Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Fronstof af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krillen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Har lige fået et par Avance Signature 3 MK3, og jeg læste lige nogle mente at frontstoffet af gir bedre lyd? så har jeg lige gjort, og sys faktisk lydet er blevet ovveraskende mere åben.. Men er det noget jeg bilder mig ind?

PFT

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 April 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Sikkert, men det er jo oplevelsen der tæller... ikke

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Få en til at hjælpe dig med en blindtest...Kan du høre forskel på over halvdelen af gangene, er den vel god nok!
Til top Vis Aaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aaberg

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Det skal jo også være et godt stykke over halvdelen af gangen 

Ellers er der ikke statistisk grundlag for det.

Tvivler på der er en lydmæssig fordel ved frontstoffet. Tror mest det er til pynt/beskyttelse af enhederne.

krillen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
Det skal jo ogs� v�re et godt stykke over halvdelen af gangen 

Tvivler p� der er en lydm�ssig fordel ved frontstoffet. Tror mest det er til pynt/beskyttelse af enhederne.

Jeg ville ellers sige, at hvis man med blindtest kan høre forskel omkring halvdelen af gangene er der meget at hente! Det ville være ganske fint! HVis det lyder bedre, skal de bare af jo ;) ikke så meget der

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg bilder mig selv ind at jeg oplever diskanten mere åben. Måledata bliver i hvert tilfælde påvirket af frontstoffet.

Det er under alle omstændigheder en god grund til at tage frontstoffet af. På højttalere hvor fineren er ægte træ – som dine – bliver de misfarvet af solen og tidens tand.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 03 April 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

krillen skrev:
Hej

Har lige fået et par Avance Signature 3 MK3, og jeg læste lige nogle mente at frontstoffet af gir bedre lyd? så har jeg lige gjort, og sys faktisk lydet er blevet ovveraskende mere åben.. Men er det noget jeg bilder mig ind?

PFT

Jeg har umådeligt svært ved at forstå at man bare kan _overveje_ at det skulle være indbildning at dét at lægge et stykke stof mellem enhederne og dine ører forringer lydkvaliteten. Det er netop indbildning hvis man påstår at det IKKE forringer lyden at have frontstoffet på! Det er _kun_ fordi man rent visuelt opfatter stoffet som "en del af højttaleren", at man bilder sig ind at det er ok at have det på - hvis du tog nøjagtigt samme type stof og monterede i en 2x2 meter ramme en meter foran hver højttaler, så ville _ingen_ være i tvivl om at det da SELVFØLGELIG er ganske fælt for lyden.

Kort sagt: Frontstof er noget djævelen har opfundet, pil det AF! Hvis du har børn, så sæt elektrisk hegn op i stedet for.

Visse producenter, også producenter jeg forhandler, påstår at have udviklet et frontstof der ikke påvirker lyden. Ren BS efter min mening. I bedste/værste fald har de gået på kompromis med lyden uden frontstof, for at det skal fungere bedre med frontstof. Mange foretrækker også at spille med frontstof, fordi det dæmper evt. tendenser til for hidsig diskant - det er selvfølgelig også helt fint, man skal jo gøre dét man synes fungerer. Men det vil altid være et kompromis - og uanset hvad, så kan man umuligt argumentere for at det _ikke_ påvirker lyden, uanset hvad man så måtte synes er bedst. Jeg har aldrig oplevet at der ikke har været _markant_ forskel, heller ikke fra førnævnte producenter der mener at have genopfundet den hellige tallerken.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 03 April 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt: Jeg har oplevet folk der mener de kan høre forskel på om signalkablet er snoet sammen eller ej, men som er ligeglade med om frontstoffet er på eller ej - endda ligeglade med om stoffet er på på den ene og ikke den anden højttaler... Så synes jeg måske LIIIIGE man skulle vende tilbage til den virkelige verden engang...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

krillen skrev:
Hej

PFT

Jeg tror at det er placebo effekten der spiller ind dér mere end noget andet. Indrømmet, for nogle år siden prøvede jeg det samme med mine gamle HT..et sæt Coral skrumler, og jeg synes lyden ændrede sig, men jeg er nu ikke sikker på andet end at det var fordi jeg "synes at den gjorde det" om den rent faktisk gjorde det, det stiller jeg mig tvivlende overfor idag må jeg nok indrømme. Det skulle være underligt om sådan noget tyndt stof kan ændre lyden, det tror jeg i alle tilfælde ikke på idag realistisk.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Hephaistos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 03 April 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Infinity Renaissance 90. Frontstoffet sider her på en 10mm plade hvor der selvfølgelig er fræset/savet huller til hver enkelt af de 4 enheder. Hvis jeg afmonterer pladen med frontstoffet, hvilket Infinity bestemt fraråder, lyder de såmænd ok sådan lige umiddelbart, men ved nærlytning bliver det klart at stereoperspektiv og placering af instrumenter lider under det. Dette gælder selvfølgelig ikke når jeg har venner på besøg der skal behørigt imponeres, i de tilfælde lyder Infinityerne afgjort bedst uden frontpladen ;-))

For højttalere hvor frontstoffet blot er spændt ud over en tynd ramme vil virkningen af at fjerne det i det hele taget jo klart være mindre drastisk, men jeg mener ikke der er belæg for at påstå at frontstof pr. definition forringer lyden.

Den psykoakustiske effekt ved fjernelse af frontstoffet er for ganske mange mennesker og ikke mindst ganske mange højttalersystemers vedkommende, formodentlig større end den målbare, og selv den må jo i den sidste ende nøjes med at blive indkorporeret i en subjektiv vurdering, af den der har ørerne på ;-)

Mvh John K

Til top Vis Hephaistos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hephaistos

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Infinity Kappa 8.2i seriesII her. Ikke et øjebliks tvivl om at de lyder bedre uden frontstrof. Lækkert luftige og åbne, kan høre om gutaristen har tør hud, samt solistens "lungepiver" ved vejrtrækning. Hvorimod de med frontstof næsten lyder som om de står inde ved naboen og spiller
Overdrevet ja, men forskellen er meget tydelig.

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Kort sagt: Frontstof er noget djævelen har opfundet, pil det AF! Hvis du har børn, så sæt elektrisk hegn op i stedet for.

Faktisk er det ofte ikke stoffet, men selve rammen der er mest ødelæggende for lyden. Stoffet dæmper muligvis toppen en anelse, men det er en nogenlunde jævn overføringsfunktion, hvorimod rammen forårsager diffraktion og sender reflektioner afsted som ankommer til øret med tidforsinkelser. Det giver både ujævn frekvensgang såvel som udtværing i tidsdomænet.

Enkelte højttalere er dog designet så stof og ramme bør forblive på. Mine tidligere Snell Q var et eksempel på det.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

krillen skrev:
Hej

PFT

Jeg tror at det er placebo effekten der spiller ind dér mere end noget andet. Indrømmet, for nogle år siden prøvede jeg det samme med mine gamle HT..et sæt Coral skrumler, og jeg synes lyden ændrede sig, men jeg er nu ikke sikker på andet end at det var fordi jeg "synes at den gjorde det" om den rent faktisk gjorde det, det stiller jeg mig tvivlende overfor idag må jeg nok indrømme. Det skulle være underligt om sådan noget tyndt stof kan ændre lyden, det tror jeg i alle tilfælde ikke på idag realistisk.

Michael

Jeg tror et sæt "coralskrumler" spiller så dårligt i forvejen, at det næppe gør megen forskel, om der er frontstof eller ej. Jo mere afslørende speaker, jo mere betyder det, om der er frontstof eller ej.

vh. Henrik

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Sendt: 03 April 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

krillen skrev:
Deathie skrev:
Det skal jo også være et godt stykke over halvdelen af gangen 

Tvivler på der er en lydmæssig fordel ved frontstoffet. Tror mest det er til pynt/beskyttelse af enhederne.

Jeg ville ellers sige, at hvis man med blindtest kan høre forskel omkring halvdelen af gangene er der meget at hente! Det ville være ganske fint! HVis det lyder bedre, skal de bare af jo ;) ikke så meget der

Statistisk set skal man kunne høre forskel mere end halvdelen af gangene for at det er signifikant. Det er dog nemt at være tilbøjelig til at sige bare 51 ud af 100

Tror ikke at frontstoffet gør nogen stor forskel på lyden medmindre vi taler om virklig dårligt frontstof og rigtig gode enheder.

Vil generelt give Otto ret. Alt til en hvis grænse. Tror ikke på jeg kan høre forskel med mine billige højtalere.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 April 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke drømme at om, at spille med frontstof på mine GanuT'er, det er kun til hvis der kommer gæster med små (uopdragne) børn.

vh. Henrik

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever også et flottere lydbillede og en generalt bedre lyd ved at fjerne stoffet. Jeg havde haft HTerne i ca. 1 år, før jeg prøvede at fjerne frontstoffet, da det er en lille smule bøvlet at fjerne, men meget flot når det sidder på, men det ligger på en hylde pt.

Frontstof: af med det - hvis man spørger mig

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 April 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

"Jeg tror et sæt "coralskrumler" spiller så dårligt i forvejen, at det næppe gør megen forskel, om der er frontstof eller ej. Jo mere afslørende speaker, jo mere betyder det, om der er frontstof eller ej."

nu har coral fakta produceret endog rigtig gode enheder..enheder der i materialer koster en del mere pr. enhed end dine gammutters - så måske du bare mangler at høre dem?

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 05 April 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Jeg oplever også et flottere lydbillede og en generalt bedre lyd ved at fjerne stoffet. Jeg havde haft HTerne i ca. 1 år, før jeg prøvede at fjerne frontstoffet, da det er en lille smule bøvlet at fjerne, men meget flot når det sidder på, men det ligger på en hylde pt.

Frontstof: af med det - hvis man spørger mig

og på med det når man får gæster med pilfingre - især dem med meget små pilfingre

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Sendt: 05 April 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet, så er de fleste højttalerer pænest uden, efter min mening. Mit frontstof har til de højttalere jeg har haft været gemt så langt væk så muligt, kun gemt grundet gensalg. Mine nye audionote højttalerer er der slet intet frontstof til. Om lyd gevinsten ikke er særlig stor, hva betyder det. Højtalerer og kvinder, bedst uden stof 

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

[QUOTE=krillen]Hej

PFT

Jeg har umådeligt svært ved at forstå at man bare kan _overveje_ at det skulle være indbildning at dét at lægge et stykke stof mellem enhederne og dine ører forringer lydkvaliteten. Det er netop indbildning hvis man påstår at det IKKE forringer lyden at have frontstoffet på! Det er _kun_ fordi man rent visuelt opfatter stoffet som "en del af højttaleren", at man bilder sig ind at det er ok at have det på - hvis du tog nøjagtigt samme type stof og monterede i en 2x2 meter ramme en meter foran hver højttaler, så ville _ingen_ være i tvivl om at det da SELVFØLGELIG er ganske fælt for lyden.

Visse producenter, også producenter jeg forhandler, påstår at have udviklet et frontstof der ikke påvirker lyden. Ren BS efter min mening. I bedste/værste fald har de gået på kompromis med lyden uden frontstof, for at det skal fungere bedre med frontstof. Mange foretrækker også at spille med frontstof, fordi det dæmper evt. tendenser til for hidsig diskant - det er selvfølgelig også helt fint, man skal jo gøre dét man synes fungerer. Men det vil altid være et kompromis - og uanset hvad, så kan man umuligt argumentere for at det _ikke_ påvirker lyden, uanset hvad man så måtte synes er bedst. Jeg har aldrig oplevet at der ikke har været _markant_ forskel, heller ikke fra førnævnte producenter der mener at have genopfundet den hellige tallerken.

- Eller den dybe ko?!         ;-)

PeC

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes