forslag til forbedring af dette.
Gerne nogle nemme gør det selv foreslag, da diverse færdige løsninger ofte er sindsyge dyre. Jeg har selv observeret på udstillinger osv at mange har forskellige plader betrukket med stof på væggene. er der evt. gode forslag til konstruktion af nogle sådan. Kan Roockwool bruges i den forbindelse. Pt har vi ikke tæpper på gulvet og jeg er klar over at et par tæpper nok vil løse noget af problemet. jeg vil selvfølgelig også gerne høre hvis der er nogen som har erfaring med gode færdige løsninger som er til at betale.
Håber på lidt hjælp
Tak
Blitz
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mit råd er at starte med tæpper, mellem højttalerne og lyttepositionen, det hjælper.
men før man køber de dyre akustik løsninger, kan man altid prøve at ligge en dyne forskellige steder i stuen fx. i hjørnerne....
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Blitz
Et stort dejligt gulvtæppe (evt. væg-til-væg) er nok en af de bedste løsninger, uden at skulle fylde væggene med diverse former for plader. Dit problem kan muligvis også afhjælpes, ved at prøve at placere højttalerne på en anden måde. Hvis du har højttalere af basreflex type, kan en lukning af portene være en stor fordel.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
samsons Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder på lærred giver en god akustik..
Rockwool er godt til formålet, men det er noget værre stads at have med
at gøre. Det er jo små glasfibre og de er ikke gode nogen andre steder
end i væggene hvor man ikke kommer til det. Har dog set det brugt i
loftet maletover for at holde på drysseriet.
Sådan noget æggebakke skum, som ville være alternativet, koster omkring
100kr kvadratmeteren i musikbutikker og en herregård i hifibutikker.
Har selv haft god effekt med dette.
Held og lykke med det.
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have noget der kan forhindre lydbølgerne i at reflektere.
Forestil dig at du kaster en hoppebold rundt i din stue. Bolden skal helst ikke kunne hoppe ubesværet rundt.
Alle store flader skal brydes.... Tunge gardiner, store malerier med læred (uden glas foran), pynte tæpper på vægene, tæpper på gulvet, tunge møbler,
Det var lige nogle ting jeg kunne finde på.
Du skal bare tænke på at alle store hårde flader skal brydes og gøres bløde.
Jeg ville nok starte med nogle gulvtæpper... __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
samsons skrev:
.. Rockwool er godt til formålet, men det er noget værre stads at have med at gøre. Det er jo små glasfibre og de er ikke gode nogen andre steder end i væggene........ |
|
|
Rockwool er ikke glasfibre, men sten-uld/fibre. Glasuld, der imod, er glasfibre.
Begge dele drysser. Rockwool klør, mens glasuld direkte borer sig ind i huden. Til lyddæmpning er rockwool nok bedst pga. den større massefylde. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det være en fordel at skifte skumgummi-dæmpningen i HT'ren ud med rockwool..??
Mvh
|
| Til top |
|
| |
blitz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen
Tak for de gode råd.
Jeg starter ud med at få "brudt" den store flade gulvet er med nogle tæpper.
Et par store vinduer skal endvidere have gardiner hvilket jeg tror løser en del af problemet.
Ganske rigtigt er stuen præget af en del bare vægge. Konen går ind for minimalisme hvor det hedder lidt men godt. Så jeg får nok svært ved at knalde et par eksemplare i 3 X 3 meter op af Kronhjorten ved søen. Mht. anbefalingen af Roock eller glasuld kan de vel evt sprayes med noget ikke giftigt lak og derefter betrækkes med noget stof. jeg må igang med at eksperimentere lidt,
Endnu engang tak
Blitz
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk også lige på at væg-absorbenter fungerer bedst hvis de holder en vis afstand til væggen. Absorbenter i form af stof, skum eller mineraluld virker ved at dæmpe luftpartikelhastigheden og ved væggene er der lav partikelhastighed men høj trykvariation. Dvs. at man faktisk bør benytte trykabsorbenter op ad væggene, men de er lidt mere langhårede at fremstille.
Ikke desto mindre vil måtte af en art (tungt stof, filt, mineraluld) med 5-10 cm til væggen fungere fint i et ret bredt frekvensområde. De bør anbringes der hvor du har "spejlbilleder" af dine højttalere.
I lytte-enden (bagvæggen) kan du med fordel benytte diffussorer som reducerer mængen af stående bølger mellem parallelle vægge.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockwool's selskab Rockfon http://www.rockfon.dk laver akustik loftsplader, hvis du skal have noget på væggene, så kunne de evt. bruges. Ellers har jeg set blød masonite overtrukket med stof sat op som som akustik-dæmpere. Det kan såmænd se ganske flot og minimalistisk ud med fx. nogle moduler i nuancer af samme farve.
Men gardiner er 1. prioritet - vinduesruder er ekstremt hårde og enhver dæmning i nærheden af disse er et must. Hvis dit loft er hårdt (beton) så skal gulvet dæmpes mere end hvis loftet er blødere (træ eller gips). Det gælder om at få brudt store hårde flader - der skal ikke spekuleres i at totaldække disse hårde flader, da det jo ikke er et lyddødt rum, som du skal opbygge. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem heller ikke hjørnernes frygtelige virkning. Det er ofte forbavsende at høre, hvor meget der kan opnås ved at skarpe overgange mellem vægge og mellem loft og vægge blødes op med stuk, puder, aflange poser med dæmpemateriale eller noget. Nu kan det jo godt være at det ikke passer til din bolig at lime flamingo-stuk op hele vejen rundt langs loftets kant, og en fin roset i midten, men det ville hjælpe meget. Flere af de gamle tweak-firmaer havde jo trekantede puder til hjørnerne helt oppe ved loftet og mere af samme slags i programmet. Men store tæpper og nogle gardiner samt lidt møbler og reoler er nok det letteste, og det virker big time.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
... jeg har I lang tid lidt at det samme problem, især i de øvre frekvenser...
Da jeg også er ivrig maler (på lærred ) har jeg leget lidt med tanken, om at fyldet den luft der er bag lærredet med et dæmpemateriale af en art... og på den måde få nogle flottere dæmpeplader med max. WAF
hvis nogen har ideer til dette projekt vil jeg meget gerne høre fra jer.... se eventuelt www.kunst.o-f.com
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
blitz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk også lige på at væg-absorbenter fungerer bedst hvis de holder en vis afstand til væggen. Absorbenter i form af stof, skum eller mineraluld virker ved at dæmpe luftpartikelhastigheden og ved væggene er der lav partikelhastighed men høj trykvariation. Dvs. at man faktisk bør benytte trykabsorbenter op ad væggene, men de er lidt mere langhårede at fremstille.
Ikke desto mindre vil måtte af en art (tungt stof, filt, mineraluld) med 5-10 cm til væggen fungere fint i et ret bredt frekvensområde. De bør anbringes der hvor du har "spejlbilleder" af dine højttalere.
I lytte-enden (bagvæggen) kan du med fordel benytte diffussorer som reducerer mængen af stående bølger mellem parallelle vægge.
Hvordan mener spejbillede??
Blitz
|
| Til top |
|
| |
blitz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups
Boye der var et eller andet som smuttede.
Spejlbillede af højtaleren?? hvordan mener du?
Endnu engang tak for alle konstruktive indlæg.
VH
Blitz
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med spejlbillede menes:
Med højttalerne opstillet, hvor du vil have dem stående og spille, og med dig selv siddende i din lytteposition, så - alle steder hvor du på dine reflekterende flader (vægge, gulv, loft) ville kunne se en eller begge højttalere, hvis der sad et spejl lige netop der på fladen, det er de steder, der reflekterer mest generende for din lydoplevelse. Det er de steder, du først og fremmest skal dæmpe med tæpper, dæmpemåtter o.lign. (alle de forslag, du har fået) eller ændre vinklerne (lidt svært med fx gulvet), ud over hjørner og andre skarpe kanter. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 03 Marts 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, KimG - Kunne ikke have sagt det bedre selv!
|
| Til top |
|
| |
blitz Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|