| Forfatter |
|
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra devisen om at der ikke findes dumme spørgsmål tager jeg chancen for, at få opklaret nogle tekniske spørgsmål vedrørende kabler. 
Hvad er de væsentligse forskelle mellem digitale coax kabler og så de analoge signalkabler. Jeg er godt klar over, at først nævnte ikke har været igennem DAC'en så at sige og at det andet har, men hvilke krav har de to kabler til materialer? Kan man finde kabler der kan benyttes til begge dele?
Så er der det optiske kabel. Hvordan omformer man til lys i den ene ende og hvorledes tilbage igen til signaler i den anden? Hvad er grunden til at optiske egner sig bedre til længere kabeltræk?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad angår coax/signal kabler, så ligger forskellen i at et Coax skal være langt bedre skærmet, og have en 75 Ohms modstand.
eneste kabel jeg umiddelbart kan komme i tanke om der kan begge dele er TMC's White Label. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm Van Den Huls Digicoupler har hele 7 skærme !!! og er 75 ohm. Der er nu rimeligt mange producenter der laver et mere eller mindre skærmet 75 ohms kabel.
Problemet ligger nærmere i rca stikkende der findes nemlig meget få 75 ohms stik på markedet. Canare laver et udemærket ægte 75 ohms stik der ikke koster alverden. WBT har også produceret et 75 ohms stik men det er hundedyrt.
Så min anbefaling vil klart være at køre med et godt skærmet (mindst tre skærme) 75 ohms kabel monteret med et 75 ohm stik.
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra min xbox over til min HK AVR7000 surround reciever, bruger jeg et lakrids phono til phono. Jeg har også prøvet med et 75ohms antennekabel, og BNC 50ohms kabel, og jeg kan virkelig ikke hører forskel..
For mig at se, er det digitalt, og derfor burde der ikke være noget støj, eller signal forringelse. Alt dette forudset at det digitale signal bliver sendt med error correction, hvilket det højest sansynligt gør.
En ting som jeg syntes er godt ved digitalt, er hvis man bruger lysleder. På den måde adskilder man de 2 appareter helt, da lydlederen ikke indeholder nogen form for metal, som kan lede strøm.
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad menes der præcist med skærmet? Er det blot de lag der ligger udenom kernen?
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
| Hvad menes der præcist med skærmet? Er det blot de lag der ligger udenom kernen? |
|
|
Jep!!! vel at mærke kun det der er af ledende materiale, plastik mm. har ikke noget at gøre med skærmning.....
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
|
Problemet ligger nærmere i rca stikkende der findes nemlig meget få 75 ohms stik på markedet. Canare laver et udemærket ægte 75 ohms stik der ikke koster alverden. WBT har også produceret et 75 ohms stik men det er hundedyrt.
|
|
|
Nu kan det godt være det er mig der fatter hat af el selv om jeg lige har fået 11 i det på A niveau
Men et stik har ikke noget med 75 ohm at gøre
grund til at et kable er 75 ohm, er fordi der ligger en masse "kondensator plus modstande i række" herved vil det opfattes som et 75 ohm, når man sender en tilpasse frekvens ind, for at man ikke skal få signalet rykket helt skævt placere man så en 75 ohms modstand i ind gang på forstærkeren.
Herved er det specielt beregnet til høj frekvenser, hvilket det digitale signal er.
Optisk er bedre hvis der skal bruges over lange afstande, da der stort set ikke er nogen "modstand" i et lysledere kable, men det har heller ikke så stor bredbånde, som et digital signal kabel har.
håber det kan hjælpe lidt __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Nu kan det godt være det er mig der fatter hat af el selv om jeg lige har fået 11 i det på A niveau
Men et stik har ikke noget med 75 ohm at gøre
Så er det meget tankevækkende at f.eks. WBT og Canare producere og reklamere med 75 ohms stik ???
grund til at et kable er 75 ohm, er fordi der ligger en masse "kondensator plus modstande i række" herved vil det opfattes som et 75 ohm, når man sender en tilpasse frekvens ind, for at man ikke skal få signalet rykket helt skævt placere man så en 75 ohms modstand i ind gang på forstærkeren.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad det er du siger med kablet, men hvis du mener at et 75 ohm coax kabel ikke er 75 ohm så tror jeg altså du tager fejl. Hvis kablet ER 75 ohm og hvis forstærkeren er tilpasset dette med en 75 ohm modstand, så siger det vel næsten sig selv at det er synd at forstyrre signalet med et stik med en anden modstand en 75 ohm ? Hvis man kan konstruere et kabel så det er 75 ohm hvorfor så ikke et stik ?
Herved er det specielt beregnet til høj frekvenser, hvilket det digitale signal er.
Optisk er bedre hvis der skal bruges over lange afstande, da der stort set ikke er nogen "modstand" i et lysledere kable, men det har heller ikke så stor bredbånde, som et digital signal kabel har.
håber det kan hjælpe lidt
[/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke kablets modstand der er tale om, men dets karateristiske impedans, der skal være 75 Ohm. Samme karakteristiske impedans kan et stik også have.
Desværre kunne jeg kun finde en forklaring af begrebet på svensk:
http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect2ant.pdf
Andetsteds forklares det således:
"At et kabel har en karakteristisk impedans på 50 ohm betyder, at udsættes det for en belastning i begge ender på 50 ohm, så vil kablet (uanset længde) ikke påvirke denne impedans."
Det kendetegnende er at man undgår reflektioner i kablet ved at belaste (terminere) kablet i begge ender med samme impedans som kablets karakteristiske impedans.
I dk.teknik.elektronik skriver Torben Simonsen:
Ja, man kan også tale om karakteristisk impedans ved audiofrekvenser. Den karakteristiske impedans er altid givet ved:
Z0 = sqrt(L/C)
... hvor L og C er henholdsvis kabelinduktans pr. meter og kabelkapacitans pr. meter. Det gælder ved alle frekvenser. Ved audiofrekvenser skal man bare op på ekstremt lange kabler, før den karakteristiske impedans begynder at få nogen praktisk betydning. Bølgelængden for en 20 kHz er omkring 10 km på et normalt kabel.
Reflektioner ankommer fra den anden ende af et audiokabel på præcis samme måde, som det ville gøre på et antennekabel, men reflektionen på et almindeligt kort kabel kommer bare så lynhurtigt tilbage, at den ikke kan nå at "gøre noget ved" et audiosignal.
Derfor er begrebet relevant i forbindelse med højfrekvente - eksempelvis digitale - signaler
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Men et stik har ikke noget med 75 ohm at gøre |
|
|
HF-teori har ikke noget med gymnasiefysik at gøre... Det er faktisk ganske vigtigt at stikket ligeledes har en 75 ohms impedans, da enhver utilpasset impedansovergang giver anledning til refleksioner af signalet (eller signalmæssige 'skygger' i kablet om man vil). __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med sub kabler? Er det ikke det samme som analoge kabler, stort set??
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
| Hvad med sub kabler? Er det ikke det samme som analoge kabler, stort set?? |
|
|
Jeps, det er samme kabler. Subkabler er dog typisk noget længere. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Sambora skrev:
| Hvad med sub kabler? Er det ikke det samme som analoge kabler, stort set?? |
|
|
Jeps, det er samme kabler. Subkabler er dog typisk noget længere.
|
|
|
Men kablerne skal vel være dimensioneret til de lave frekvenser??
Hvor vigtig er kvaliteten på sub kabler?, det er vel ikke så vigtig som f.eks signalkabler mellem afspiller og forstærker.
|
| Til top |
|
| |