| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min søn kom ind og spurgte "far hvordan kan det være cdér mister data med tiden?" Jeg er ham desværre svar skyldig omend jeg også har ladet mig det fortælle engang. Men er der nogle som kender forklaringen på dette "fænomen"?
Michael
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har cd. skiver fra 85... de spiller fint!...........
Trod at når de begynder at miste data/ikke virke mere, så kan jeg sgu alligevel ikke høre noget mere... (og så er cd. mediet sikkert også i mellemtiden afskaffet.)
(Jeg har iøvrigt også 6 - 7 år. gamle cd'r. skiver der ligeledes spiller fint!...)
Hvis det er noget der sker eller er sket, så tror jeg det må være på nogle ekstremt skod "udgivelser" / dårlige skiver... (som sagt jeg har ikke stødt på en eneset blandt mine 16000 stk. hvor af en anseelig mængde faktisk er fra 80'ne og "begyndelsen")
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Trod at når de begynder at miste data/ikke virke mere, så kan jeg sgu alligevel ikke høre noget mere... (og så er cd. mediet sikkert også i mellemtiden afskaffet.)
(Jeg har iøvrigt også 6 - 7 år. gamle cd'r. skiver der ligeledes spiller fint!...)
Hvis det er noget der sker eller er sket, så tror jeg det må være på nogle ekstremt skod "udgivelser" / dårlige skiver... (som sagt jeg har ikke stødt på en eneset blandt mine 16000 stk. hvor af en anseelig mængde faktisk er fra 80'ne og "begyndelsen")
mvh.
|
|
|
WHAT?!?
Er du da gået fuldstændig fra forstanden. Hvor mange af de forskellige skiver hører du så stadig?
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
Oki mange tak for svaret, måske er det så bare en skrøne eller os forholder det sig anderledes med hjemme brændte skiver, hvilket jeg ikke ved om i øvrigt ikke kan se hvorfor det skulle...
Andre som har erfarringer mon?
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
WHAT?!?
Er du da gået fuldstændig fra forstanden. Hvor mange af de forskellige skiver hører du så stadig?
Nosferatu
|
|
|
Det enorme antal skyldes at jeg har spillet som Dj. de sidste 25 år. og har fået tilsendt mellem 25 og 35 cd. skiver om ugen siden slut 80'ne via promotion... (for små 1500 kr. om måneden i "kontingent" )
Det foruden de jeg køber for rundt regnet 1000 - 1500 kr. månedligt.
Har iøvrigt også godt 3000 vinyl skiver tilbage... (har mistet omkring 5800 vinyl skiver ved en brand i 94)
Meget høre jeg sgu heller aldrig...
Men blandt selv de ældste skiver er der da en del jeg stadig høre nu og da.. (og ikke mindst bruger i jobbet)
mvh.
http://www.djz.dk/community/medlemsoversigt/omraade/12/
DJ.Mike-J.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
nosferatu89 skrev:
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
WHAT?!?
Nosferatu
|
|
|
Det enorme antal skyldes at jeg har spillet som Dj. de sidste 25 år. og har fået tilsendt mellem 25 og 35 cd. skiver om ugen siden slut 80'ne via promotion... (for små 1500 kr. om måneden i "kontingent" )
Det foruden de jeg køber for rundt regnet 1000 - 1500 kr. månedligt.
Har iøvrigt også godt 3000 vinyl skiver tilbage... (har mistet omkring 5800 vinyl skiver ved en brand i 94)
Meget høre jeg sgu heller aldrig...
Men blandt selv de ældste skiver er der da en del jeg stadig høre nu og da.. (og ikke mindst bruger i jobbet)
mvh.
|
|
|
Hmm dig kunne jeg godt tænke mig at komme til "rave" ved, der er sikkkert rigtig meget spændende imellem *S*
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener problemet med datatab oftest opstår p.g.a. iltning af det
informationsbærende lag i CD'en (aluminium for ikke-brændte CD'er og
andet (guld i nogle) for de brændte CD-R). Denne iltning kan f.eks.
opstå p.g.a. en kemisk reaktion med trykket på CD'ens overside, små
(mikroskopiske) huller i CD'en, store temperatursvingninger eller
produktionsfejl  .
Der er skrevet et par udmærkede artikler om det
her og
her
Problemet er dog størst ved CD-R, mens købe CD'er ikke er så udsatte.
Jeg tror dog ikke, der er grund til at være nervøs, hvis blot man
behandler alle CD'er ordentligt, og ikke lader dem ligge og flyde uden
cover - og slet ikke i direkte sollys, hvor ihvertfald CD-R kan
"omkomme" i løbet af en dag.
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
Jeg mener problemet med datatab oftest opstår p.g.a. iltning af det informationsbærende lag i CD'en (aluminium for ikke-brændte CD'er og andet (guld i nogle) for de brændte CD-R). Denne iltning kan f.eks. opstå p.g.a. en kemisk reaktion med trykket på CD'ens overside, små (mikroskopiske) huller i CD'en, store temperatursvingninger eller produktionsfejl .
Der er skrevet et par udmærkede artikler om det her og her
Problemet er dog størst ved CD-R, mens købe CD'er ikke er så udsatte. Jeg tror dog ikke, der er grund til at være nervøs, hvis blot man behandler alle CD'er ordentligt, og ikke lader dem ligge og flyde uden cover - og slet ikke i direkte sollys, hvor ihvertfald CD-R kan "omkomme" i løbet af en dag.
M.V.H. Søren
|
|
|
Hej Søren
Mange tak for dit uddybende svar og links. Samtidig med at sønnen har fået svar på sit spørgsmål, tolker jeg det sådan at du sagtens mener at jeg kan brænde mine musikfiler fra computeren ned på DVD+R skiver, for at tømme harddisken hvilket lyder rigtig godt (DVD skiver er valgt pga den større lager kapasitet)
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
<snip>
... at jeg kan brænde mine musikfiler fra computeren ned på DVD+R
skiver, for at tømme harddisken hvilket lyder rigtig godt (DVD skiver
er valgt pga den større lager kapasitet) |
|
|
Ja, det mener jeg godt du kan, hvis du blot husker at checke at hver
skive er brændt korrekt, og derefter en gang hvert år (eller måske
hvert andet) laver en ny kopi af skiverne. På den måde skulle du være
rimeligt garderet mod datatab 
Husk iøvrigt også at opbevare backup-skiverne formuftigt (dvs. i cover ved stuetemperatur  ).
Dette gælder desuden også billederne fra digitalkameraet - Der er jo
ikke længere negativer at falde tilbage på, hvis noget går galt 
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |