Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 15:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvordan "bager" jeg mine kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Status: Offline
Sendt: 10 August 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med et DIY signalkabelprojekt. Jeg har frosset nogle sølvkabler ned et kvarters tid i flydende kvælstof og derefter opvarmet dem til 250 grader igen i et kvarter. Dette er i god tro gjort for at ensrette krystallerne, gøre dem tættere samt så lange og jævne som muligt...

Nu er det så meningen, at jeg vil behandle kablerne med linolie, og så var det, jeg kom i tvivl om, hvor længe kablerne skal "bages" derefter i ovnen og ved hvilken temperatur for at få olien til at tørre hurtigst og bedst muligt (a'la Duelund). Er der nogen der kan hjælpe mig med den oplysning? Jeg har brugt hele dagen på at lede her i forummet og på hifisentralen - uden held...

Jeg kan ikke komme videre med mit projekt, før jeg får de rette tider og temperaturer; det er så meningen at lederne bagefter skal indstøbes i en silikonemasse i en teflon-isolering for at dæmpe resonanser. Hvis man synes, at dette projekt lyder alt for "voodoo-agtigt" kan man jo bare lade være med at svare her i tråden, så jeg slipper for alt for meget ubrugeligt info.  Konstruktiv kritik er meget velkommen!

NRune

Til top Vis NRune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NRune

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået en del PB'er omkring emnet; tak for det!

Kablet er, efter lindoliebehandlingen, bagt godt halvanden time i ovnen ved 100 grader (over to omgange), og det er stadig ret fugtigt af olien... Hvor lang tid skal man regne med, at det vil tage, før det er helt tørt og klar til at blive silikone-dæmpet? Det skal nemlig lige siges, at den fugtige olie gør sådan, at silikonen ikke vil størkne ordentlig, da olien "opløser" silikonen...

NRune

Til top Vis NRune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NRune

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Kunne også godt tænke mig at vide lidt om dette emne. Jeg har selv været ved at lave nogle kabler med noget bomuld og linolie. Jeg havde mine "strømper" til at hænge i over en måned før de bare var nogenlunde tørre. Andet forsøg var at lægge dem i ovnen i en times tid, men stadig gik der omkring 14 dage, før at jeg kunne tage ved dem uden at få linolie på fingrene. Findes der en hærder til sådan et projekt, eller er der kun den hårde måde?????

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes