| Forfatter |
|
farbruun Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har en ambition om at udskifte mine gamle højtalerkabler snarligt. Jeg kører pt bi-wiring med 2 kabeltyper (Monster Cables) - 1 til diskant og 1 bass. Jeg er dog træt af at kigge på de kæmpe kabler, og ligeledes er jeg blevet tilrådet at købe regulære 'bi-wire' kabler, således jeg kun bruger den bedste udgang i forstærkeren.
Mit udstyr (eller mangel på samme ) er:
Forstærker: Arcam 8R
CD-afspiller: Rotel RCD955RX
Højt: Jamo Concert 7
-som nogen kan se, er visse dele ikke blevet opgraderet i mange år. Jeg overvejer pt. at skifte til lidt mindre højttalere, da Jamo bamserne ikke passer ret godt i min lille lejligehd. Der kan således blive tale om et skifte til nogen B&W eller LINN væg/reol højt.
Mit spørgsmål er således: hvor meget kan det betale sig at ofre på nye kabler (pr meter) hvis jeg ikke har nogen ambition om at skifte andet end højt. på¨kort sigt. Kæden er jo som bekendt ikke stærkere end det svageste led.
Kom endelig med konkrete pris"forslag" og MEGET gerne anbefaler af kabler 
Vh
Farbruun
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, kabler er noget værre noget.....de høres og koster som regel en bondegård hvis ikke der skal indgåes alt for mange kompromisser. Hvis ikke du er bas'o'holic som undertegnede vil jeg ikke tøve med at anbefale Naim's NAC A5 kabel, et dejligt rundt og musikalsk kabel - dog mangler det efter min mening noget i bunden  . Det koster ca. 150 kr/m og det er pengene værd. Ellers er der VdH Clearwater og Supra Ply til omkring 100 kr/m. mener jeg de ligger i - de 2 typer har jeg dog ikke hørt på mit eget anlæg, men jeg syntes umiddelbart bedst om Supra'en __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
amp2 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Farbruun
Hvis du køber Linn højttalere vil jeg umiddelbart anbefale dig Linn højttalerkabel.
Eller er VdH Clearwater som Acer skriver også et godt kabel, som jeg ved mange er glade for.
|
| Til top |
|
| |
farbruun Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
amp2 skrev:
|
Hej Farbruun
Hvis du køber Linn højttalere vil jeg umiddelbart anbefale dig Linn højttalerkabel.
Eller er VdH Clearwater som Acer skriver også et godt kabel, som jeg ved mange er glade for.
|
|
|
Det her Clearwater er ikke til Biwiring - korrekt? (man kan selvf. købe 2x2 kabler)
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
farbruun skrev:
amp2 skrev:
|
Hej Farbruun
|
|
|
Det her Clearwater er ikke til Biwiring - korrekt? (man kan selvf. købe 2x2 kabler)
|
|
|
Clerwater køres bedst som dobbelt til bunden og så en enkelt jumper op til toppen
===========Bas------top
|
| Til top |
|
| |
farbruun Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
farbruun skrev:
amp2 skrev:
|
Hej Farbruun
|
|
|
|
|
|
Clerwater køres bedst som dobbelt til bunden og så en enkelt jumper op til toppen
===========Bas------top
|
|
|
Ikke forstået?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok du skal bruge det lagt dobbelt til bassektionen og så lave en lille jumper op til toppen så denne kun er enkelt. dvs at du ikke skal bruge det som biwire, men som dobbelt istedet for
|
| Til top |
|
| |
farbruun Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
Ok du skal bruge det lagt dobbelt til bassektionen og så lave en lille jumper op til toppen så denne kun er enkelt. dvs at du ikke skal bruge det som biwire, men som dobbelt istedet for
|
|
|
Men der er da slet ikke mulighed for at køre dobbelt med det kabel - eller mener du med 2x2. Måske har jeg stadig ikke fattet hvad du foreslår 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps, 2x2 til bassen og så en lille jumper op til toppen
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug så mange penge som muligt på rigtig gode højttalere, og resten på kabel. Man får mere for pengene ved at smide dem efter højttalere, uanset hvad du ellers hører. Kablet skal have lav modstand og selvinduktion - ellers farves frekvensgangen, hvis højttalerne har varierende impedans. Og lav så en a/b test nede i butikken med sælgerens favoritkabel og din egen medbragte MonsterPython, og hør hvad der sker. Og husk at poste dine erfaringer her!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror der er lige så mange meninger om kabler som der er folk til desværre, derfor er det også et projekt i sig selv. Men jeg snakkede med en gammel guru for nogle år siden som sagde, at HAN plejede at gøre det, at han fandt de speakers som han ville have, måske til lad os sige 30K eller hva ved jeg, og så brugte han 10-15% af dette beløb til kabel pr.meter. Så synes HAN i alle tilfælde at han var på rette vej i junglen.
-Det sammen gjorde jeg forresten da jeg fik nye speakers, og jeg synes at det er lykkedes rimelig godt, men dermed ikke sagt at det ikke kunne blive endnu bedre, hvis jeg havde prøvet med nogle andre/dyrer. Jeg har nogle "flatline" til mine speakers. Også fordi at der er nogle fysiske forhold i min bolig som jeg har været nød til at tage højde for og derfor ikke kunne bruge nogle så tykke som en overarm.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
|
Jeg tror der er lige så mange meninger om kabler som der er folk til desværre, derfor er det også et projekt i sig selv. Men jeg snakkede med en gammel guru for nogle år siden som sagde, at HAN plejede at gøre det, at han fandt de speakers som han ville have, måske til lad os sige 30K eller hva ved jeg, og så brugte han 10-15% af dette beløb til kabel pr.meter. Så synes HAN i alle tilfælde at han var på rette vej i junglen.
-Det sammen gjorde jeg forresten da jeg fik nye speakers, og jeg synes at det er lykkedes rimelig godt, men dermed ikke sagt at det ikke kunne blive endnu bedre, hvis jeg havde prøvet med nogle andre/dyrer. Jeg har nogle "flatline" til mine speakers. Også fordi at der er nogle fysiske forhold i min bolig som jeg har været nød til at tage højde for og derfor ikke kunne bruge nogle så tykke som en overarm.
Michael
|
|
|
10-15% pr. meter ? Du mener vel kablets samlede pris, eks. for 2 x 4 m. ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|