Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optisk kabel -- Betyder tykkelsen noget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 05 December 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Gør det?! Altså er der forskel i lydkvaliteten?!

Jeg har adskillige optiske kabel; fra et par millimeter til 8 millimeter i diameter og syntes ikke rigtigt jeg kan høre nogen forskel.

Jeg skal nu til at købe et par kabler mere og vil lige være sikker.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 December 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det er vel kun et spørgsmål om skærmning for udefrakommende støj?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 December 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

NEJ!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 December 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hvad der betyder noget er "leder" materialet, eller rettere det optiske materiale der leder lyset og dettes renhed samt kvalitet. 

Kun en bitte smule hvordan dette er indpakket...  (men skærm / indkapsling er meget mindre kritisk end for alm. elektriske kablers vedkommende..)

mvh.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

NEJ!..

mvh.

Ekstremt informativt indlæg, dér...

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Det betyder absolut INTET! Et optisk kabel kan dæmpe (jeg går ud fra det det MIJU tænker på når han siger "renhed"??) og det kan forvrænge pulsformen i tidsdomænet, hvilket kan lede til jitter osv. Men yderdiameteren på kablet er ligegyldig, alle optiske (Toslink) kabler er baseret på plastik lysleder på ca. 1mm diameter.

Elektrisk støj har intet at gøre over for et optisk signal, det er jo derfor man vælger lys frem for strøm

Helt ærligt - til en optisk (Toslink) forbindelse ville jeg bare vælge det billigste...

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 07 December 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Tak for det.
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 December 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det billigste ville jeg dog ikke vælge!... igen man kan få plast opstiske ledere og kvartz / glas eller krystal?optiske ledere..  her er de "mineral" baserede ledere bedst, de er helt sikkert renest og det der bedst leder lyset udæmpet og uforstyret igennem!.. (hvilket her er det vigtigste og den eneste faktor der spiller ind i modsætning til elektriske kabler)

De jeg har liggende og har anvendt og anvender koster mellem 500 og 1000 kr. (Monitor lavede nogle fine røde nogle engang til godt 800 kr. de har en god beskttyende ydderkappe (beskytter mod knæk og andre fysiske påvirkninger)  og så er lederne af et og andet meget rent kvartz / krystal..  de lyder faktisk hørbart bedre end de billige sorte 2mm. tykke (ofte medfølgende) optiske ledere. 

Så JEG anbefaler ikke det billigste!.. men man behøver heller ikke at ofre flere tusinde kr. da grænsen sættes af de optiske konvertere der er i apperaterne, og deres grænse for hvad kvalitets forbedringer de kan afsløre ligger lige omkring det nævnte kabel, her over er der INGEN! hørbar forskel!

Jeg kan godt høre en bitte forskel på de billigste plast kabler og de bedre kvartz / krystal kabler men mellem de bedre kabler er der intet hørbart at spore..

Har prøvet det fine røde Monitor kabel op mod et par andre til over dobbel pris, og her var ingen forskel!..

Så gå efter krystal / kvartz optiske kabler og IKKE plast optiske kabler!

Hvilke af de "gode" kabler ( fabrikat ) er lige meget!....

mvh.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

@Miju: det er selvfølgelig et spm. om temperament, men Toslink er ikke spec'et til at være særligt fantastisk, og som du selv er inde på så sidder der i 99% af tilfældene 10 cents komponenter (sender/modtager) i begge ender. Jeg ville være MEGET kritisk - men jo, mekanisk aflastning er vigtig, da et knæk på en lysleder er enten uhensigtsmæssig (plast) eller katastrofal (glas).

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 December 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Man kan opnå ganske fin lyd med optisk.

Et godt glas/krystel eller kvartz optisk kabel til en rimelig pris.. ( ikke under 3 - 500 kr. og ikke nødvendigt over 800 -1000kr..)

MEN! man opnår aldrig bedre lyd end senderne og modtagerne tillader og sætter grænse for.. og den liger så'n lige her omkring i det pris leje vil jeg mene..

Og man opnår aldrig lige så god lyd som med Coax / elektrisk!... 

Men her er man lidt på "glat is" !.. da der nærmest ikke er nogen grænse for hvor dyre og gode kabler man kan få og hvor god lyd disse kan give!.. og ikke mindst de forskellige lydmæssige indvirkninger forskellige kabler har!...

Her er lige så stor variation som med analoge kabler!...

Optisk lyde som det gør! og et godt optisk (mineral leder baseret) kabel giver max! hvad apperaterne er istand til med de sendere og modtagere monteret i dem kan give..  der er ingen lyd mæssige forskelle eller variationer mm. her på samme måde som med elektrisk!..

Så bruger man den elektriske løsning er det noget af en jungle!..  men potenciellet er meget støre end med den optiske...

Signalet er oprindligt elektrisk og har bedst af at forblive således!.. dette så længe der ikke findes nærmest usynlige (lyd mæssigt) optiske sendere og modtagere (konvertere)...

Med optisk er der 3. led : sender, kabel og modtager.. (kabel er dog som sagt mindre kritisk)

Med elektrisk er der kun 1. led og det er kablet...  

Ok ok ok!! så kan man gå ned i detaljen og snakke om stik, og bøsninger mm. her i mellem..  (men det kan man så også for det optiskes vedkommende)

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes