Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Indretning og lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Efter lang tid, hvor jeg bare har været "med på en kigger", vil jeg også være med, og jeg vil starte med det jeg mener er vigtigst 

Håber vi kan få en debat igang, med de erfaringer der er gjort mht. placering af musikanlæg og indvirkning på lyden.

Jeg lægger ud:

Mit lytterum er en vinkelstue på ca. 25m^2. Den primære del af vinklen er ca. 3.5 x 5.5m med skråvæg langs den ene "langside" (fra 1m højde). Vægge er gips og gulvet er træ.

Jeg har haft anlægget stående på alle 3 praktisk anvendelige måder (højtalerne ud mod vnklen upraktisk).

Den absolut ringeste løsning var lytteposition under skråvæggen (højtalerne modsat). Bassen var fraværrende og mudret og perspektivet næsten ikke eksisterende. Modsat, altså højtalerne under skråvæggen er ikke tosset, men perspektivet er stadig ikke det bedste.

Jeg har fundet, at den bedste løsning lydmæssigt (og den ringeste indretningsmæssigt ), er at spille på langs, med skråvæggen til den ene side. Havde forventet problemer med asymmetrien, og deraf følgende uens refleksioner, men det lader ikke til at give hørbare problemer. Perspektivet er lige i øjet og bassen er hurtig og lækker. Bedste tegn på at det er den rigtige opstilling er nok, at tweaks (f.eks. spikes kontra sd-feet, vinkling og tiltning af højtalere) giver markante forandringer... i de andre opstillinger kan det være meget svært at høre forskel.

Har desværre ikke haft mulighed for at lave egentlige målinger endnu.

Håber mine erfaringer kan give andre inspiration, og jeg glæder mig til at høre om andres erfaringer.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 December 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et rum som på alle måder, tyder på at ligne dit. Både med skråvæggen, størrelsen osv. - jeg spiller også på langs!
Hvilket jeg synes giver bedste lyd... jeg har i øvrigt gulvtæppe på trægulvet og overvejer at smide noget hårdt under mine HTer... sten/granit/flamingo  (ej... ) o.l.

Nogen der har erfaringer? Giver flisen lige så god effekt som granitten? Er forskellen værd at skrive om?

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontakte Poul Dalgaard fra Audiovision for at få en lydudmåling af stuen med henblik på optimal opstilling. Du skal opgive højde, bredde og længde. (Kopier evt. dit indlæg). Jeg har lige fået det gjort og DET VIRKER! Iøvrigt er Poul Dalgaard en ualmindelig venlig og hjælpsom mand. Han kan helt sikkert hjælpe dig! Se iøvrigt min tråd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33284&P N=1&TPN=1

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg lider også af skrå vægge (og nedgroede negle, men det er en anden historie...)

Spiller på langs med skråvæggen til højre, efter oplevelser mage til Thomas!'s. Det duer bare ikke at have hverken HT eller ører i nærheden af den skrå flade.
Mit rum er rektangulært og måler 4.8 x 6.5m.

!! Det store spørgsmål er hvor meget det betyder for lyden, og om det egentlig er værd at købe dyrt hifi med eminent perspektiv, når man allerede fra starten er så handicappet?
Det kunne være rart at vide, ikk?

mvh
Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes