| Forfatter |
|
T.R.J Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 31 December 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj, jeg har lige et spøgsmål omkring væg-til-væg gulvtæppe til lytterum. er der forskel på hvilken type tæppe man vælger, der findes jo flere forskellige typer tæpper -uld,lang eller kort luvet, polypropylen, kokos... osv.
Er der noget der er bedre end andet?
Jeg har tænkt på at lægge tæppe i mit nye lytterum, som pt. har tarket trægulv, beton vægge, mål (6 meter lang - 4 meter bred) træloft.
Jeg har søgt på tæpper her i forumet, men har ikke rigtig kunne finde noget omkring dette, måske nogen har noget efaring i dette område.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 01 Januar 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et uld tæppe opbygger ikke statisk elektricitet som et kunst tæppe.
Det er givet at tæpper dæmper forskelligt afhængig af tykkelse, materiale osv.
Der var engang en person herfra HIFI4ALL der havde erfaring med at tale til tæpperne for at registrerer hvormeget de dæmpede. Så du må nok tage dig en snak!
Mvh. Sven Palvig __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 01 Januar 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
T.R.J skrev:
|
Halløj, jeg har lige et spøgsmål omkring væg-til-væg gulvtæppe til lytterum. er der forskel på hvilken type tæppe man vælger, der findes jo flere forskellige typer tæpper -uld,lang eller kort luvet, polypropylen, kokos... osv.
|
|
|
Fra "The Master handbook of Acoustics" er der en henvisning til "Acoustical proporties of Carpet" Harris, Cyril M. 1077-1082
Kan du finde ovenstående sag, så skulle der være svar på dine spm 
Ellers giver tæpper en dæmpning hvor absorptionskoeficienten stiger fra nul ved lave frekvenser til et brugbart niveau ved mellemfrekvenser.
Generelt - jo tykkere jo større dæmpning.
T.R.J skrev:
|
Er der noget der er bedre end andet?
|
|
|
Det nemme svar er : ja 
Det lidt mere kryptiske er: det kommer an på til hvad 
Hvis du har et konkret problem, så kan der være et tæppe, der er bedre end andre, men ellers er det vel bare, at jo tykkere jo bedre (dæmpning - altså, ikke nødvendigvis lyden)
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 01 Januar 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal vel osse lige passe på med det der dæmpning. Det kan jo i værste fald ødelægge et rigtigt godt setup. Hvor man før har haft et kanon perspektiv kan det lige pludselig være væk på grund af for meget dæmpning. Der er lydmæssige fordele og ulemper ved alt møblement.
__________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
| Man skal vel osse lige passe på med det der dæmpning. Det kan jo i værste fald ødelægge et rigtigt godt setup. Hvor man før har haft et kanon perspektiv kan det lige pludselig være væk på grund af for meget dæmpning. Der er lydmæssige fordele og ulemper ved alt møblement. |
|
|
Enig - det er derfor en fornuftig fremgangsmåde, at få målt sit lytterum, inden man går i gang med at dæmpe. Så kan man med fordel få styr på reflektionerne vha. diffusion, inden man dæmper vha. absoption.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
T.R.J Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan får man målt ens lytterum, kan man evt. leje sådan noget udstyr ?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
T.R.J Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at lave min egen lille lyd test, ved at klappe i hænderne rundt omkring i rummet, og der er lidt efterklang i lyden. Det fik mig til at overveje om det kunne være en ide med væg til væg tæppe, og dels pga. komforten (der er lidt fodkoldt)
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
T.R.J skrev:
Jeg har prøvet at lave min egen lille lyd test, ved at klappe i hænderne rundt omkring i rummet, og der er lidt efterklang i lyden. |
|
|
Det er en yderst effektiv lille test, som fortæller meget.
T.R.J skrev:
| Det fik mig til at overveje om det kunne være en ide med væg til væg tæppe, og dels pga. komforten (der er lidt fodkoldt) |
|
|
Nu skulle man ikke lige tro at fødderne har så stor dæmpene effekt , men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er yderst vigtigt, at man føler sig godt tilpas i det rum hvor man lytter til musik. Hvis man skal "overgive" sig til musikken (eller filmen for den sags skyld) så skal man ikke forstyrres af ubehageligheder.
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=T.R.J]
Jeg har prøvet at lave min egen lille lyd test, ved at klappe i hænderne rundt omkring i rummet, og der er lidt efterklang i lyden. Det fik mig til at overveje om det kunne være en ide med væg til væg tæppe, og dels pga. komforten (der er lidt fodkoldt)
Jamen så kunne et ægte tæppe(sådanne et til under bordet) måske gøre underværker elle måske bare en plaigt. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |