| Forfatter |
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Nu vi er i gang med højttalerkablerne.
Min stue er indrettet så bøvlet at to forskellige kabellængder vil være det optimale, hvis ikke jeg skal have et par meter kabel til at ligge og rode i den ene side.
Til venstre har jeg behov for 4 meter og til højre kun for 2 meter.
Hvad siger I til det? Er det fuldstændig NO NO at gøre sådan?
Hvor meget skidt vil det gøre for lydkvaliteten efter Jeres overbevisning?
Jeg skal måske nævne at kablet vil være et Kimber 8TC. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Frisk Udelukket fra forum

Stoplite
Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl - kabler bør have samme længde. Længere er den ikke ! __________________ Frisk
Stoplite.dk
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frisk skrev:
|
Ingen tvivl - kabler bør have samme længde.
|
|
|
Den var meget definitiv. Er der en hørbar forskel? Jeg har altid kørt med kabler der havde samme længde. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ellers hørt at et par meter ikke kan høres og det selvom sælgeren så ellers kunne have solgt mere kabel til mig  __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wizard skrev:
Jeg har ellers hørt at et par meter ikke kan høres og det selvom sælgeren så ellers kunne have solgt mere kabel til mig  |
|
|
Det samme har jeg nemlig hørt før. Der valgte jeg så at tage begge sider lige lange alligevel. Jeg er i tvivl. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart hellere bruge to forskellige længder end at der skal rulles to meter op i den ene side.
Hvis du ruller kablet op, danner det en spole der kan (læs; vil) gi fasefejl....
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Munken skrev:
|
Jeg vil klart hellere bruge to forskellige længder end at der skal rulles to meter op i den ene side.
Hvis du ruller kablet op, danner det en spole der kan (læs; vil) gi fasefejl....
|
|
|
Jeg ville aldrig rulle det op. Det ville få lov at ligge (nogenlunde) udstrakt. Men det vil sgu heller ikke se godt ud. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet det med mit nuværende kabel, men prøvede det dengang jeg havde Tara Labs Phase III TFA. Først havde jeg lige langt til begge sider og bagefter forskelligt. Ingen forskel i mine ører.
Hvis der er stor forskel på længden, kan man hurtigt komme til at lægge kablet rullet sammen og det kan vist teoretisk give andre probelmer (lidt a la en svingspole).
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Jeg har ikke prøvet det med mit nuværende kabel, men prøvede det dengang jeg havde Tara Labs Phase III TFA. Først havde jeg lige langt til begge sider og bagefter forskelligt. Ingen forskel i mine ører.
Hvis der er stor forskel på længden, kan man hurtigt komme til at lægge kablet rullet sammen og det kan vist teoretisk give andre probelmer (lidt a la en svingspole).
|
|
|
Det er også det jeg har forstået. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel forholdsvist let at prøve af.. Køb noget nkt 2.5 kvadrat solidcore, klip 4 stykker af i 4 meter, lyt på det. Skift så den ene side til 2 stykker på 2 meter, og lyt så igen. Forsøget vil koste nul og en prut, og du finder ud af om længden har betydning..
Mvh
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide Mørch!
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Det er vel forholdsvist let at prøve af.. Køb noget nkt 2.5 kvadrat solidcore, klip 4 stykker af i 4 meter, lyt på det. Skift så den ene side til 2 stykker på 2 meter, og lyt så igen. Forsøget vil koste nul og en prut, og du finder ud af om længden har betydning..
Mvh
|
|
|
Principielt en rigtig fin ide. Men her, kan vi vel være ude i, at forskellige kabler har forskellige egenskaber. Også på dette område. Så et kabel ingen forskel giver mens et andet gør. Eller hvad? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
|
Principielt en rigtig fin ide. Men her, kan vi vel være ude i, at forskellige kabler har forskellige egenskaber. Også på dette område. Så et kabel ingen forskel giver mens et andet gør. Eller hvad?
|
|
|
Det kan du måske godt have ret i, men er vi så ikke ude i noget filterberegning???? ved ikke rigtig......
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
| Det kan du måske godt have ret i, men er vi så ikke ude i noget filterberegning???? ved ikke rigtig...... |
|
|
Der er rimeligt mange kendte (og sikkert en del ukendte) parametre som spiller ind, som ikke nødvendigvis har noget med filtrering at gøre. Kobberets krystallinske struktur, isoleringens dielektriske egenskaber og lederens fysiske udformning er gode eksempler. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
mørch skrev:
| Det kan du måske godt have ret i, men er vi så ikke ude i noget filterberegning???? ved ikke rigtig...... |
|
|
Der er rimeligt mange kendte (og sikkert en del ukendte) parametre som spiller ind, som ikke nødvendigvis har noget med filtrering at gøre. Kobberets krystallinske struktur, isoleringens dielektriske egenskaber og lederens fysiske udformning er gode eksempler.
|
|
|
Det jeg vil frem til her, er at nok er det en god ide at forsøge sig frem, men der er altså en forskel på at prøve med et billigt kabel og med et kabel til 400+ kr. meteren. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg sgu skrevet til McIntosh Nordic. De plejer at være flinke til at hjælpe med spørgsmål.
DE må da vide det. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
| Det jeg vil frem til her, er at nok er det en god ide at forsøge sig frem, men der er altså en forskel på at prøve med et billigt kabel og med et kabel til 400+ kr. meteren. |
|
|
Det er lidt af en videnskab, og da området er så tåget som det er ryger snakken let hen imod reel ammestuesnak. Som ingeniør har jeg været meget skeptisk over for kablers indvirkning på lyden, men mine erfaringer har altså vist at der er temmeligt meget om snakken.
For at komme tilbage til emnet, så har jeg samme problem med et skævt setup. Jeg har dog valgt at lade kablernes længde være den samme, da jeg forventer at setupet på et tidspunkt skal sættes anderledes op (forhåbentlig med anlæget i midten). Det for lange kabel har jeg så ladet tage en tur rundt under sofaen, således dette ligger fuldstændig udstrakt. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil altid foretrække lige lange kabler til højttalerne, fordi :
1. Det giver frihed til senere flytning af højttalerne
2. Forstærkeren ser højttalerne ens (samme kabel impedans)
3. Du kan sjældent købe færdigt monterede højttaler kabler i forskellig længde.
Mine egne højtalerkabler er ens længde (4m), selv om den ene kunne nøjes med 1,75m.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
Jeg vil altid foretrække lige lange kabler til højttalerne, fordi :
1. Det giver frihed til senere flytning af højttalerne
2. Forstærkeren ser højttalerne ens (samme kabel impedans)
3. Du kan sjældent købe færdigt monterede højttaler kabler i forskellig længde.
Mine egne højtalerkabler er ens længde (4m), selv om den ene kunne nøjes med 1,75m.
mvh.
|
|
|
Men hvordan sikrer du dig så imod at kablet begynder at virke som en spole. Med de problemer der giver? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian7500 og I andre
Sjovt at du netop starte denne tråd - overvejede selv at starte en magen til - står selv med samme problematik.
Én måling er bedre en tusinde meninger!
I denne forbindelse kan vi vel sige, at en måling og en beregning går ud på et?
Hvis vi siger, at en elektrons hastighed er 2/3 af lysets, svarende til 200000000 m/s, så er tidsforsinkelsen mellem de to kabler 10 nanosekunder, antaget at kablerne bliver påtrykt samme spænding på samme tid.
10 ns => 0,00000001 sekunder...! Næste skridt er selvfølgelig at beregne fasefejlen.
Har lånt et Gryphon PSC kabel (1,8+3,8m) som mulig erstatning for mit gamle 2x4m Monster kabel, begge OFC. Jeg må sige, at PSC kablet lyder bedre på alle parametre, selvom længden er "skæv". __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |