Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Stander til Gulvhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
arra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 24 September 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et sæt B&W DM 604 s3 som jeg gerne vil have hævet en 10 cm pga af at diskanten er en lille smule for langt ned til min smag. Det lyder lidt som at lyden kommer nede fra.

Hvad jeg selv har fundet frem til ved tidligere højttalere er at midten mellem diskanten og mellemtone/bas skal være ca. ud for ørehøjde for at det lyder bedst.

Er det muligt at få en stander af en eller andet art der kan klare det? Har overvejet en flise, der ville blive malet sort, så det så lidt pænt ud og så stille højttalerne oven på dem, men vil helst have noget der er mere professionelt lavet og beregnet til formålet istedet.

Eneste krav er at de skal være pæne, ikke for dyre og at der under standeren skal være spikes.

mvh

Christian

Til top Vis arra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arra Besøg arra's Websted

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej!

Med lidt arbejde kunne du selv producere en sådan stander. Et stykke massivt hårdtræ med messingspikes op og ned. Det ville kunne gøre det.

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Prøv i stedet at eksperimentere med afkobling i stedet den rigtige afkobling gør at lydbilledet kan kome til at virke størrere.

jeg kender 604, og har vært ved at forstille mig at den er for lav!

Prøv evt at fjerne front stofet, det kan også gøre en kæmpe forskel

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Prøv at tilte en en lille smule bagover. Det tror jeg er løsningen for dig.

Der skal ikke re meget til. prøv med 5-8mm underlæg under de forreste spikes/fødder.

arra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg har allerede overvejet de muligheder

Det lyder måske underligt, at den er for lav, men når jeg sidder ned er mine ører ca 100-105 cm over gulvet og det gør altså at man let kan høre at lyden kommer en smule nedefra. Som sagt så er det min erfaring at midtpunktet mellem diskant og mellemtone/bas skal være i ørehøjde for at få et optimalt resultat.

Nu er det os sådan et de indgår i et surround setup og selve centerhøjttaleren kommer til, at blive placeret i en højde der gør, at diskanten i den er næsten 10 cm højere oppe end i fronthøjttalerne, det er ikke meget, men forskellen har alligevel en indflydelse på sammenhængen i front lydbilledet.

Det er små detaljer, ja, men de har altså en mærkbar indflydelse på slut resultatet. Placering højttalerne imellem er alfa og omega.

Hvis ikke der findes kommercielle løsninger bliver det med stor sandsynlighed løsningen med 2 fliser der er malet sorte og monteret med gummidutter under for at beskytte gulvet og så spikes under højttaleren.  Det giver ihvertfald 5 cm i højden og nok et par cm mere. Hvilket skulle være nok.

mvh

Christian

Til top Vis arra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arra Besøg arra's Websted

arra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Så faldt jeg over noget.

Audio magic producerer åbenbart deres højttaler standere i en 10 cm version

Men prisen er ikke ligefrem god

Så en flise er vist den bedste løsning og billigste

mvh

Christian

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 September 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil holde på at en stander til forhøjelse af en gulvhøjttaler skal vælges omhyggeligt. Det bedste er, hvis standerne virker som en naturlig forlængelse af den oprindelige højttaler. Samme mål, farve osv. Derfor lav dem selv!

Er den sort, ja så mal klodsen sort og brug gyldne spikes. Det ville blive godt!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes