Forfatter |
|
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg fornylig købe nogle højtalere (Infinity Kappa 80) fik jeg den naturlige ide at opgradere min 4Ø elektrikerledning med nogle rigtig højtaler kabler.
Men jeg blev godt nok lidt overraskete over hvad jeg fik: Jeg bestilte nogle brugte Tara Labs Prism, men der er flere ledere end jeg lige havde regnet med, så ville høre om nogen her havde nogen tips til hvordan jeg sætter dem op.
Der er blå og gennemsigtige leder, hvad burde jeg bruge til hvad (rød/sort, kan aldrig huske hvad der er hvad)? Eller er det lige meget?
Der er 4 gennemsigtige og 3 blå (ene gennesigtige er "pillet ud" i sender enden og ligger isoleret? (bøjet bagud og tapet fast på kablet, går ud fra det er noget balanceret sjov)
Dvs der er 3 sæt med signal, skal der 2 på bas eller 2 på diskant/mellemtone?
og skal jeg gøre noget specielt med den leder der er uforbundet i den anden ende?
Nogen der vil hjælpe en newbie?
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker skrev:
Da jeg fornylig købe nogle højtalere (Infinity Kappa 80) fik jeg den naturlige ide at opgradere min 4Ø elektrikerledning med nogle rigtig højtaler kabler.
Men jeg blev godt nok lidt overraskete over hvad jeg fik: Jeg bestilte nogle brugte Tara Labs Prism, men der er flere ledere end jeg lige havde regnet med, så ville høre om nogen her havde nogen tips til hvordan jeg sætter dem op.
Der er blå og gennemsigtige leder, hvad burde jeg bruge til hvad (rød/sort, kan aldrig huske hvad der er hvad)? Eller er det lige meget?
Der er 4 gennemsigtige og 3 blå (ene gennesigtige er "pillet ud" i sender enden og ligger isoleret? (bøjet bagud og tapet fast på kablet, går ud fra det er noget balanceret sjov)
og skal jeg gøre noget specielt med den leder der er uforbundet i den anden ende?
Nogen der vil hjælpe en newbie? |
|
|
sgo :-) __________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
747DK skrev:
Seeker skrev:
Nogen der vil hjælpe en newbie?
|
|
|
sgo :-) |
|
|
Tror nu der er tale om problemer med PRISM kablet, ikke Prime 500 :] __________________ AnanaZz
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
oops  korrekt jeg havde ikke læst det ordenligt.
men oplysningerne er på
http://www.taralabs.com/home.asp
technical info/produkt information/product sheets/past product info. så får du en pdf smidt i hovedet der dækker prism.
Nej der kan ikke lave direkte link
held og lykke __________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker.. Men nu er jeg først rigtig forvirret. Kablet i PDFen har kun 4 ledere og jeg har 7? Whats up with that.
Er der nogen der kan hjælpe mig med 7 ledet kabler? De er forøvrigt ikke termineret, burde købe nogen stik og gøre det?
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker skrev:
Takker.. Men nu er jeg først rigtig forvirret. Kablet i PDFen har kun 4 ledere og jeg har 7? Whats up with that.
Er der nogen der kan hjælpe mig med 7 ledet kabler?De er forøvrigt ikke termineret, burde købe nogen stik og gøre det? |
|
|
ok lyder underligt ... hedder det andet end prism ? __________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aner det ikke.. Der står Phase III/TFA på dem. og så noget patent info. De har som sagt 7 ledere og en tyk vævet bomuldskerne i midten.
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej så vidt jeg kan se er prism og Phase III/TFA to forskellige kabler . er du sikker på der også står prism på dem ?
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så: 7 ledere minus 1 leder er lig 6 ledere!
Gennemsigtig må være plus og så må blå være minus!
(Intet nyt indtil nu) 
Da bassen trækker/forbruger mest strøm, vil det være en fordel at bruge 2 gange 2 ledere til bassen!
... den ene gennemsigtige er pillet ud i sender-enden... Det burde være i modtager-enden! Som det er nu vil opsnappet "snavs" ende i dine højttalere! 
Skulle den virke som en skærm, ville det være bedst (måske), hvis "skærmen" blev koblet til en stelskrue på forstærkeren OG blev holdt aldeles isoleret fra de andre gennemsigtige, også i modtager-enden!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14840&P N=1 giver heller intet svar!
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det tror jeg ikke men husk at der er forskel på prism og prism 3 især når man sidder og knokler med en søgemaskine  men jeg fandt ikke meget andet end at kablet eksistere
Ellers må du læne dig op af forrige indlæg der virker fornuftigt.
Men kan sælger ikke give dig en lille guide ? det ville da være oplagt __________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Godt så: 7 ledere minus 1 leder er lig 6 ledere! Gennemsigtig må være plus og så må blå være minus! (Intet nyt indtil nu) Ville jeg fremstå som HiFi-debil hvis jeg sagde at det faktisk var nyt?
Da bassen trækker/forbruger mest strøm, vil det være en fordel at bruge 2 gange 2 ledere til bassen! Lyder fornugtigt
... hvis "skærmen" blev koblet til en stelskrue på forstærkeren OG blev holdt aldeles isoleret fra de andre gennemsigtige, også i modtager-enden! Havde tumlet med noget lignene.. Skal bare lige ha fundet en smart måde at finde den famøse ledning i højtaler enden, da ikke har et ohm-meter.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14840&P N=1 giver heller intet svar! Hmm.. Er vist ikke den eneste der er lidt forvirret 
|
|
|
Stor tak til F.Christians 
747DK skrev:
Nej det tror jeg ikke men husk at der er forskel på prism og prism 3 især når man sidder og knokler med en søgemaskine men jeg fandt ikke meget andet end at kablet eksistere Havde selv samme problem. Kan det tænkes at kablet er tiltænkt et tri-wire system med fælles jord? evt aktive højtalere?
Ellers må du læne dig op af forrige indlæg der virker fornuftigt. Men kan sælger ikke give dig en lille guide ? det ville da være oplagt Har skrevet til sælger og spurgt om han selv var klar over hvad det egentlig var for nogle kabler han solgte. Afventer stadig svar, men høre ham lige ad.
|
|
|
Nyt problem Jeg kan ikke få dem ind i min reciveres skod terminale... Nogen der kan anbefale nogle billige bananstik? Eller har nogen de vil af med? Vil helst ik bruge meget over 500 for 16 stk (tager lige centeren med med det samme)
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
aner faktisk ikke om det er triwire??? men du kan vel bare snyde det og kører alm. biwire.
Billige bananstik. jep tag nogle gamle 220v stk og split dem af selve kobber pinden kan bruges som banan stik(skal eventult udvides en smule)
eller tjek ulødige foretninger som expert/merlin de har tit nogle hængene sammen med kabler.
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW... Tror jeg har fundet ud af hvorfor kablet er så svært at finde noget om.. Phase TFA serien var Tara Labs første serie fra 1986 (kilde: http://www.bassemporium.com/bass_emporium.php?TARA%20Labs )
Unikt i opbygningen fordi det er solidcore konstruktion. Men det hjælper stadig ikke på det er katten i sækken. Er der sket kæmpe forbedringer på markedet for højtalerkabler, som gør at disse (tilsyneladende high-end) kabler ikke kan følge med nu tidens standart?
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker skrev:
WOW... Tror jeg har fundet ud af hvorfor kablet er så svært at finde noget om.. Phase TFA serien var Tara Labs første serie fra 1986 (kilde: http://www.bassemporium.com/bass_emporium.php?TARA%20Labs )
Unikt i opbygningen fordi det er solidcore konstruktion. Men det hjælper stadig ikke på det er katten i sækken. Er der sket kæmpe forbedringer på markedet for højtalerkabler, som gør at disse (tilsyneladende high-end) kabler ikke kan følge med nu tidens standart?
|
|
|
Først vil jeg, beklage mit suk...  Hvis kablet lyder bedre end det du havde før, så er det vel ikke katten i sækken? (medmindre du ligefrem er blevet taget, tørret og sli.... i røven! mhs. til prisen kontra produkt) Hvis du kan lide kablet, synes det virker seriøst og det ellers er bedre end hvad du havde før, så ser jeg ikke nogen problemer i dét? Kan dog ikke hjælpe med dine problemer, men ville lige give mit besyv med... __________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelJDK skrev:
Først vil jeg, beklage mit suk...  Hvis kablet lyder bedre end det du havde før, så er det vel ikke katten i sækken? (medmindre du ligefrem er blevet taget, tørret og sli.... i røven! mhs. til prisen kontra produkt) Hvis du kan lide kablet, synes det virker seriøst og det ellers er bedre end hvad du havde før, så ser jeg ikke nogen problemer i dét? Kan dog ikke hjælpe med dine problemer, men ville lige give mit besyv med... |
|
|
Joow.. Både og.. Kablet blev jo købt som værende et Prism og ikke et Phase og som skrevet tidligere så har jeg ikke haft mulighed for at teste kablet og bliver det heller ikke før jeg for købt nogen bananstik og indtil da vi sækken da være lukket. Der ud over har jeg nok ik erfaring nok til at vurdere om kablet lever op til resten af anlæget. Og så var der jo lige sagen omkring wireing :-)
Jeg frygter måske at teknologi der er så gammel kan medføre komplikationer som jeg ikke er forberedt på (eksempelt vis irritere det mig at hvis kablet var så revelutionært og god, at solidcore kabler stadig ikke har ret meget markedsandel).
Ingen tvivl om at kablet har været billigt nok (alt efter alder) er det ikke usandsynligt at sælger faktisk har snydt sig selv, da kablets nypris ligger en anselig sum over hvad der er oplyst (så vidt jeg kan se) og aldersmæssigt er det jo nok ikke helt ved siden af mine højtalere (som dog er noget yngre, men stadig gamle). Et eller andet sted prøver jeg vel bare at finde ud af om jeg bør ofre mere end 25,- stykker på bananstik 
Jeg er jo bare uvidende og nysgerrig (og har åbenbart svært ved at vente på at jeg får mine banener og skal fylde tiden med et eller andet).
Og jeg høre gerne stadig wireing kommentare, banan anbefalinger eller fra andre der kender noget til denne oldsag af et kabel.
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde prøvet at sætte kablet til... så kan du jo se (eller dvs. "høre"), om du kan finde forskel på kablet - med og uden bananerne...
__________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|