| Forfatter |
|
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 23 September 2003 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erfaringer med AudioQuest (Truth) Forest højttalerkablet modtages med kyshånd!
Lyttede til kablet for snart længe siden og husker det som et kabel med megen hul igennem?! Fik et sæt tilbudt til en temmelig god pris og besluttede mig for at tage chancen...
Får kablet ind af døren en af de kommende dage, men til trods for at jeg allerede har besluttet mig ønsker jeg gerne oprigtige kommentarer pos/neg...
Med venlig hilsen
Søren
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ingen som kender til Forest kablerne?
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 24 September 2003 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft modellen mindre.. Midnight.. den var fortrinlig!..
Den udmærkede sig med utrolig hul igennem!.. ren og velopløst lyd, masser af detaljer, dog uden at knække over som mange sølv eller sølvbalagte kabler gør!.. de er kobber kabler når de er som bedst og renest!.. man får en meget stram og afbalanceret gengivelse..
Toppen er ren og opløst og ganske neutral.. mid er meget ren og neutral lige så med fin opløsning og dataljering samt fornæm dynamik.. homogeniteten i kablet er forbiledelig!..
Bunden er meget starm og ren samt neuanceret.. hele lydbiledet stramt og rent og afbalanceret..
Med relativ neutralt klingende udstyr opnås en fin balance!..
Dog har jeg selv skiftet til forskellige Taralabs kabler da disse i samspil med mit udstyr tilføjer en smule varme og krop der ellers manglede!.. og som AudioQuest kablerne ikke bidrog med!.. de bidrager ikke med så meget! da de er meget neutrale som sagt!.. Taralabs kablerne har lige en smule mere "glød" i nedre mid, men ellers bibeholdes den udprægede neutralitet, samme fine opløsning og detaljering, dynamik og kontrol.. samt gode neuancering i bunden mm.
På mere pinlig neutral udstyr vil den Taralabs kombi jeg bruger nu sammen med de Silk-MST kabler give en lidt for fyldig nedre mid!.. men på mit udstyr bliver balancen optimal!..
Denne tilpasning opnås ikke med AudioQuest!.. her får du det som det er!..
Og den model du går efter er bare lidt mere af det hele og gør det bare endnu bedre!... på samme måde som Midnigt gjorde det overfor numret mindre igen Crystal.. som jeg også hat prøvet..
Jeg kan uden tvivl anbefale disse kabler hvis dit anlæg ikke har tendenser mod det lyse i klangen eller har sådanne tendenser noget sted i tone området.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er dig evigt takemmelig Mike!
Det var nøjagtig sådant et svar jeg søgte..
Glæder mig nu til at modtage kablet, så jeg kan danne mit eget indtryk
mvh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om netop DU! bliver glad for kabler er jo forøvrigt en personlig smagssag!!... men du får uden tvivl HUL IGENNEM!! og god kvalitet...
Hvordan det summere lige netop med dit udstyr og den kombi du har af dette andre kabler og højtalere samt rum? det skal jeg ikke kunne sige..
Men jeg håber at det summere lige så godt og fryder dine øre lige så meget som det har gjort i mine med det udstyr jeg i sin tid havde det på..
Held og lykke med det!!..
mvh.
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mike J!
Siden du nu kender kablet temmelig godt, ved du så hvilke af de 12 ledere der består af "luksuskobberet" (8 ledere) og hvilke der er lavet af den lidt billigere type (4 ledere)?
Jeg spørger, da jeg snarligt skal have dem termineret og derfor vil benytte "luksuskobberet" (kan ikke huske betegnelsen) til diskant og mellemtone, og det billigere kobber til bas (jævnfør diskussion i anden tråd)..
håber du (eller andre ) kan svare - ellers må jeg henvende mig til Hifi Klubben..
Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Fik du ikke Audioquests vejledning med da du hentede kablet i dag?
Jeg vil mene, at den bedste fordeling af lederne fremgår af vejledningen. Dvs. de bedste ledere til diskant/mellemtone.
Happy
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=happy]
Hej Søren,
Fik du ikke Audioquests vejledning med da du hentede kablet i dag?
Jeg vil mene, at den bedste fordeling af lederne fremgår af vejledningen. Dvs. de bedste ledere til diskant/mellemtone.
Happy
Jo jeg gjorde, men på denne står der ikke nøjagtig hvilke af ledere der er hvilke (ihvertfald ikke hvad jeg kan se ) Der er vist hvordan de anbefaler bi- og singlewiring, men ikke tri ditto..
Jeg prøver lige at scanne vejledningen ind og sende den til dig - så kan det være du kan få mere ud af den end jeg kan?!
Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft AQ midnight og crystal, der var de bedste ledere de tyndeste og det skal måles med et skydelære, da forskellen er 1-2 tiendedele af en milimeter. Jeg vil foreslå, at du bruger dem utermineret, hvis det er muligt, for at undgå dårlige stik. Ellers er jeg mest til fabriksterminering.
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
På det Crystel & Midnight jeg har haft var der et antal Hvide ledere og grå ledere, disse skulle være de bedste, og så resten var sorte..
Nogle har fortalt mig at de Hvide skulle være en smyle bedre end de grå, og de sorte er til - signalet og er de dårligste?? hvordan dette passer ved jeg ikke, da jeg aldrig har haft nogen vejledning med kablerne ( de var købt brugte )
Jeg har ved biwiring kørt de hvide sammen med sorte ( til - ) til diskant og de grå til mid. ( også her sort til - ) det fungerede ganske fornuftigt!..
Ved single wiring brugte jeg hvid og grå sammen til + og alle de sorte til -
Hvor rigtigt dette er ved jeg ikke?? men det fungerede og lød fint!..
Jeg kan dog ikke rigtig huske om Forrest er opbygget på samme måde altså med samme farver??
At bruge Audioquest`s multi solid core uden! terminering er ikke så god en løsning, man får ikke god forbindelse uden! lederne "smutter" heletiden og gør at man i en evighed skal spænde terminalerne! til sidst knækker lederne i enden af kablet og man må af isolere nyt på ny.. ( AudioQuests leder knækker iøvrigt generelt ganske nemt! )
Under alle omstændigheder må man så lodde enderne godt sammen til en solid "klump" ellers får man aldrig god kontakt, og skal heletiden spænde de terminaler!
Er man mod terminering og mener at man kan høre negativ indflydelse af dette ( hvilket jeg betvivler man reelt kan!) så er en sammenlodning med "sølv" tin til en god "klump" en ok løsning, og gør at lederne ikke er så "sarte" og nemt knækker når man spænder dem fast i terminalerne.
Dog syntes jeg ikke at det giver helt optimal kontakt i forhold til eks. gode spader!..
mvh.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er vist forkert! Er vi enige om 4 sorte, 2 grå og 2 hvide i 8-leder versionen? Alle 4 sorte skal være minus og kører man bi-wiring skal de 2 tykke sorte køre bas og de 2 tynde sorte diskant. De 2 grå og 2 hvide skal være plus og igen; den farve leder som er tykkest skal køre bas og den farve leder som er tyndest skal køre diskant. Jeg mener at de grå ledere er de tyndeste, men mål selv efter! Skulle det 12-ledede kabel have 3 forskellige tykkelser og skal det bruges til bi-wire, så vil jeg nok samle de 2 tykkeste lederpar til bassen og det tyndeste lederpar til diskanten.
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også brugt de sorte til -
De hvide og grå sat sammen til + ved single wiring.. men ved biwiring de hvide til + på diskant og de grå til + på bas/ mellemtone.. og stadig de sorte til -
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Men det er vist forkert! Er vi enige om 4 sorte, 2 grå og 2 hvide i 8-leder versionen? Alle 4 sorte skal være minus og kører man bi-wiring skal de 2 tykke sorte køre bas og de 2 tynde sorte diskant. De 2 grå og 2 hvide skal være plus og igen; den farve leder som er tykkest skal køre bas og den farve leder som er tyndest skal køre diskant. Jeg mener at de grå ledere er de tyndeste, men mål selv efter! Skulle det 12-ledede kabel have 3 forskellige tykkelser og skal det bruges til bi-wire, så vil jeg nok samle de 2 tykkeste lederpar til bassen og det tyndeste lederpar til diskanten. |
|
|
Crystal har altså 12 ledere, og Midnight har 16 ledere...
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de bare er farvekodet og opbygget på samme måde er det jo ligemeget!..
mvh.
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Jeg har haft AQ midnight og crystal, der var de bedste ledere de tyndeste og det skal måles med et skydelære, da forskellen er 1-2 tiendedele af en milimeter. Jeg vil foreslå, at du bruger dem utermineret, hvis det er muligt, for at undgå dårlige stik. Ellers er jeg mest til fabriksterminering. |
|
|
Du har ret i at det er de tyndeste ledere der er de bedste! I mangel på kvalificeret svar hos HifiKlubben, kontaktede jeg AudioQuest via mail. Dagen efter havde de svaret kort og præcist - i Forest kablet er der 3 forskellige tykkelser; de 4 tykkeste er af den knap så gode kobber hvorimod de mellemste og tyndeste (2x4) består af det gode kobber. Så er det mysterium løst!
|
| Til top |
|
| |