| Forfatter |
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav folkens,
Jeg har netop investeret i nyt stereoanlæg (Rotel 1062 forstærker/1072 CD-afspiller, SA 1280 mk. II højttalere). Generelt lyder anlægget fantastisk - jeg har ikke tidligere haft et anlæg af denne kaliber og er stadig helt oppe at ringe over forskellen!
Desværre har jeg problemer med stående bølger. Især visse hip-hop eller heavy metal skiver med tung/dyb bas giver store problemer med vidt forskellig lyd afhængig af hvor i stuen man står. Jeg har læst mig frem til at man kan opsætte såkaldte "bass traps" altså isolering der absorberer lydbølgerne og dermed udligner stående bølger. Desværre er de bass-traps man kan købe lige lovligt voldsomme at sætte op i en almindelig stue (jeg har ikke et dedikeret lytterum).
Spørgsmålet er, er der nogen der har erfaring med små "tricks" der kan indarbejdes i en almindelig stue uden at den kommer til at ligne en rumstation, og som kan afhjælpe eller formindske stående bølger?
På forhånd tak!
Monkeyboy
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fyldt sand i dine 1280'ere ? - det kan betyde ret meget for "rumlende" basgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Tak for henvisningen. Jeg vil prøve at se lidt på den artikel.
Jeg har ikke fyldt sand i højttalerne endnu, men har klart tænkt mig at gøre det. Sandet vil dog ikke afhjælpe de stående bølger da disse jo skyldes refleksioner fra væggene, men kan muligvis gøre problemet mindre udtalt.
Er der nogen der har erfaringer med placering af møbler eller tilsvarende på bestemte steder i rummet, dvs. er der f.eks. mere at hente ved at placere tunge ting ved siden af/foran højttalerne? Hjælper f.eks. billeder på væggen?
VH
Monkeyboy
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder på væggen hjælper, ligesom langhårede tæpper på gulvet også gør en forskel.
Det drejer sig dels om at dæmpe, dels om at diffusere den reflekterede lyd. Jeg har selv to store planter stående bag højttalerne, og en stor reol et par meter bag lyttepositionen. Alt i alt virker det ret godt hos mig, synes jeg. Det er i hvert fald den bedste akustik jeg har haft.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det en god ide at prøve sig frem med forskellige placeringer i rummet. Det er den mest avgørende faktor for vellyd overhovedet, at højttalerne står fornuftigt.
Nu ved jeg ikke om du har prøvet, at flytte rundt på dem.
Det er ofte en fordel, at bruge en bagvæg der er helt regulær ( minus vindue, radiator, reoler, osv) hvis muligt.
Evt prøv forskelige vægge som bagvæg i rummet. Derefter prøv afstand, til bagvæg, til sidevæg og mellem højttaler.
Det kan også prøves, at sætte rummets møbler forskelligt ( De tunge, reoler, sofa, osv)
Prøv dig frem, det tager nok lang tid. Men på et tidspunkt får man en fornemelse for, hvordan den pågældende højtaleres placering ændre lyden i rummet. Så går det hurtigere.
Man kan heldigvis selv vælge, hvor meget man vil gøre ud af det.
Under alle omstændigheder vælg det, du selv synes lyder bedst.
Og vent med sand, til det andet er på plads.
Held og lykke! Det er sjovere end det lyder.
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
De tunge ting der dæmper kraftigt, bør nok ikke sættes for tæt på højttalerne. Det bliver lyden nemt lidt lukket/ klemt af.
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
At gå direkte til basdæmpersystemer i jagten på stående bølger - eller bølgetoppe er det vel rettere - overfor et mid-fi anlæg er et overkill. Alle har vi steder i stuen hvor der fornemmes mere og eller mindre bas, det er helt naturligt. Du skriver at det er hørbart ved hip-hop og heavy og prøv da hellere at sige til dig selv at det forhøjer oplevelesn ved disse musiktyper.
Ellers vil jeg give Raincoat ret i at eksperimenteren med at flytte den ud fra bagvæg og afstenadne dem imellem og vinkle dem ind mod hinanden (i ryk på 5 cm ad gangen) kan nok give et acceptabelt kompromis.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
billeder på væggene og planter på gulvet afhjælper absolut ikke på stående bølger.
Prøv at regne lidt på det her www.hunecke.de
Hvis det er et snævert frekvensområde der genere kan du jo prøven med en Helmholz resonator der forholdsvis let kan bygges og ikke fylder det store.
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange gode forslag, der er helt sikkert materiale til lidt eksperimenteren i weekenden .
Bass, hvorfor mener du ikke at planter og billeder på væggen hjælper?
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi et billed er en hård overflade der kun vil reflektere bølger i højere frekvensområder, hvilket kan være ret praktisk i andre sammenhænge, men ikke hos dig. En plante vil i bedste fald blot blafre lidt. Sofa med stofbetræk, gulvtæppe og bøger i bogreoler er vejen frem hvis du ikke vil bygge absorbanter......... disse kan jo bygges ind i reoler oa.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt anderledes indretning kan nogengange være løsningen.
Jeg havde selv store problemer med rumresonans. Dog med en subwoofer.
Subwooferen blev flyttet. Det hjalp kun lidt. Nu har jeg en flettet vasketøjskurv stående en halv meter foran. Det hjalp gevaldigt.
På samme måde smider jeg gerne min sportstaske og andet grej bag mine højtalere (også SA1280). Det hele synes at give lidt forbedringer hist og pist. Uden at man behøver at have rummet til at ligne en "rumstation".
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu prøvet at flytte højttalerne og vinkle dem i forskellige grader ind mod lyttepositionen. Det hjalp faktisk at have dem stående længere fra hinanden og have en let vinkel indad. Der kan stadig komme nogle ubehagelige peaks i bassen hvor den står og vibrerer helt ukontrollabelt ved visse frekvenser (jeg har ikke udstyr til at måle hvilke frekvenser det er, men har på fornemmelsen at det er de helt dybe), men generelt er der kommet lidt bedre styr på det.
Så vil jeg prøve at flytte rundt på det hele i weekenden og se om det kan blive endnu bedre.
Endnu engang tak for de mange forslag. Jeg skriver lige hvilke løsninger jeg har fundet i løbet af weekenden - hvis der skulle være andre der kan drage nytte af dem.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står basenheden og vibrerer helt ukontrolleret? Det tyder da mere på et problem i afspillekæden!
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej basenheden har det fint men lyden står og vibrerer (jeg ved ikke rigtig hvordan jeg bedre kan beskrive det) i luften ved visse basfrekvenser, hvilket overdøver alt andet og er ret ubehageligt at lytte til. Paradoksalt nok er problemet særligt udtalt på de få HDCD'er jeg har. Mit eget ukvalificerede gæt er, at der simpelt hen er mere "tryk" på disse indspilninger hvorfor problemet med bas-peaks forværres.
|
| Til top |
|
| |