| Forfatter |
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med en større oprydning i min 230V forsyning og har allerede lavet en del. Men nu skal jeg igang med at lave nogle skærmede power kabler! Jeg bor i kbh. så min jord er ikke rigtig jord, men en forbindelse til nul i eltavlen. Jeg bor i lejlighed noget over gadeplan så et jordspyd er heller ikke en mulighed (så dan lige da). Det kable jeg har er et specielt audio grade kabel med dobbelt skærm og 4x4mm2 ledere. Jeg ville forbinde de tre (Fase, nul og "jord"). Men er i tvivl om hvordan jeg skal forbinde skærmen? Altså om den skal forbindes i begge ender eller kun i "sende" eller "modtage" enden??? Nogen gode ideer? Hvis den er bedst forbundet i modtage enden er det så også en fordel at forbinde den til apperatet??
Mvh
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke lyttet forskel ved sammenligning, men ved at i mine kabler der følger med mit Mark Levinson grej er skærmen monteret i afsender-enden.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker! Det er da lidt at starte med! ML plejer da at vide lidt om hvad de laver ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
|
Takker! Det er da lidt at starte med! ML plejer da at vide lidt om hvad de laver ;o)
Mvh
|
|
|
Ja, det skulle man mene, selvom ikke alle er vilde med ML. Det kaldes vist for semi-aktiv skærm 
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kun i "sende-enden". På den måde ungår du at der går en strøm i skærmen, som ofte fører til endnu mere støj...
__________________ -Hold nu den kontaktor inde for helvede!!!
- Jamen, det ryger!
- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også den samme teknik man bruger på et pseudo ballanceret signal kabel..
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sige det er stik mod alle EMC regler, men lyd mæssigt er det altså bedst med jording af skærmen kun i forsyningsenden, når vi snakker om Netkabler i HiFi sammenhæng.
Normalt vil man i følge EMC reglerne forbinde skærmen i begge ender ved effektkabler, for at lukke støjen inde, mens man ved signalkabler kun forbinder skærmen i forsynings/sende enden, for at holde støjen ude.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske man skulle sætte en switch i den ene ende som kunne koble skærm til jord eller frakoble?? Det kunne gøre det nemt at eksperimentere med begge muligheder.. Hmm lidt at tænke over! Tak for input.
Mvh
|
| Til top |
|
| |