Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bedste kondensator til at tage DC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Der er jo en del debat om kondensatorer herinde, kunne dog ikke lige ved en søgning på dette område finde noget i farten på dette område.

Den sidste komponent i lydkæden på forforstærker og cd-maskine er i mange tilfælde en kondensator og den har betydning for lyden, så hvad er det bedste bud på denne vigtige komponent?

Selv har jeg hørt at en lille Philips blå elektrolyt 22uF 25V skulle være ret vellydeende.  

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Den sidste komponent i lydkæden på forforstærker og cd-maskine er i mange tilfælde en kondensator og den har betydning for lyden, så hvad er det bedste bud på denne vigtige komponent?

Selv har jeg hørt at en lille Philips blå elektrolyt 22uF 25V skulle være ret vellydeende.  

Hmm, der er ingen af mine komponenter der har en kondensator i udgangen... var det ikke mere i gamle dage ?? 

Men hvis de der små blå phillips dimser er så gode har jeg 4 poser med 500 i hver liggende - måske jeg kunne lave en fin lille butik her inde  

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

mener du som overføring?

Skal det være så store værdier?

Hvis overføring, vel også bipolare?

vh

Der er jo en del debat om kondensatorer herinde, kunne dog ikke lige ved en søgning på dette område finde noget i farten på dette område.

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil ha en forholdsvis billig kondensator som lyder rigtig godt efter min mening... Så prøv evt. at købe et par stykker af SCR's f.eks. ved www.elfa.se De koster ihvertfald ikke kassen  Men det kommer jo også an på hvilken lyd du efterlyser? For polypropylene kondensatorene, har jo en meget varm og blød lyd, men det er jo ikke altid det man går efter...?
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Duelund audio skulle være på vej med en overføringskondensator måske var det noget at prøve.Man kan også sætte en hurtig kondensator hen over den eksisterende her er en mulighed jag har prøvet :Polypropylene/metal foil capacitor på 47pF fra BC komponenter se evt. Elfa.

Næsten alle ting er lavet med kondensatoer i udgangen hos mig, det er video,tuner,dvd,lydkort i computer.Det er jo den letteste måde at lave det på når man ikke ønsker DC på udgangen.Tingene ligner jo hinanden meget en opamp i udgangen som buffer med en overføringskondensator for DC spæring.Prøv selv at kigge efter. 

Nu vil jeg komme Kurt i forkøbet han vil sige fy sådan skal det ikke laves, og ja det kunne sikkert godt laves bedre, det er nok billigere at lave på denne måde og sådan har man altid gjort.......

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 18 December 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har sammenlignet kondensatorer og DC-servo på udgangen på lidt udstyr, og her må jeg erkende at jeg klart foretrækker kondensatoren i udgangen, da det er det der gør mindst lydmæssig skade.

MEN der er tilgengæld også stor forskæld på kondensatorer, da disse kan lyde som nat og dag, både når det drejer sig om elektroniske kredsløb og når det er delefiltre. Og her hælder jeg også mest til polypropylen kondensatorer, men igen lyder polypropylen kondensatorer forskelligt, alt efter hvilket fabrikat(opbygning) det er.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Det kunne være sjovt at høre nogle som har forsøgt sig og måske har nogle favoritter og hvorfor de mener de er gode.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 December 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Denon DCD3560 cd'n har en kondensator i udgangen.. denne bør man bypase totalt!... det giver MEGET bedre lyd. har prøvet andre kondensatore fa god kvali, eks Blackgate mf.  men ingen kondensator lyder klart bedst!..

Og undlader man at slukke for maskinen med forstærkeren tændt og cd. indgangen on, er der faktisk ingen problemer med det

Slukker du maskinen mens forstærkeren er tændt og indgangsvælger er på cd. kommer der smæld i højtalerne..

Det er sikkert udalukkende af den grund man har kondansatoren, da man ikke kan slæge grej der gør sådan ab. fabrik, men er man klar over det er det intet problem, (mange af os har alligevel skidtet tændt altid sååååå... 

Her udover opleves ikke nogen negative bivirkninger, tværtimod, lyden bliver markant bedre.

Jeg har ingen grund til at tro at det ikke skulle forholde sig sådan med de fleste andre apperater med en sådan kondansator i udgangene, væk med skidtet!!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ja det bedste er ingen i signalvejen,hvis forholdene ellers er i orden.Nogle gange sidder de jo både på udgangen på et app. og indgangen på det næste måske lidt rigelig.....

Det er også efter den samme tankegang jeg har fjernet spolen og bypasset rælæet i effekttrinene,hvorfor skulle det være bedre lydmæssig med en ekstra kontakt=størrer modstand og spole=filter+størrer modstand i serie med signalet.Det er for at sikre sig at man gør dette men hvis skidtet ikke brænder af så må det være bedre at undgå det lydmæssigt.Hvornår har rælæer lydt godt nok aldrig vel... 

Så er der lige den hage ved det at det ikke er så brugervenlig længere for man kan komme til at brænde eks. diskanten af ved at tænde eller slukke i forkert rækkefølge.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Se det gav pote at fjerne de kondensatoer til DC på trods af at der fra fabrikken på min Onkyo cd-maskine var sat hurtigere kondensatoer hen over de lytter der var i forvejen.Nu var jeg også så heldig stillet at der var/er et relæ som slutter til stel når man tænder og vælger nyt nummer så ingen unoder her.

Lyden åbner op og bliver mere dynamisk.

Et diagram er godt at have skulle man evt. have lyst til at forsøge sig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes