Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Gør fødderne en forskeld? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har gået og tænkt på at købe nogle nye fødder til mine Cerwin-Vega CLSC-15 højtalere. lige nu bruger jeg nogle gummi fødder jeg fandt i mit skab, men jeg har tænkt på at udskifte dem med nogle spikes som dem her http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Tilbehoer/Hoejttaler tilbehoer/DALI_Cone_spikes__Guld.htm  eller vil disse http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler tilbehoer/VALHALLA_TECHNOLOGY_VTfeet__0-10_kg.htm?aID=5007&a mp;rID=7471

Men vil jeg kunne høre forskeld og hvad vil være bedst? jeg har trægulv på værelset hvor mine højtalere står.

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hvad med et par sæt kork bordskåner :) .. søg evnt. her i forummet masser af tråde om emnet

Jeg har personligt været glad for min jjaz fødder, bløde skum ringe, til mine infinity SM 215 .. de gav en mere præcis bas..

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Alt gør en forskel i HIFI, så på med vanten og prøv dig frem. spikes, kork, gummi, SD, træ-cones, gummislange med luft, eller ingenting
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv godt tilfreds med SD fødderne fra Sonic Design. Godt nok bruger jeg standerhøjttaler (Heybrook Quartet). De sidste rester af vibrationer i højttalerne og standerne forsvandt som dug for solen. Bedre og mere naturlig dynamik. Mindre "fnidder". De kan fås i forskellige størrelser (koblingsflade-areal) afhængig af højttalervægt.

Fornemmelsen af at højttalerne kan stå og rokke frem og tilbage hvis du puffer til dem føles lidt underlig i starten og virker ikke særligt tillidsvækkende. Men da fødderne har en egenfrekvens på ca. 7Hz er der ikke noget i musiksignalet der kan sætte dem i den mindste bevægelse. De står helt stille. Fordelen i forhold til spikes er at der ikke skydes en masse resonanser fra højttaleren ned i gulvet og tilbage igen fra gulvet og op i højttaleren.

Hvis man har en høj højttaler med et forholdsvis lille bund-areal kan jeg godt forestille mig at SD fødderne måske kan drille lidt. Så kan højttalerne ved et puf måske tilte faretruende meget og også derved putte for meget stress på fødderne i den ene side. Hvis de trykkes med mere vægt end de er lavet til kan cellestrukturen godt kollapse og så virker de ikke efter hensigten. Dine Cerwin Vega har et stort bundareal så det burde ikke være et problem. Hvis man bruger standerhøjttalere skal fødderne placeres mellem stander og højttaler.

Fødderne kan også fås i en meget dyrere "audiofil" udførelse (kalibreret til den enkelte højttalers vægtfordeling) men jeg synes nu de almindelige fungerer helt fint. Du skal bruge dem der går fra 28kg. til 50kg. Jeg fik lov til at købe mine med lovning om at jeg kunne returnere dem hvis jeg ikke var tilfreds. Se om du ikke kan få den samme aftale (hvis det nu viser sig at de ikke er noget for dig). Dine underboer vil sikkert også sætte pris på dem. 8 stk. af de almindelige koster 250,-kr.

SD Sonic Design

Audiocompagniet - SD

Edit: Som nævnt tidligere og nedenfor så er kork et rigtigt godt og billigt alternativ som er værd at prøve inden man kaster pengene efter noget mere "eksotisk".

hifi4all kork tråd
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

2 x 3 stk korkslibeklodser kan fåes til bare 60 kroner, og det er billigt i hifi-sammenhæng, tro mig!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes