Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Stikdåse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan anbefale en god stikdåse. Har kigget på Supra MD06-EU MkII,

men prisen for denne ligger på en 1000-1200 kr og det er lige i overkanten. En 200-300 kr, vil jeg synes var rimelig.

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hos http://www.elfa.se/dk har de Bachmann stikdåser. (Søg efter Bachmann)

De er rigtig god kvalitet og fås også i alu, f.eks. deres Classic line eller de hvide, som også er velegnede til rackmontering mv.
De har en med 12 udtag til vistnok en 500 mand inkl. moms - med færre udtag er de self. lidt billigere.

Jeg er selv på udkig efter stikdåser, men vil helst gerne have med dansk jord, alle Elfa's er som Supra af schuko-typen.
Nogen der ved hvor man kan få stikdåser af god kvalitet ala Elfa's Bachmann, men bare med dansk jord?

EDIT: Vær opmærksom på at Elfa's priser angives uden moms.
Hvis du betaler med Visa/Dankort sendes pakken med at andet firma end PostDK, husker ikke lige hvilket. Dette kan jo have betydning da ikke alle kan være hjemme når pakken kommer (send til arbejde etc.). Bestiller man pr. efterkrav kommer det med PostDK.
Men bortset fra det, så er Elfa smadderhurtige og professionelle hele vejen igennem!

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Er der nogen der kan anbefale en god stikdåse. Har kigget på Supra MD06-EU MkII,

men prisen for denne ligger på en 1000-1200 kr og det er lige i overkanten. En 200-300 kr, vil jeg synes var rimelig.

Hej.

Hvad med den her:

http://hificable.dk/index.php?option=com_phpshop&page=sh op.browse&category_id=c44561a868e1ed0226c62b1c564bc7b3&a mp;a mp;option=com_phpshop&Itemid=29

Der skulle gerne være sådan en på vej til mig, så jeg kan desvære ikke udtale mig om effekten af den endnu.

EDIT: Den er lige kommet med posten, så hvis du vil kan jeg lige vende tilbage i morgen med lidt lytteindtryk...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ligesom McAllan kan jeg også anbefale Bachmann dåserne, har selv købt sådan en: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=5121.htm

Jeg havde ellers kig på Eichmann Powerstrip fra Medlyd, som er virkelig nydelig opbygget indvendig. Problemet med den, synes jeg, er at stikdåserne er lavet til at kunne tage ca. 2^12 forskellige stiktyper. Resultatet er, at (i hvert fald de danske) stikkene ikke sidder ordentlig fast i dåsen, og nærmest falder af, hvis man bare lige løfter dåsen i kabler (det gør man selvfølgelig ikke normalt, men jeg vil mene at god mekanisk kontakt tyder på god elektrisk kontakt, og omvendt).

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Hej.

Hvad med den her:

http://hificable.dk/index.php?option=com_phpshop&page=sh op.browse&category_id=c44561a868e1ed0226c62b1c564bc7b3 &a mp;a mp;option=com_phpshop&Itemid=29

Der skulle gerne være sådan en på vej til mig, så jeg kan desvære ikke udtale mig om effekten af den endnu.

EDIT: Den er lige kommet med posten, så hvis du vil kan jeg lige vende tilbage i morgen med lidt lytteindtryk...

Se frem til dine lytteindtryk :-)  Er ikke selv meget for filtre og afbrydere

musica
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Hos http://www.elfa.se/dk har de Bachmann stikdåser. (Søg efter Bachmann)

De er rigtig god kvalitet og fås også i alu, f.eks. deres Classic line eller de hvide, som også er velegnede til rackmontering mv.
De har en med 12 udtag til vistnok en 500 mand inkl. moms - med færre udtag er de self. lidt billigere.

Jeg er selv på udkig efter stikdåser, men vil helst gerne have med dansk jord, alle Elfa's er som Supra af schuko-typen.
Nogen der ved hvor man kan få stikdåser af god kvalitet ala Elfa's Bachmann, men bare med dansk jord?

EDIT: Vær opmærksom på at Elfa's priser angives uden moms.
Hvis du betaler med Visa/Dankort sendes pakken med at andet firma end PostDK, husker ikke lige hvilket. Dette kan jo have betydning da ikke alle kan være hjemme når pakken kommer (send til arbejde etc.). Bestiller man pr. efterkrav kommer det med PostDK.
Men bortset fra det, så er Elfa smadderhurtige og professionelle hele vejen igennem!

De Bachmann dåser ser rigtig spændende ud, specielt Alu-ClassicLine. Men du skriver også, at stikkene er til Schuko. Betyder det, at almindelige danske stik ikke kan gå i denne type stikdås? Jeg har behov for, at dåsen kan tage både de runde stik uden jord samt de aflange smalle stik (den type der sidder fastmonteret på tv, video, cd-afspiller, etc.)

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

musica skrev:
De Bachmann dåser ser rigtig spændende ud, specielt Alu-ClassicLine. Men du skriver også, at stikkene er til Schuko. Betyder det, at almindelige danske stik ikke kan gå i denne type stikdås? Jeg har behov for, at dåsen kan tage både de runde stik uden jord samt de aflange smalle stik (den type der sidder fastmonteret på tv, video, cd-afspiller, etc.)

3DX forhandler Bachmann dåser med de danske 3-benet stik. Prisen er 550,-.

http://3DX.dk

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Musica: Bachmann-dåserne kan sagtens tage de to stiktyper du beskriver. Men de kan ikke tage danske 3-benede stik med jord.

jdg1: Din stikdåse er præcis den Bachmann jeg har fra elfa, blot står der ikke JPC2.5 på. Hvis du ser efter, står der vist også Bachmann lige over der hvor der står "Classic". Det er i øvrigt ganske nemt at udskifte standard-kablet på Bachmann-dåsen til ens foretrukne.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

musica
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Tak for linket!

Lige for at få det helt præciseret, for jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået det 100%

De Bachmann-dåser, som kan ses ved ELFA, de kan ikke bruges i en dansk hifi-opsætninger (min), hvor der er både store runde stik og små, smalle stik. ELFA dåsen kræver, at alle kabler er monteret med Schuko-stik.

Dåsen ved 3DX kan bruges til de to "danske" (?) typer stik, som jeg har, men ikke til Schuko? (Er der noget specielt ved 3DX's dåse, da den er mere en dobbelt så dyr som en "ordinær" fra ELFA?)

Er det korrekt? Eller er jeg gået helt galt i byen? Jeg synes faktisk, at jeg efterhånden er ved at være godt forvirret i forhold til alle de typer stik og dåser der findes

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

musica skrev:

Jep, samtlige dåser listet indtil videre (med undtagelse af 3DX) er af schuko-typen. Dvs. jorden sidder på siden i stedet for med en pind som i Danmark (sjovt nok har DK proprietært system).
Shuko hanstik passer i danske dåser, men får ikke jord. Derimod går runde stik uden jord samt flade danske stik af selvmonteringstypen ikke i schuko-dåser, da der sidder nogle kanter og forhindrer dette. De smalle stik som fjernsyn, dvd afspillere mv. bruger hedder euro-stik og de kan sagtens gå i schuko-dåser.

For at summere op:
I danske jord-dåser går følgende i:
Alt, dog kommer der ikke jord på schuko hanstik.

I runde dåser uden jord går følgende i:
Alt pånær danske stik med jord selvfølgelig.

I schuko dåser går:
Euro-stik (dvd-afspiller, fjernsyn og lign formonterede flade stik)
Schuko-stik, der så kan få jord hvis de er af jord-typen.
Visse danske runde selvmonteringstyper uden jord (må ikke være helt runde, skal have plads til "kanterne").

Men det skal så siges, at de fleste ting man køber jo leveres med enten euro eller schuko-stik, så det eneste man lige skal være obs på er altså de selvmonterede typer.
Og de der endeligt leveres med dansk stik er dem hvor ledningen nemt kan skiftes ligesom en computer - og hvem har ikke et hav at disse schuko ledninger

Eksempel på en selvmonterbar rund type uden jord, der kan gå i schuko-dåser:
http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/php/site/varepopup.php? id=1137

Men, bestiller man fra Elfa kan man da ligeså godt købe nogle schuko hanstik med derfra, de er også billigere og så kan de få jord i schuko og stadig gå i danske dåser

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Musica: Bachmann-dåserne kan sagtens tage de to stiktyper du beskriver. Men de kan ikke tage danske 3-benede stik med jord.

Sludder, de kan ikke tage helt runde stik. De runde stik skal have indhak for at gå i schuko-dåserne.

EDIT: Læs lige mit forrige post for nærmere beskrivelse af hvad der passer hvordan sammen.

musica
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

jdg1: Din stikdåse er præcis den Bachmann jeg har fra elfa, blot står der ikke JPC2.5 på. Hvis du ser efter, står der vist også Bachmann lige over der hvor der står "Classic". Det er i øvrigt ganske nemt at udskifte standard-kablet på Bachmann-dåsen til ens foretrukne.

/Præsten

Tak for svaret!

Jeg nåede lige at skrive og indrykke endnu et spørgsmål inden jeg så dit svar, som lige nøjagtig svarer på det! Som du kan se, så er jeg rimelig forvirret omkring, hvilke kabler de enkelte dåser kan håndtere og ikke håndtere! Jeg har ikke jord på noget af mit udstyr, så en fra ELFA skulle umiddelbart fungere fint.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

musica skrev:
Dåsen ved 3DX kan bruges til de to "danske" (?) typer stik, som jeg har, men ikke til Schuko? (Er der noget specielt ved 3DX's dåse, da den er mere en dobbelt så dyr som en "ordinær" fra ELFA?)

Modellen som forhandles af 3DX kan bruges til alle danske stiktyper (både 2- og 3-bens). Den kan også tage Schuko hanstik, dog uden at disse får jordforbindelse.

Om denne dåse er anderledes, bedre eller dårligere end dåserne fra Elfa har jeg ingen anelse om, men denne dåse er til gengældt lovlig i danske installationer, hvilket stikdåser med Schuko-hunstik IKKE er.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Om denne dåse er anderledes, bedre eller dårligere end dåserne fra Elfa har jeg ingen anelse om, men denne dåse er til gengældt lovlig i danske installationer, hvilket stikdåser med Schuko-hunstik IKKE er.

Ja, fastmoterede (stikkontakter) er. Jeg er dog meget i tvivl om det også gælder de løse. Nogen der kan kaste lys over dette, gerne med henvisning til kilde?

Årsagen til at de er forbudte som stikkontakter er at dumme forbrugere forsøger at mase en flad selvmonteret dansk prop eller en rund uden jord el. indhakker i en schuko. De kan af og til godt mases ind, men oftest så den kun lige nøjagtig får forbindelse og derved opstår der brandfare.

EDIT: Min holdning er dog at det er noget sludder, ovenstående er den officielle version og helt reel i det omfang man antager at befolkningen som helhed er for dum til at modtage nok information så vi kan føre skiftet til schuko ud i livet.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Præsten skrev:

Sludder, de kan ikke tage helt runde stik. De runde stik skal have indhak for at gå i schuko-dåserne.

EDIT: Læs lige mit forrige post for nærmere beskrivelse af hvad der passer hvordan sammen.

Ja, du har helt ret. Jeg havde lige glemt de helt runde typer, de kan ikke gå i. Heller ikke de firkantede du nævner. Men alle de påstøbte, "flade", 2-benede og fastmonterede stik jeg har set, kan gå i

Ligeledes har mange runde stik udskæringer, så de også passer i schuko-dåser.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

musica
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

@MacAllan: Det opklarede en hel del!

Forvirringen var ellers lige ved at være total!

@Shras: Vil det sige, at stikdåserne hos ELFA er ulovlige?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

musica skrev:
@Shras: Vil det sige, at stikdåserne hos ELFA er ulovlige?

Schuko-hunstik er foreløbigt ikke lovlige i Danmark, og jeg er ret sikker på at det også gælder stikdåser (har dog ikke nogen dokumentation for dette). Der er pt. et lovforslag under behandling i folketinget om lovliggørelse af Schuko-standarden i DK, men så vidt er vi ikke nået endnu.

Er dåsen ulovlig vil du få problemer med dit forsikringsselskab hvis denne er årsagen til en eventuel brand.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
shras skrev:

Ja, fastmoterede (stikkontakter) er. Jeg er dog meget i tvivl om det også gælder de løse. Nogen der kan kaste lys over dette, gerne med henvisning til kilde?

Årsagen til at de er forbudte som stikkontakter er at dumme forbrugere forsøger at mase en flad selvmonteret dansk prop eller en rund uden jord el. indhakker i en schuko. De kan af og til godt mases ind, men oftest så den kun lige nøjagtig for forbindelse og derved opstår der brandfare.

Det danske stikkontakt material er faktisk farligere (for børn og dumme forbrugere) end schuko som kommer ind i væggen hvis det lavet rigtigt. Det vil også ikke være langt i at schuko bliver standard her i Danmark, de prøver faktisk lige nu at få det igennem. Det er mere på grund af nogle mennesker tjener penge af det gamle stikkdose material, at det er stedigvæk kørende.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:
<>Det danske stikkontakt material er faktisk farligere (for børn og dumme forbrugere) end schuko som kommer ind i væggen hvis det lavet rigtigt. Det vil også ikke være langt i at schuko bliver standard her i Danmark, de prøver faktisk lige nu at få det igennem. Det er mere på grund af nogle mennesker tjener penge af det gamle stikkdose material, at det er stedigvæk kørende.

Du har helt ret. Som jeg prøvede at antyde, så er nogen glade for det danske system selvom det er proprietært. Vi har ikke lyst til at nævne nogen navne, vel Lauritz-Knudsen (LK)??

Jeg håber sg' de får forslaget om lovliggørelse af schuko i faste installationer igennem. Det vil også betyde lavere priser på stikkontakter osv. der er hammerdyrt herhjemme i forhold til udlandet.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes