Emne: Pseudobalancerede kabler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 25 Juli 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
God eftermiddag.
Jeg overvejer pt. at spænde en effektforstærker for min denon s10 cd afspiller via et balanceret -> ubalanceret kabel. Det skulle efter min bedste overbevisning være det, der kaldes et pseudobalanceret kabel. Altså fra s10'ens ubalancerede variable udangang til en effektforstærkers balancerede indgang. Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det overhovedet ville være en god ide at forsøge sig med den slags kabler.
Er der nogen med erfaringer eller andre guldkorn? __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 26 Juli 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kabel, som du beskriver, er ikke et pseudobalanceret kabel.
Et pseudobalanceret kabel er et kabel med phonostik i begge ender, hvor kablets skærm kun er forbundet i den ene ende, dvs. til stel på det ene af phonostikkene.
Det kabel, du beskriver, er et overgangskabel fra phono til XLR. I mange tilfælde vil det være nødvendigt at forbinde skærmen både på XLR-stikket og på phonostikket for at undgå brum. Under alle omstændigheder skal skærmen være forbundet på XLR stikket.
Jeg benytter selv et overgangskabel af denne type fra udgangen på min AKSA GK-1R forforstærker (phono, ubalanceret) til indgangen på det ICEpower-modul (XLR, balanceret), som driver bassektionen af mit højttalersystem.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 26 Juli 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Det kabel, som du beskriver, er ikke et pseudobalanceret kabel.
Et pseudobalanceret kabel er et kabel med phonostik i begge ender, hvor kablets skærm kun er forbundet i den ene ende, dvs. til stel på det ene af phonostikkene.
Det kabel, du beskriver, er et overgangskabel fra phono til XLR. I mange tilfælde vil det være nødvendigt at forbinde skærmen både på XLR-stikket og på phonostikket for at undgå brum. Under alle omstændigheder skal skærmen være forbundet på XLR stikket.
Jeg benytter selv et overgangskabel af denne type fra udgangen på min AKSA GK-1R forforstærker (phono, ubalanceret) til indgangen på det ICEpower-modul (XLR, balanceret), som driver bassektionen af mit højttalersystem. |
|
|
Så skulle det være opklaret! Hvilket kabel bruger du, og hvilken effekt giver det dig, kontra at bruge ubalancerede -> ubalanceret eller balanceret -> balanderet, for den sags skyld? __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 26 Juli 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
powda skrev:
Aksa skrev:
| Det kabel, som du beskriver, er ikke et pseudobalanceret kabel. Et pseudobalanceret kabel er et kabel med phonostik i begge ender, hvor kablets skærm kun er forbundet i den ene ende, dvs. til stel på det ene af phonostikkene. Det kabel, du beskriver, er et overgangskabel fra phono til XLR. I mange tilfælde vil det være nødvendigt at forbinde skærmen både på XLR-stikket og på phonostikket for at undgå brum. Under alle omstændigheder skal skærmen være forbundet på XLR stikket. Jeg benytter selv et overgangskabel af denne type fra udgangen på min AKSA GK-1R forforstærker (phono, ubalanceret) til indgangen på det ICEpower-modul (XLR, balanceret), som driver bassektionen af mit højttalersystem. |
|
|
Så skulle det være opklaret! Hvilket kabel bruger du, og hvilken effekt giver det dig, kontra at bruge ubalancerede -> ubalanceret eller balanceret -> balanderet, for den sags skyld? |
|
|
Jeg bruger The Equilibrium Cable sølvkabler overalt.
Desværre kan jeg ikke sige noget om effekten i forhold til ren ubalanceret, da ICEpower ikke har en ubalanceret indgang.
Der har dog været flere tråde her, hvor ubalanceret kontra har været diskuteret, og der er mange meninger om dette emne.
Jeg har heller ikke haft mulighed for at køre rent balanceret, da min forforstærker som sagt ikke er opbygget med dette. Én ting vil jeg dog sige om dette: For at få glæde af balanceret drift, er det en nødvendighed, at de balancerede ind- og udgange på grejet er opbygget som ægte balanceret. Meget grej har i dag en fasesplitter/samler opamp siddende i ind- eller udgang, og jeg har endnu aldrig hørt sådan en, der lyder godt! __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|