Emne: Kabler fra gmsound ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget på gmsounds hjemmeside, og har fundet en række kabler til MEGET rimelig pris.
Jeg har på forhånd bestilt et enkelt powerkabel (til den pris er det værd at prøve), men jeg er ligeledes interesseret i signalkabler samt ht-kabler. Nogen erfaringer?
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, jeg har leget lidt med både net og signal kabler fra gm, absolut noget af det bedste jeg har hørt i prisklassen, men samtidig ogs en konstatering af at mit Audioquest King cobra ikke er så neutralt som jeg havde håbet på.
signal kablerne spiller med gode deltaljer, instrument separation og homogenitet, uden at blive umusikalske. samtidig forholder de sig relativt neutrale i lyden. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim
Det lyder interessant. Hvilke modeller har du afprøvet?
Jeg er på jagt efter et neutralt kabel med masser af hul igennem (har i forvejen NO-signalkabler samt Taralabs ht-kabler; begge farver ganske kraftigt), men er samtidig lidt tilbageholdende med uden videre at spendere en hulens masse på netop dette (risikerer alene at betale en skyhøj avance... ). Er det noget jeg bør kigge nærmere på?
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har haft 66 modellen en efter middagstid, (iohvert fald afprøvet den grundigt..) og 33 modellen var her en måneds tid.
netkablet er 2,5 kmm i færdig udgave, dog modificeret af gmsound så det passer til mine strømforhold 
jeg mener absolut der er både neutralitet og hul igennem, eneste grund til det ikke er i mit setup er at jeg har fundet TMC, det er mere dynamisk, men koster desværre også derefter.... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info! Jeg får et sæt ht-kabler samt RCA-kabler til test; Små vi jo se hvad de kan byde på...
|
Til top |
|
|
Obii Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej shras
Jeg er selv på jagt efter HT kabler, så gi' endelig lyd fra dig, når du har testet  __________________ The door is open but the ride ain't free....
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Obii skrev:
Hej shras
Jeg er selv på jagt efter HT kabler, så gi' endelig lyd fra dig, når du har testet 
|
|
|
Det vil jeg gøre... 
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som lovet kommer hermed et par lytteindtryk:
Jeg modtog en pakke fra gmsound med 2 sæt Compact G-660EX RCA-kabler samt i sæt Compact K-66EX ht-kabel.
Førstehånds intrykket af signalkablerne er rigtigt godt: Kraftige kabler, med nogle gode solide stik. Kablerne er dog en smule stive, hvilket kan tilskrives de 4 separat isolerede inderledere. Indtrykket er dog generelt at det er lækre kabler.
Nuvel, det ene signalkabel blev koblet imellem CD-afspilleren og forforstærkeren, og musikken blev sat på. Hmm... Ikke godt! Det første der springer i ørerne er en lettere oppustet mellemtone, hvilket bevirker at kvindelige sangstemmer bliver trukket LANGT frem i lydbilledet. Diskanten virker ved første lytning ganske behagelig, og bassen veldefineret med rimeligt punch. Efter lidt længere tids lytning bliver det dog tydeligt at kablets store mangel er dynamik. Lidt overdrevet kan kablets indvirkning beskrives som at lytte til mp3-indspilninger: De små nuanceringer (sprødheden) forsvinder, lydbilledet komprimeres ind imod mellemtonen, og udladningerne i musikken bliver hårde at lytte til. Summa summarum: Det røg af igen!
Nu skal ovenstående retfærdigvis læses i den korrekte kontekst: Dette kabel blev testet op imod et sæt modificeret NO SPM-kabel (ét kabel splittet på langs og lavet til to kabler) til en LANGT HØJERE PRIS. Prisen for Compact-kablet ligger helt nede på 675,-, og testen er fra min side foretaget for at finde ud af hvad de sidste mange kabelkroner reelt går til, og om dette er pengene værd. TIL PRISEN kan dette kabel således sagtens være en god kandidat ved et fremtidigt kabelkøb.
Ht-kablet var desværre for kort til mit setup, så dette har ikke været muligt at teste . Kablet er dog af samme type som signalkablerne, så mon ikke deres karakteristika ligger meget tæt op af hinanden? __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træerne vokser jo ikke ind i himmelen, kun i eventyr, så i forhold til et Nordost SPM RCA-kabel, må et Compact G-66EX RCA-kabel, jo nok være lidt skuffende , men der er jo også en pris forskel der er til at forstå, SPM koster "kun" 11.400,-kr. og Red Dawn koster 4600,-kr., mens Compact G-66EX koster den fyrstelige sum af 675,-kr.
Men hvis Compact G-66EX kablet, bliver sammenlignet med kabler i prisklassen fra 1000,-kr. til ca. 2500,-kr. hvor kablet også hører til, så er jeg temmelig sikker på, at der ikke er ret mange det gør det bedre.
Mvh Gorm
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm
Ja, som jeg også skrev så er konteksten for testen ganske vigtig. Compact-kablet blev testet op imod et DYRT og deraf forhåbentlig potent kabel, så det er klart at enhver svaghed nådesløst vil blive trukket frem.
Når dette er sagt så hev jeg kablet hjem fordi jeg reelt ikke er tilfreds med NO SPM-kablet. Det har en utrolig lækker sprødhed og detaljerigdom, men toppen bliver på mit setup en anelse spids, hvilket (efterhånden som setupet tweakes 'på plads') bliver mere og mere øretrættende. Jeg leder derfor efter alternativer, og ønsker samtidig at finde ud af hvad de mange kabelkroner reelt går til. 
Med hensyn til din prissammenligning har jeg lige lidt rettelser: NO-kablet er ét SPM-kabel lavet til to. Nyprisen er hermed nede på omkring 5700,-. Herefter mener jeg generelt at der tages gigantiske overpriser for dette kabel her i landet, og jeg har da også kun givet en brøkdel af prisen for dette kabel (en del af en større handel).
At du mener at dette kabel vil kunne konkurere med kabler i prisklassen 1000,- kr til 2500,- kr mener jeg umiddelbart også er at tage munden lidt for fuld... Mit næste projekt bliver at teste et sæt VdH the Second signalkabler (nypris: 1700,-), og jeg må sige at jeg forventer mig en del mere af dette! Testen må dog vise om jeg må tage mine ord i mig igen...  __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeghar haft testet 33 modellen, her var første indtrykket "gammeldags" no lyd, tynd, en smule skinger og uden dynamik.
de skal spilles til, en hel del endda, så får man også noget så usædvanligt som holfi lyd med en fast bund og god instrument adskillelse.
keg undre mig lidt over din oplevelse af den oppustede mellemtone, for det er ikke min oplevelse med 66 modellen, men det kan jo være at mit setup i forvejen har dæmpet mellemtone?? 
jeg tvivler dog selv på det sidste (har sa med audioquest og tmc) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
jeghar haft testet 33 modellen, her var første indtrykket "gammeldags" no lyd, tynd, en smule skinger og uden dynamik.
de skal spilles til, en hel del endda, så får man også noget så usædvanligt som holfi lyd med en fast bund og god instrument adskillelse.
keg undre mig lidt over din oplevelse af den oppustede mellemtone, for det er ikke min oplevelse med 66 modellen, men det kan jo være at mit setup i forvejen har dæmpet mellemtone?? 
jeg tvivler dog selv på det sidste (har sa med audioquest og tmc) |
|
|
Hej Kim
Kablerne jeg lånte skulle være spillet til (demokabler samt kabler fra Gorms eget setup), så det burde ikke være der problemet ligger. Den lidt oppustede mellemtone var dog meget tydelig. -At jeg lægger mærke til denne kunne dog tilskrives den mere nøgtern lyd SPM-kablerne giver. Jeg har dog testet andre signalkabler med lidt federe lyd (Artsound silver teflon), og her var der absolut ingen problemer i den retning (prisen er dog også en anden ). __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg brugt en del af Påsken, til at lytte og sammenligne lidt forskellige kabler primært RCA-kabler, da Compact kablet fik skyld for at være oppustet i mellemtonen, samt dynamikløst.
Sammenligningen er lavet med kabler i ca. samme prisklasse, og her har jeg blandt andet brugt Compact G-33, Compact G-66EX, Audioquest Diamondback, Audioquest King Cobra, Nordost Solar Wind, TMC White Label, Taralabs PRISM3300i, Acoustic Zen WOW !!, samt lidt DIY kabler.
Udstyret der er brugt er som kilder er NAD, E-Sound, Marantz, Rotel og Rega/DV10X5, og som forstærkende udstyr har jeg brugt Rotel, E-Sound, Ming Da(rør), samt et DIY forstærker sæt.
Mellem forstærker og højttalere har jeg brugt følgende kabler Compact K-66EX, Taralabs OMNI3SC, Nordost Superflat mk.II, og Supra PLY 3.4S, plus lidt DIY.
Og hvad har jeg så fundet ud af, jo Compact RCA kablet er faktisk temmelig neutralt, det farver hverken bund, mellemtone eller top, kablet er desuden godt detaljeret, med fornuftig dynamik, dog er TMC kablet mere dynamisk, men det er den lidt på bekostning af detaljeringen og neutraliteten. Ud af de kabler jeg afprøvede er der kun 2 RCA-kabler der efter min mening for alvor kan true Compact kablet, og det er TMC og Acoustic Zen.
Højttalerkablet er også ganske neutralt, måske en anelse kold i lyden, men stadig med en god detaljering og fornuftig dynamik.
Min konklusion er at Compact kablerne i hvert tilfælde ikke er oppustede i mellemtonen, men snarere meget neutrale, med en god definering af bunden, mellemtonen og toppen, og dynamisk vil jeg karakterisere kablerne som værende middel, ja måske lidt over middel.
Nu er jeg jo selvfølgelig ikke den rette til at bedømme mine egne kabler, og det var i grunden heller ikke meningen, men da Compact kablerne var blevet sammenlignet med kabler i en helt anden klasse, syntes jeg lige jeg ville teste dem op mod nogle af deres rigtige konkurrenter for en god ordens skyld.
Dog vil jeg godt medgive Søren at det korte (0,75m) af Compact kablerne havde en snært af oppustethed i mellemtonen, dette skyldes at jeg har taget dette kabel fra min tuner, som jeg ikke bruger så tit, og derfor har kablet ikke været spillet ordentligt til, idet kablerne kræver ca. 100 timers tilspilning inden de yder/lyder ordentligt.
Men det lange (1,25m) af Compact kablerne, var tilgengæld perfekt tilspillet og lyder som det skal, og det samme gælder for højttalerkablet som også er spillet ordentligt til.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm
Først tak for dit fine indspark i debatten. Jeg må med skam indrømme at det eneste kabel som nogensinde kom på mit setup netop var 0,75m Compact K-66EX RCA-kablet (har meget lille afstand imellem enhederne og ht-kablet var for kort), da jeg havde indtrykket af at begge kabler skulle være tilspillede. Hvis den oppustede mellemtone og manglende dynamik virkeligt ligger i tilspilningen må jeg konkludere at tilspilning af kabler IKKE er en myte, da kablernes indvirkning på mit setup var meget signifikant (til den negative side). Ligeledes er SPM-kablets lyd meget slank, hvilket yderligere er medvirkende til at skabe kontrasten til dette kabel.
Tilbage er der vel ikke andet at opfordre eventuelle interesserede til at prøve kablet på deres eget setup. -Det er trods alt dér der skal lyttes... 
MVH Søren __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|