| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Principielt er balancerede kabler eller skærmede psudo balancerede kabler ret ufølsomme for påvirkninger fra hinanden!.. hvor imod uskærmede kabler godt kan påvirke hinanden!..
Det er dog en god ide at holde dem nogenlunde adskildte hvis praktisk muligt!.. både skærmede og ( især) uskærmede kabler..
Signal kabler bør holdes langt fra højtaler kabler og ISÆR!! net kabler!...
De fleste vil dog sikkert ikke have problemer med at havediv. skærmede signal kabler liggende sammen tæt op af hvinanden!.. her kan jeg heller ikke høre noget særligt! især ikke med de fuld balancerede og godt skærmede kabler jeg anvender..
Jeg har dog oplevet lidt brum med uskærmede kabler i nærheden af strøm kabler og uskærmede kabler til pladespiller især!!..
Men jeg har aldrig oplevet brum eller hørt nogen indflydelse med gode skærmede kabler!..
Aligevel holder jeg dem nogenlunde på afstand af hinanden og i stor afstand fra net kabler.. hvad angår højtaler kabler er dette ikke noget reelt problem.. de kommer ikke i nærheden af hinanden!.. men på nogle effekttrin kan net kabler godt under uhældig opstilling krydse højtalerkablerne!.. dette anbefales IKKE!..
Har ikke selv oplevet problemer udover de for omtalte enkelte tilfælde!.. men skal ikke benægte at det kan eller har positiv indflydelse på lyden at holde ALLE! kabler godt adskildte.. og enkelte ting / tweaks er mange gange ikke hørbare i sig selv men mange bække små gør jo som sagt stor å!! såååå....
Under alle omstændigheder så efterlever jeg selv det råd som jeg selv giver på baggrund af råd modtaget fra andre indsigts fulde personer.. og det er ALLE kabler i behørig afstand fra hinanden og aldrig lade dem krydse hinanden!... gør man det på den måde sker der ikke noget dårligt og man går sikkert ikke galt i "byen"... og giver det bedre lyd?? så FINT!!.. alle forbedringer eller undgåen af negativ indflydelse / indvirken på den lyd man nu har er velkommen!!.. dirækte hørbar eller ej!!
Better safe than sorry!.. er et godt motto!!..
mvh.
|