Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Newbie - impedans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ostehaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at koebe et par Beyerdynamic DT-770, men de kan faas i to modeller med hhv. 80 eller 250 ohm impedans. Hvilken forskel goer det? Prisen er den samme. Jeg har fundet et site, der skriver, at 80 er bedre til studiebrug, og 250 bedre til mobilt brug - men hvorfor? Har det ogsaa konsekvenser for stroemforbruget?

Jeg har taenkt mig at bruge dem til et digitalt piano, men ogsaa til andet generelt brug.

Et relateret spoergsmaal: er der nogen, der har erfaringer med den tyske forhandler www.musicstorekoeln.de?

Tak for hjaelpen!

Mikael
Til top Vis ostehaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ostehaps

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har Selv DT-770 80 ohm. Den har sin egen hovedtelefon forstærker, fordi den er ret 'tung' at drive. Jeg har ikke hørt den op imod 250 ohms udgaven, men jeg valgte den netop også p.g.a. omtalen.

Det har lige præcis noget med strømforbrget på udgangen at gøre. Jo lavere impedans, jo flere (milli) ampere trækker den på udgangen.

Hvis du skal bruge den til udstyr der kører på batterier, så er det nok rigtig at du skal gå efter 250 ohms modellen.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:
Det har lige præcis noget med strømforbrget på udgangen at gøre. Jo lavere impedans, jo flere (milli) ampere trækker den på udgangen.

Det er rigtigt. Men det bærbare udstyr har ofte heller ikke særlig høj udgangspænding. Derfor kan man også risikere at en hovedtelefon med høj impedans selv ved fuld udgangspænding ikke trækker effekt nok ud af den bærbare afspiller til at man kan få brugbare lydtryk ud af det.

Eftersom det gælder at P = U^2/R ses det at effekten falder med stigende impedans. Det er bl.a. derfor højttalerfabrikker gradvist er gået fra 8 Ohms højttalere i retning mod 4 Ohms, da de lavimpedante spiller højere ved samme indstilling på volumenknappen og derfor får ukyndige til at tro at de er mere effektive.

Derfor lavede Sennheiser faktisk en model (HD 500) med lavere impedans end sædvanlig specielt beregnet til bærbart udstyr.

Generelt er deres modeller på 30-50 Ohm beregnet til bærbart udstyr og deres 300 Ohms modeller til stationært.

Så problemet går begge veje.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes