Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Request => HT kabler: de dårligste??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hejsan, dér!

Alle snakker om kabler der er åbne, lyse, mørke, dejlige, dårlige osv., og nu vil jeg selv have så klart et signal om det, som det overhovedet er muligt. Det er logisk nok at der kan være en forskel på om det er det billigste der overhovedet kan opdyrkes eller det er et kabel til 300 kr/m, men ville gerne have et større indtryk af hvor stor forskellen egentligt er.

(regner i øvrigt med at få nogle billeder op engang, af anlægget som kan lægges i SU-delen :))

Pt. har jeg som HT kabler, disse: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/hoejttalerkabe l/detail/TARA_LABS_Omni_kabel.htm?id=1947

De oprindelige CD-afspiller kabler er udskiftet med et sæt af disse: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/signalkabel/de tail/QED_Qunex_3_kabel.htm?id=6274

Hvilket kabel vil så være det dårligste at udskifte til? (midlertidigt selvf.!:)) Et alm. 230v netkabel?

Hvis jeg så skulle sætte et bestemt nummer på, hvor jeg virkelig ville kunne høre det, hvilket skulle det så være?

Bagefter vil jeg så sætte mine TaraLabs HT-kabler i igen til sammenligning.

Men kan jeg bare bruge 230v kabel? Er der noget der er dårligere? (det er den omvendte verden )

----

Michael

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil lave forsøget, så skal jo ikke gå efter det dårligste, men derimod det billigste syntes jeg, og her er alm 230v kabel jo en god start.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Ville gå efter det dårligste for at forskellen på mit omni og kablet ville træde mest muligt frem. Listepris på anlægget hedder lige knapt 20000 kr, og derfor kan man jo nok ikke høre alt?
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

testen ville så ikke vise om det kan betale sig at købe et omni kabel eller ikke ?
Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Ville gå efter det dårligste for at forskellen på mit omni og kablet ville træde mest muligt frem. Listepris på anlægget hedder lige knapt 20000 kr, og derfor kan man jo nok ikke høre alt?

Problemet er at "bedst" og "dårligst" er nogle ret subjektive størrelser, jeg er helt enig i at det relevante er at sammenligne med det billigste. Jeg vil f.eks. påstå at det dårligste kabel er dét kabel der påvirker lyden mest - og det vil så langtfra være det billigste kabel. En del producenter gør jo nogle tiltag for direkte at _tilføre_ lyden noget, fordi man så kan postulere at kablet har "XXX-lyd" eller "YYY-lyd".

Jeg har et andet og meget mere morsomt forslag til dig: Inden for et par uger skulle vi få den første større sending Polar Cables hjem, og så kan jeg låne dig to identiske kabler med forskellig lyd!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du bevidst går efter noget billigt l**t, så køb højttaler-kabel i Harald Skodborg! Det er da nok noget af det ringeste jeg nogensinde har set/hørt! og så er det ikke engang fordi det er så billigt endda! Jeg har faktisk en rulle liggende her som du kan få kvit og frit, du skal kun betale portoen, vi er da til for at hjælpe hinanden!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

Spurnaldo skrev:
testen ville så ikke vise om det kan betale sig at købe et omni kabel eller ikke ?

Testen vil vise hvor stor forskellen egenligt er på et andet kabel...

Otto, TC skrev:

Jeg har et andet og meget mere morsomt forslag til dig: Inden for et par uger skulle vi få den første større sending Polar Cables hjem, og så kan jeg låne dig to identiske kabler med forskellig lyd!

Dét lyder faktisk meget sjovt, ja. Hvordan skulle sådan noget så foregå? I øvrigt... Med fare for at spørge dumt: hvis to kabler er identiske - hvordan skulle deres lyd så være forskellig fra hinanden?

Jesper001 skrev:

Det kunne da godt tænkes at have interesse! Det giver jo en masse muligheder for at finde ud af om jeg kan høre forskel, men det lyder jo som om den er bragende stor!? Du kan evt. fange mig på MSN. Har smidt i PM...

Hvad skal jeg i det hele taget lytte efter, når det drejer sig om kabler? Noget specifikt?

Jeg kører iøvrigt bi-wired...

----

Michael J.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Tara-labs Omni kontra eks. vis alm 2 x 0,75kvmm netkabel: Netkablet har ikke så udstrakt frekvensområde, der er ikke rigtigt kontrol med bassen og detaljeringen er lavere. Og så er Omni ikke engang et dyrt kabel!

Det burde ALLE kunne høre på et "folke-hifi" til 20kilokroner!  

Ringeklokke-ledning er tyndere og endnu mere ringe. Engang kunne man få fortinnet ledning i klar isolering (til finere lamper); selv på et 1000kr´s auto-stereo kan man høre forskel på de to nævnte kabler og så et rimeligt Monster-kabel!

Haralds kabler er nok lavet i Østen og af noget "øffet" kobber. Desuden er PVC-kappen på disse lavpris kabler ikke særlig gastæt og det betyder at kablet ilter til i hele sin længde på rekordtid. Det gjorde mange kabler i firserne; de såkaldte guldkabler! (Hammerblanke kabler i en klar til rødlig kappe af PVC)

På dit "folke-hifi" burde du også kunne høre forskel på enkeltledede solid-core og så kabler af multi-strand typen, burde kunne!

Otto, TC; en eller anden forskel må der SQ være, eller hvad?  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Dét lyder faktisk meget sjovt, ja. Hvordan skulle sådan noget så foregå? I øvrigt... Med fare for at spørge dumt: hvis to kabler er identiske - hvordan skulle deres lyd så være forskellig fra hinanden?

Polar kablerne kommer igennem en såkaldt kryogen-behandling, hvor kablerne fryses ned til -196 grader. Det er en behandling som flere kabelproducenter er begyndt at bruge, f.eks. Nordost og Argento bruger det også. Det "sjove" ved Polar kablerne er at nogle af deres kabler er identiske med Black Rhodium versionerne. F.eks. Rhythm og Opera fås både som Black Rhodium uden kryogen-behandling, og som Polar der er samme kabel med kryogen-behandling. Derfor kan man, i modsætning til de firmaer der konsekvent bruger kryogen-behandling, få en direkte sammenligning med og uden behandlingen. Jeg blev personligt lidt rystet over hvor stor forskel den behandling gør, jeg var meget skeptisk inden lytning...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Tara-labs Omni kontra eks. vis alm 2 x 0,75kvmm netkabel: Netkablet har ikke så udstrakt frekvensområde, der er ikke rigtigt kontrol med bassen og detaljeringen er lavere. Og så er Omni ikke engang et dyrt kabel!

Det burde ALLE kunne høre på et "folke-hifi" til 20kilokroner!  

På dit "folke-hifi" burde du også kunne høre forskel på enkeltledede solid-core og så kabler af multi-strand typen, burde kunne!

Hmm... Ok. Jeg må hjem og lytte :) (er ikke hjemme pt.)

I øvrigt var det nok godt nok at du fik "burde kunne" med. Mit øre er ikke så trænet...

Otto, TC skrev:

MichaelJDK skrev:

Polar kablerne kommer igennem en såkaldt kryogen-behandling, hvor kablerne fryses ned til -196 grader. Det er en behandling som flere kabelproducenter er begyndt at bruge, f.eks. Nordost og Argento bruger det også. Det "sjove" ved Polar kablerne er at nogle af deres kabler er identiske med Black Rhodium versionerne. F.eks. Rhythm og Opera fås både som Black Rhodium uden kryogen-behandling, og som Polar der er samme kabel med kryogen-behandling. Derfor kan man, i modsætning til de firmaer der konsekvent bruger kryogen-behandling, få en direkte sammenligning med og uden behandlingen. Jeg blev personligt lidt rystet over hvor stor forskel den behandling gør, jeg var meget skeptisk inden lytning...

Skal jeg tilstå, jeg også er, men det kunne afgjort være sjovt at prøve at låne sådan et par kabler, når det nu er muligt? Så vidt jeg kan se på http://www.tapeconnection.dk så er det kabler i den dyre ende - sammenlignet med mit Omni kabel, om ikke andet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes