Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: hd 650 / x-can (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hey alle sammnen...

Overvejer at købe en x-can v3 til mine sennheiser 650, og har selvf en mindre stribe spørgsmål...

Ved godt der er en tråd, med et kommende review af dette sæt under udvikling, men synes nu ikke mine spørgsmål hører til der... Anyways

Først og fremmest ville jeg gerne have et længere kabel på min hørebøffer, har kigget lidt på cardas... vil det have nogen nævneværdig betydning for lyden, hvad længden er på dette kabel?? udover at der er mere kabel at snuble i   

Er der nogen der har prøvet dette tweak ?? http://www.rock-grotto.co.uk/musicalfidelityxcanv3.htm citat fra siden "It's bad enough having capacitors in the signal path at all but to fit polar electrolytics is just a big no no"

Virker i mine øjne ( udfra hvad jeg kan læse og forstå ) ganske fornuftigt, men måske nogen herinde med lidt kendskab til elektronik, kan komme med en forklaring på hvad det præcis er, der er så skidt ved det ??

resten er vel mere eller mindre bare en opgradering af komponenterne...

Evt nogle erfaringer mht signal kabel ?? har kigget lidt på disse

http://av-connection.com/?HirachyID=678

http://www.headphone.com/products/cables/interconnects/dimar zio-interconnects-1m.php

Najs

Til top Vis najs.n.kewl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af najs.n.kewl

najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

hmm var ikke meget der kom tilbage her

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ja, i inputtet sidder kondensatorerne der vel "bare" for at skærme for DC-offset.
Dette er ikke det store problem - undtagen hvis man får sluttet den til billige lydkort og den slags, hvor de af og til er lavet med hovedet under armen, så der er DC-offset på udgangen. Med andre ord, hvis fabrikken udelader dem får de flere reklamationer på halsen.

I udgangen kan de af konstruktionsmæssige årsager sikkert ikke undværes. Om nogle gode polariserede eller upolariserede anvendes er vel nærmest et religionsspørgsmål og afhænger også af hvad man kan få fat på. Personligt havde jeg nok i stedet sat nogle gode low esr polariserede og parallelkoble dem med nogle filmtyper.
Og ja, kondensatorer og især elektrolytter spares der oftest på fra fakrikantens side, så dem kan man med fordel skifte til nogle bedre. Det koster oftest ikke så meget - og da slet til en hovedtelefonforstærker (små mængder i små værdier).

Ang. kabel. Ja, der henvises til diverse religiøse tråde. Om det er til hovedtelefoner eller højttaler er vel underordnet. Det er samme signaler af samme styrke der skal igennem det.
Personligt så ville jeg nok spare lidt på kablerne og købe noget musik for pengene. Nogle gode stik og et fornuftigt kabel behøver ikke koste alverden når man laver det selv, for der er ikke et eller andet firma der skal tjene tykt på at det har en woodo-effekt. Du kan få udemærkede signalkabler og stik hos både AVconnection, Brinck og Aage Nielsen - og det koster en brøkdel af de færdige. Kan du selv modificere forstærkeren i henhold til dit link kan du også lave et udemærket kabel selv

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

McAllan

Havde ikke tænkt mig selv at modificere den, men tænkte man måske kunne få en habil radio handler til det, eller noget i den stil.

Men der skal jo gerne være en sammenhæng mellem hvad man får ud af det i lyd, i forholdt til pris, og her syntes jeg det virkede som en billig måde at få noget mere ud af denne boks.

Og lige et spørgsmål til, som jeg forstår det er det menningen at x-can skal være tændt hele tiden... nogle der har en idé om hvad levetiden er på denne inden eksempelvis rør står af / skal skiftes 

Najs

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja, så kan det vist (IMO) ikke betale sig. Sådanne skal jo også have deres timeløn  Men at de kan gøre det, ingen tvivl om det. Spørgsmålet er bare om de vil, for de har sikkert allerede erfaring med folk der ikke helt fik det ud af det de forventede, for det kostede jo mange penge (mest arbejdsløn)... Men det skader jo ikke at spørge, men kan højest få nej Og får du det, er der sikkert nogle amatører med forstand på en loddekolbe i dit område der kan hjælpe dig mod beskeden betaling samt betaling af materialer. Det er jo ikke noget vildt teknisk indgreb

Hvor læser du at x-can'en skal være tændt hele tiden? Nok kan rørene holde årevis ved alm. brug, men står de tændt 24/7, så er de rimeligt hurtigt brugt op. På den anden side, et års tid holder rørene vel nok. Ved ikke hvor længe de holder, men hvis vi siger 10.000 timer, så er det jo lige over et år. Og køber du nyproduktions-rør koster det jo heller ikke alverden. (obs, har ikke lige undersøgt hvilke rør og om de findes som nyproduktion)
Det er meget sjældent at rør står af, langt de fleste gange så når de at blive så brugte, at man skifter dem simpelthen fordi deres ydeevne er faldet for meget.

najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Tror det var i et indlæg i en tråd herinde, hvor der også var noget snak om x-can... kan ikke lige finde det.

Men der syntes jeg da, at der blev snakket noget om at eftersom der ikke var nogen power knap som sådan, at man måtte gå ud fra at den skulle stå tændt hele tiden ??

Takker for svaret mht til det andet, kunne ikke lige gennemskue om det var en "dag / nat" effekt på lyden man fik ud af det, eller om det "bare" er sådan lidt ekstra lir til de fingre færdige  

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Dag og nat... Det afhænger af ørerne der lytter 

Men ingen tvivl om at kan man selv gøre og ikke har noget imod at miste garantien, så er de beskedne penge og arbejdsmængde IMO godt givet ud (med det forbehold jeg ikke har hørt en x-can før og efter).
Desuden, kan man selv gøre det og ved bare en smule om transistorer og elektronik generelt (ja, det vi lærte i ungdomsskolen er nok!), så behøver man heller ingen garanti - og risikoen for at apparatet skal repareres i garantiperioden, endsige skifte rør er i forvejen yderst marginal.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har fulgt lidt med i hvad Mike (som har den side du linker til) har lavet over de sidste par år, og han er altid meget entusiastisk når han har
lavet noget nyt. Som Morten siger er "nat og dag" temmelig afhængigt af ørerne der lytter, men lidt forbedring kan du nok hente. Jeg ville dog
nok i første omgang lytte grundigt på forstærkeren over 1 måned eller to inden jeg begyndte at pille, for ellers har du ikke noget
referencegrundlag.

Inden du springer ud i en X-can ville jeg nok sondere terrænet lidt, for jeg er ikke sikker på at kombinationen Sennheiser HD6x0/Xcan er det
mest optimale. Jeg synes at Sennheiser'ne har en lidt varm, tilbagelænet lyd og det har en rørforstærker meget ofte også (har dog ikke hørt Xcan
v3, men en del andre rørforstærkere inkl. Xcan v2). Hvad man kan lide er meget individuelt, men for mit vedkommende er slutreultatet lidt
"svampet" og kedeligt. Derimod er kombinationen af rørforstærker og et par Grado'er, som lyder mere "aggressivt", et klart hit for mig

/U.

najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

hey carrotman, ved godt de begge er lidt mørke i lyden... men syntes ikke rigtigt at der er så mange alternativer i prisklassen under 3000,-

Det skulle så måske være OBH'en... ved ikke om den måske ville være et bedre match??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Fandt lige en Rega i dit prisleje:
http://www.dienadel.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action= sh owdetail&wkid=1138814883-17462&ls=d&nc=11388 1489 8-17476&rubnum=&artnum=20329&file=&ges amt_ze ilen=0Tsuche--kopfh%F6rerverst%E4rker
Kender den ikke, men rega plejer jo at være ganske fint. Har ikke nærlæst butikkens betingelser, men umiddelbart, så tror jeg fint de sender til DK.

Derudover, så vrimler det jo med mere eller mindre ukendte små mærker.
Et eksempel kunne være:
http://www.preludeaudio.com/products/audio-accessories/headp hone-symphony-II.html
Og den findes også net-drevet. Men, et par gode opladelige, så kan man bruge den overalt

Grado's RA-1 ville jeg personligt holde mig fra. Den er ærlig talt for dyr i forhold til hvad man får, både materiale og udviklingsmæssigt - så er en BT-928 lige så god, men meget billigere (ok, til hovedtelefoner på 32 ohm kan Grado have en lille fordel over BT-928, men nok ikke noget prisen retfærdiggører. Ingen tvivl om at en modificeret BT-928 sagtens kan slå Grado med højohms hørebøffer)
BT-928 kan du i øvrigt også finde modifikation til på dit link:
http://www.rock-grotto.co.uk/B-tech.htm og den koster latterlige 35 euro hos http://www.elv.de

Her kan man se hvad der er inde i Grado:
http://www.h-navi.net/b/img/img/1076686092210.jpg
Selve den aktive del, opampen koster 6 kr. (+ moms) i småsalg. I det mindste får man da et fint kabinet

najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Kan se audiocompagniet også har den ear der, som efter sigende skulle være lavet med blik på sennheiser... den får da også nogle fine ord med rundt omkring på head-fi.org. gilmore lite ser heller ikke dårlig ud.

havde man dog bare en nabo der havde alle disse ting, så ville verdenen være nemmere , ikke nemt når man ikke har dem så man kan sammenligne.

Nogen herinde der har prøvet regaen med senn 650??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes