Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabeltest,- jeg må le, ny blindtest! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Netkabler er klart  blevet påvist ikke at påvirke  lyden i denne dobbelt blind test. 

Jeg har ikke selv nogen erfaring i netkabler,og har aldrig ment at det på nogen måde kunne påvirke lyden, men er endelig blevet bekræftet i min tro på, at det er pure opspind at man kan høre forskel.

Måske det er derfor at der aldrig nogen som tør vil arrangere disse  blindtest, end ikke med højtalerkabler selvom der konstant påstås det modsatte . (her gik jeg måske over stregen... men fakta er at ægte blindtest ser man næsten aldrig, og slet ikke med woodo gear såsom signalkabler, højtalerfødder osv Hvorfor mon? Fordi at troen ikke skal udfordres med videnskabelige fakta, ligesom med troende ikke kan anfægte  Biblen og Koranens budskaber

I virkeligheden er hi-fi begrebet et andet ord for den kendte religion som de fleste har har fravalgt, og derefter valgt  den sjovere hi-fi biblen som har mange guder i sig, og disse guder som vi hver især har, må ikke udfordres og slet ikke med videnskabelige fakta.

Se og læs hele testen herunder, hvis du tør og kan og glæd dig over, at det ikke er på netkabler at du har brugt dine penge..

Dem som har, kan istedet ærgre sig over at have smidt dem ud af vinduet. De har måske fået en pænere netkabel, men bedre eller bare anderledes lyd har de ikke fået.

Jeg ville kræve at få pengene tilbage!

Burgeren bag gardinet, der skjuler udstyret er ikke en del af lyttetesten,  efter hvad der er oplyses

Her er det vores ven "Soundproof"  som har skrevet en introduktion til testen som han linker til nederst, Teksten er generelt rimelig nem at læse, hvis man anstrenger sig en lille smule.

I bought into the "you need expensive cables for best possible quality" line, until a friend fortunately stopped me from parting with some serious cash. (Some HiFi "experts" claim one should spend at least 20% of system costs on the cables ...)

Here's a link to a double-blind cable test involving Nordost Valhalla cables, the holy grail of how to put a hole in your pocket on cables. The person who wrote the report has been writing on the importance of cables for years - now came the time to put scientific fact on the table.

Manny LaCarrubba was asked to conduct the test. (Co-developer of Acoustic Lens Technology, as used in the BeoLab 5 og BeoLab 3, as well as in the new CarFi system).

A large number of test-subjects were invited.

The result: no statistical significance whatsoever. Average hit as to cable type was 49%, which meant a coin-toss should have produced a similar result. Interestingly, those who claimed to be hardcore audiophiles did no better than the "neophytes".

Wondering whether you should spend money on expensive cables? Don't. There are numerous tests showing similar results.

The person who arranged the test, and who has been writing about the excellence of expensive cables, bottomed out with his score.

Personen som havde arrangeret testen og som havde skrevet om de dyre kablers kvaliter, faldt helt igennem med hans egne bud... 
Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

herligt at læse..

spændende om nogle her på sitet tør stille op til en sådan test..

Hifi-parameter nummer 1: Musikbegejstring..
Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Oooooh´la´la, hvilket emne: HiFi Woodo, kan det høres?

Personligt, har jeg altid været i tvivl, både hvad angår netkabler, kantmaling af CDere, netstøjfiltre og så videre. Jeg køber hellere lidt mere musik. MEN, jeg er da villig til at lade mig overbevise, i BLINDTEST, vel at mærke.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Tja, hvad skal jeg sige.....

Jeg stiller gerne op til en blindtest som den beskrevne. Jeg tror dog jeg kommer til samme resultat som de gjorde i ABX testen.

Man skal dog huske at ligesom man føler at man kan cykle en smule hurtigere på sin cykel når den er nypudset, så føler man også at musikken er bedre når kablerne ser lækre ud.

Dette har gjort at jeg har ofret en smule på kabler og jeg vil også fremover gøre det, simply because it looks well .

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Har aldrig hørt forskellige netkabler, men hvorfor skulle man ikke kunne høre forskel der? - Man kan da høre forskel på alt muligt andet... - Måske det er temmeligt afhængig af setuppet, om det gør en forskel?

Hvor meget man får ud af at investere i rigtigt dyre signalkabler ved jeg heller ikke, men der er ihvertfald forskel i den billige ende. - Og det skal lige siges at jeg noget oftere er blevet skuffet end begejstret - så det er langt fra fordi jeg hører hvad jeg vil høre, tværtimod

Dog enig i at blindtest er vejen frem, da det åbentbart ikke er alle der formår at stole på deres ører..

mvh S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke nærlæst testen endnu, så det er muligt at nedenstående er opfyldt i testen. Nedenstående er MIN mening om hvordan en ABX test på eks. kabler bør foregå.

1. Alle testpersoner bør have 1-2 indspilninger som den kender til hudløshed (reference)

2. Alle testpersoner bør kende "lyden" på det benyttede udstyr rigtig godt.

Hvis disse 2 essentielle ting ikke er opfyldt vil det, efter min mening, være svært at konkludere noget af testen. Fordi testpersonerne ikke er i stand til at spotte nuance forskelle i musik stykkerne.

Bare min mening.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Scherer,

Jeg har en eller anden mistanke om at du godt selv er klar over at du to betingelser du opstiller er umulige at opfylde i Hifi verdenen. Er dette korrekt læst mellem linierne?

Hvor vil du finde et passende stort antal test personer som spiller på det samme udstyr og ovenikøbet skal kende 1 eller 2 indspilninger til hudløshed.

Som jeg har skrevet i andre indlæg om dette emne, så er den bedste blindtest man kan udføre den med sig selv som lytter på sit eget anlæg. Det kræver kun at man får konen til at skifte kabel og ikke fortælle hvad der sidder på. Lad hende gøre det X antal gange og straks bliver man meget klogere.

Det kræver kun en ting......Og det er at man er ærlig overfor sig selv.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hvis bare een person kan svare rigtigt i en blindtest et vilkårlig antal gange, er det da også bevis nok.

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Scherer,

Jeg har en eller anden mistanke om at du godt selv er klar over at du to betingelser du opstiller er umulige at opfylde i Hifi verdenen. Er dette korrekt læst mellem linierne?

Hvor vil du finde et passende stort antal test personer som spiller på det samme udstyr og ovenikøbet skal kende 1 eller 2 indspilninger til hudløshed.

Som jeg har skrevet i andre indlæg om dette emne, så er den bedste blindtest man kan udføre den med sig selv som lytter på sit eget anlæg. Det kræver kun at man får konen til at skifte kabel og ikke fortælle hvad der sidder på. Lad hende gøre det X antal gange og straks bliver man meget klogere.

Det kræver kun en ting......Og det er at man er ærlig overfor sig selv.

Hej Classe,

Jeg tror i princippet vi er enige.

Jeg tror de fleste har 1-2 stykker musik som de betragter som deres reference.

Har du ikke det? Lytter du udelukkende til det musik en sælger spiller når/hvis du lytter til højttalere/CD/AMP osv?

Mht. til at lytte derhjemme, så er det helt bestemt nr. 1 da DU jo kender dit anlægs finurligheder og kan spotte nuance forskelle i musikken. Det ville jeg ikke have en kinamands chance for, da jeg ikke kender egenlyden på dit setup.

Slutteligt mener jeg ikke man kan finde et givent antal personer der spiller på samme setup. Det er ikke humlen i indlægget, men de skal som minimum have noget tid til at lytte til anlægget så de kan danne sig et indtryk af anlægget UDEN der bliver skiftet noget i kæden.

Jeg kan ikke sætte en tidsramme på, men det kunne f.eks. være en gennemlytning af ens referencemusik 3-4 gange så man har en fornemmelse om hvordan ens musik lyder på setuppet. Derefter kan man begynde at skifte ud i kæden og derfra vurdere om man kan høre forskel.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Tja dette viser jo igen med al tydelighed at blindtest ikke duer i hifi sammenhæng 
Jeg fatter ikke denne tendens, hvis ikke en tilfældig person med bind for øjnene kan høre forskel på noget grej han ikke kender og sikkert med noget musik han ikke kan lide.... så er der ingen forskel SUK prøv det dog der hjemme, kan DU høre forskel uden bind for øjnene (eller med hvis du så lytter bedre) så er det vel det vigtigste! jeg har haft noget grej der har lydt anderledes med andet kabel og noget der ikke har været forskel på. i øvrigt så betyder længden af kablet også en del.

I øvrigt er forskellen faktisk ikke voodoo, men simpel fysik.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

I øvrigt er forskellen faktisk ikke voodoo, men simpel fysik.

Det må du lige forklare.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Kan ikke se ret meget fysik i den tråd. Det er vist mest voodoo. Og så folks egne "erfaringer".

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke lige finde den rigtige trå, men det er tidligere bleevt forklaret ret fornemt af? mener det var Ghammel & Suhr måske eller gl.jas???

jeg leder lige lidt mere!

nå men kort sagt ser de to apperater hinanden via netkablet, derfor ændre du på betingelserne når du ændre kablet. (forudsat at der er mere end en ting tilsluttet) derfor betyder længden også noget!

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jamen det må der jo så være en fysisk forklaring på. Eller er det bare noget du har hørt ?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:

Hvis bare een person kan svare rigtigt i en blindtest et vilkårlig antal gange, er det da også bevis nok.

Det er vel blot udtryk for en statistisk sandsynlighed, som vil variere alt efter hvor mange personer der deltager i blindtesten...

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Lax skrev:

Det er vel blot udtryk for en statistisk sandsynlighed, som vil variere alt efter hvor mange personer der deltager i blindtesten...

Brok

Fuldstændigt korrekt. For at en statistik skal kunne bruges, skal der være en klar overvægt til en af siderne. Om det så er til den side hvor folk kan høre forskel, eller ikke, er underordnet.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Jamen det må der jo så være en fysisk forklaring på. Eller er det bare noget du har hørt ?

jeg har gennem læst det i tråden linkede materiale og holdt det op imod min beskedne viden om emnet, og jeg finder den fysiske teori plausibel.

men nej, jeg besidder ingen universel viden, men har da trods alt lidt interesse for emnet.

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller aldrig troet på den med at strømkablet kunne betyde det helt vilde, men netstøj er derimod et reelt problem... 
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Netkabler er klart  blevet påvist ikke at påvirke  lyden i denne dobbelt blind test. 

Jeg har ikke selv nogen erfaring i netkabler,og har aldrig ment at det på nogen måde kunne påvirke lyden, men er endelig blevet bekræftet i min tro på, at det er pure opspind at man kan høre forskel.

Du må hellere lige pudse dine læsebriller!

Dette er taget fra konklusionen:

Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences.

Så konklusionen er, at de ikke kan bevise noget som helst!

Nu skal man heller ikke vide særlig meget om undersøgelser for at vide, at en undersøgelse med 15 deltagere er et alt for lille statistisk grundlag til at vise noget som helst.

Et andet problem, som også er blevet påtalt her, er udvalget af musik. Personligt ville jeg nok også havde svært ved at høre nogen som helst forskel, da der ikke er noget af det musik de brugte, som jeg kender eller overhovedet interesserer mig for.

Jeg har endnu ikke eksperimenteret med net-kabler, så hvor vidt jeg kan høre forskel vil jeg ikke udtale mig om endnu, men denne "test" beviser intet!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum