Emne: Hvilken kalibrerings-DVD kan anbefales? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være sikker på at mit TV er indstillet korrekt, vil jeg gerne have fat i en kalibrerings-DVD. Hvilken kan anbefales? Den skal være god og ikke bare noget fup, men heller ikke usandsynlig dyr.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifiklubbens The Calibrator 6.1 til 199,- ?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har jeg, og den er SQ 10-4!
Der er både til DVD, PC og CD (PCM) i samme æske til bare 199 kroner!
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor god er billedkalibreringsdelen? Er den omfattende eller er vægten lagt på lydkalibrering?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en del billedkalibrering og nogle "test-spor", både til DVD og PC.
Endda noget "HD-DVD", sårn cirka! 
Jeg bruger nu mest CD-versionen, da billede ikke har min store interesse, men det hele er der, også blå briller!
OK til prisen!
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv DVE - Digital Video Essentials og den er helt fin. 
Der er omfattende billed og lyd kalibrering i DVE så det er et godt køb. Dog havde jeg ikke specielt brug for billed kalibreringen selv, da det viste sig, at mine indstillinger på mit 32" CRT som jeg havde foretaget på øjemål stemte næsten 100% overens med resultaterne fra DVE.
Men lyd kalibreringsdelen er absolut pengene værd for alle, ingen tvivl om det.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også DVE og er godt tilfreds med den. Den indeholder også en hel del lydkalibrering til interesserede. Jeg skulle kun bruge den til billedet på mit CRT. Der er åbenbart også kommet en Pro udgave (sikkert ret dyr).
The Calibrator har jeg ikke prøvet.
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt billig er den jo ikke.
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej,men hver en krone værd, prøv at regne efter hvor mange procent af dit TVs pris det er... __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det godt, og den er også billigere end en pro kalibrering, men det er bare det at have noget hardware, som så bagefter skal ligge og kede
sig i et skab
Men hvordan virker den? Fortæller den dig hvad der skal justeres?
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser da ellers spændende ud. Fortæl fortæl...
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Jeg ved det godt, og den er også billigere end en pro kalibrering, men det er bare det at have noget hardware, som så bagefter skal ligge og kede sig i et skab
|
|
|
Ja det har du ret i. Vi burde gå sammen hele Hifi4all og så købe en til deling, hehe
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 05:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
| nej,men hver en krone værd, prøv at regne efter hvor mange procent af dit TVs pris det er... |
|
|
Ja jeg er da også nysgerrig...
Kan den noget ud over hvad DVD'erne kan? (bortset fra større præcision).
En prof. "kalibreringsmand" kan jo gå ind i den (umiddelbart) utilgængelige service-menu på ens TV og f.eks. justere på gråbalancen (meget vigtigt!).
Kan den "Spider" måle gråbalancen (greyscale)? Men man kan jo stadig ikke selv komme til service-menuen? (sikkert godt).
Prisen begynder vel også at nærme sig hvad en prof. kalibrering koster?
Fortæl fortæl!
Edit: Fandt lige denne beskrivelse:
"SpyderTV is a colorimeter that scientifically measures contrast, brightness, color, tint, and color temperature presets on your TV and helps you make the necessary adjustments to dramatically improve your picture quality. The SpyderTV sensor is attached to your laptop or desktop computer using a USB cable, and then attaches to the front of your TV screen. Then the sensor analyzes the test patterns on the DVD. Based on the information it sees, the software running on your computer instructs you how to adjust your settings accurately without any guesswork. The SpyderTV is like an electronic "eye" that makes scientific measurements and tells you how to make the right adjustments that would be impossible to make with the human eye alone.
After the optimization of your TV, our excellent report tool allows you to create a sophisticated report detailing all the changes you made to your TV. You can save and print the report with your new settings for future reference. You can check the Before and After images on your SpyderTV DVD and see the improvement of your TV."
Det lyder da meget smart. Så den store forskel er den absolutte præcision. Den menneskelige (fejl)faktor bliver elimineret. Hvad er det nu en prof. kalibrering koster?
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Jeg ved det godt, og den er også billigere end en pro kalibrering, men det er bare det at have noget hardware, som så bagefter skal ligge og kede sig i et skab
Men hvordan virker den? Fortæller den dig hvad der skal justeres? |
|
|
Ja Den virker på den måde at man tager justeringen punkt for punkt. Den sensor som man sætter på TVet måler så hvad der kommer nærmest den optimale opsætning. Hvis man har menuer hvor man ikke har numre skal man tælle klik for klik.
Den version jeg har købt kan ikke justere greyscale,der skal du op i Pro versionen som er EUR200 dyrere, det vurderede jeg ikke var pengene værd. Måleren er forøvrigt den samme.
Den laver en rapport efter endt opsætning,som jeg kan maile til jer hvis i vil se den. I kan PB mig e-mail adressen.
Jeg fik den anbefalet af "what hifi" som et best buy.
Jeg har overvejet for et par hundrede kroner at kalibrere for dem der har brug for det i KBH området. __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
lunddal skrev:
|
|
Ja Den virker på den måde at man tager justeringen punkt for punkt. Den sensor som man sætter på TVet måler så hvad der kommer nærmest den optimale opsætning. Hvis man har menuer hvor man ikke har numre skal man tælle klik for klik.
Den version jeg har købt kan ikke justere greyscale,der skal du op i Pro versionen som er EUR200 dyrere, det vurderede jeg ikke var pengene værd. Måleren er forøvrigt den samme.
Den laver en rapport efter endt opsætning,som jeg kan maile til jer hvis i vil se den. I kan PB mig e-mail adressen.
Jeg har overvejet for et par hundrede kroner at kalibrere for dem der har brug for det i KBH området.
|
|
|
Det kunne jeg evt. godt være interesseret i, bor i Kastrup
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
urte skrev:
lunddal skrev:
|
|
Jeg har overvejet for et par hundrede kroner at kalibrere for dem der har brug for det i KBH området.
|
|
|
Det kunne jeg evt. godt være interesseret i, bor i Kastrup
m@dsen
|
|
|
Det er ikke langt, bor også på øen. I Eberts Villaby __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sender lige en besked til dig.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille disclaimer først: Som ISF-kalibrator er jeg ikke just neutral i dette spørgsmål, så dette bør måske tages med i vurderingen af nedenstående udtalelse, men jeg kommer med den alligevel:
Den almindelige Spyder TV giver i mine øjne ikke noget voldsomt væsentligt, som man ikke kan opnå med de almindelige test-disce. Hvis man er uerfaren og i tvivl om hvordan test-billederne skal tolkes, så kan det være en fordel at bruge Spyder'en, men reelt vil en Spyder ikke som lovet fjerne subjektiviteten i kalibreringen. Især vedr. brightness-indstillingen kan der være nogle kompromisser der skal indgås, imellem bedst muligt sort-niveau og detaljering i det sorte. Det kan være en god støtte, og man kan sandsynligvis lære en masse ved at bruge den, men dilemmaet er at den uerfarne bruger formentligt ikke vil kaste sig ud i brug af en Spyder, mens den erfarne bruger oftest kan justere mindst lige så godt på øjemål. Da der ikke kan måles på gråskala og gamma-forløb, erstatter det ikke en prof-kalibrering (de siger også selv: "It's the next best thing to hiring an ISF certified calibrator"). Alt efter hvem man er, kan det dog være et godt stykke legetøj, som man bliver klogere af.
EDIT: Lige en ekstra kommentar: Stort set alt hvad Spyder TV måler, bliver netop IKKE justeret ud fra målinger ved en ISF kalibrering, men på øjemål. Spyder TV er bedre end et dårlig øjemål, men ringere end et godt øjemål - groft sagt.
Spyder TV Pro er en del dyrere, og kommer noget tættere på en egentlig prof-kalibrering, alt efter hvilke hænder den placeres i. Mine konkurrerende, næsten-ISF-godkendte (minus Scala, der har taget hele turen ) kalibratører, bruger mig bekendt denne sensor (ifølge hvad jeg er oplyst). Igen, subjektiviteten vil aldrig blive fjernet helt, da der kan være kompromisser der skal indgås. Et eksempel er, at hvis du justerer kontrast på et Pioneer tv lige til klipnings-niveau, så trækker man gamma-kurven skæv, fordi hvid-niveauet komprimeres før det klippes. Kalibreringen er stadig ikke bedre end den person der foretager den. Dertil kommer at Spyder TV Pro på visse områder ikke er så præcis som den sensor jeg bruger (GretagMacBeth EyeOne), men den er nemmere og hurtigere at bruge. Bruger man en Spyder TV Pro vil man være klart bedre stillet end med en test-disc, men prisen er efter det, og man ender (oftest) stadig med et ringere resultat end ved at betale en prof for det. Har man brug for at justere ofte af forskellige årsager, er det et godt alternativ.
Mht. test-skiver, så kan jeg lige levere en hurtig kommentar til de skiver jeg selv har erfaringer med:
DVE: Meget komplet disc, med omfattende tests af både lyd og billede. Besværlig menusystem gør den lidt langsommelig at bruge. Gode forklaringer til de forskellige justeringer. Hvis man som entusiast vil nøjes med at købe én skive, skal man købe denne. Findes i PAL og NTSC.
DVE Pro: Yderst omfattende, stadig et mindre godt menu-system, og ekstremt dyr. Suveræn hvis man vil justere separat for PAL, NTSC og HDTV. Prisen gør at den nok kun er relevant for proffer, eller über-entusiaster med for mange penge.
AVIA: Kun NTSC. God og omfattende billed-del, forældet lyd-del. Dyrere end DVE, og overflødig for de fleste.
ISF HDTV Calibration Wizard: Rigtigt god begynder-skive, der er hurtigt overstået. Der er kun de helt basale ting, men disse er til gengæld yderst pædagogisk forklaret, og i stedet for de almindelige kedelige firkanter, er testbillederne mere letforståeligt lavet, f.eks. med en mand i en sort skjorte til at justere brightness. Suveræn til den teknik-forskrækkede. Jeg bruger den ofte (bl.a. på messen for nyligt) til at demonstrere bestemte pointer, da det er mere letforståeligt end almindelige test-billeder. Entusiasten kan ikke nøjes med denne, men det er et godt supplement. Findes i PAL og NTSC.
Peter Finzel Test Disc (www.peterfinzel.de). Meget enkel disc, med de mest nødvendige test-billeder, og derudover nogle special-tests til at afsløre diverse fejl i billedet. _Lad være_ med at købe den, hvis du ikke vil vide hvad der er i vejen med dit tv! Ingen forklaringer på selve disken, kun i det vedlagte hæfte (på tysk). Ingen lydside. Jeg bruger den selv under kalibrering fordi den er hurtigere at navigere i end DVE.
Min anbefaling er, at hvis man er helt grøn, så køb ISF-discen. Får man blod på tanden derfra, eller bare allerede godt ved hvordan kontrast og brightness virker, så køb DVE. Viser det sig så at man bruger disc'en så tit at man er super-træt af menusystemet, eller bare er endnu mere nysgerrig, så få fingre i Peter Finzel disc'en. Har man alle tre diske, kan man smykke sig med titlen "Super-entusiast", og bør iøvrigt seriøst begynde at se sig om efter et liv... 
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
En lille disclaimer først: Som ISF-kalibrator er jeg ikke just neutral i dette spørgsmål, så dette bør måske tages med i vurderingen af nedenstående udtalelse, men jeg kommer med den alligevel:
Den almindelige Spyder TV giver i mine øjne ikke noget voldsomt væsentligt, som man ikke kan opnå med de almindelige test-disce. Hvis man er uerfaren og i tvivl om hvordan test-billederne skal tolkes, så kan det være en fordel at bruge Spyder'en, men reelt vil en Spyder ikke som lovet fjerne subjektiviteten i kalibreringen. Især vedr. brightness-indstillingen kan der være nogle kompromisser der skal indgås, imellem bedst muligt sort-niveau og detaljering i det sorte. Det kan være en god støtte, og man kan sandsynligvis lære en masse ved at bruge den, men dilemmaet er at den uerfarne bruger formentligt ikke vil kaste sig ud i brug af en Spyder, mens den erfarne bruger oftest kan justere mindst lige så godt på øjemål. Da der ikke kan måles på gråskala og gamma-forløb, erstatter det ikke en prof-kalibrering (de siger også selv: "It's the next best thing to hiring an ISF certified calibrator"). Alt efter hvem man er, kan det dog være et godt stykke legetøj, som man bliver klogere af.
EDIT: Lige en ekstra kommentar: Stort set alt hvad Spyder TV måler, bliver netop IKKE justeret ud fra målinger ved en ISF kalibrering, men på øjemål. Spyder TV er bedre end et dårlig øjemål, men ringere end et godt øjemål - groft sagt.
Spyder TV Pro er en del dyrere, og kommer noget tættere på en egentlig prof-kalibrering, alt efter hvilke hænder den placeres i. Mine konkurrerende, næsten-ISF-godkendte (minus Scala, der har taget hele turen ) kalibratører, bruger mig bekendt denne sensor (ifølge hvad jeg er oplyst). Igen, subjektiviteten vil aldrig blive fjernet helt, da der kan være kompromisser der skal indgås. Et eksempel er, at hvis du justerer kontrast på et Pioneer tv lige til klipnings-niveau, så trækker man gamma-kurven skæv, fordi hvid-niveauet komprimeres før det klippes. Kalibreringen er stadig ikke bedre end den person der foretager den. Dertil kommer at Spyder TV Pro på visse områder ikke er så præcis som den sensor jeg bruger (GretagMacBeth EyeOne), men den er nemmere og hurtigere at bruge. Bruger man en Spyder TV Pro vil man være klart bedre stillet end med en test-disc, men prisen er efter det, og man ender (oftest) stadig med et ringere resultat end ved at betale en prof for det. Har man brug for at justere ofte af forskellige årsager, er det et godt alternativ.
Mht. test-skiver, så kan jeg lige levere en hurtig kommentar til de skiver jeg selv har erfaringer med:
DVE: Meget komplet disc, med omfattende tests af både lyd og billede. Besværlig menusystem gør den lidt langsommelig at bruge. Gode forklaringer til de forskellige justeringer. Hvis man som entusiast vil nøjes med at købe én skive, skal man købe denne. Findes i PAL og NTSC.
DVE Pro: Yderst omfattende, stadig et mindre godt menu-system, og ekstremt dyr. Suveræn hvis man vil justere separat for PAL, NTSC og HDTV. Prisen gør at den nok kun er relevant for proffer, eller über-entusiaster med for mange penge.
AVIA: Kun NTSC. God og omfattende billed-del, forældet lyd-del. Dyrere end DVE, og overflødig for de fleste.
ISF HDTV Calibration Wizard: Rigtigt god begynder-skive, der er hurtigt overstået. Der er kun de helt basale ting, men disse er til gengæld yderst pædagogisk forklaret, og i stedet for de almindelige kedelige firkanter, er testbillederne mere letforståeligt lavet, f.eks. med en mand i en sort skjorte til at justere brightness. Suveræn til den teknik-forskrækkede. Jeg bruger den ofte (bl.a. på messen for nyligt) til at demonstrere bestemte pointer, da det er mere letforståeligt end almindelige test-billeder. Entusiasten kan ikke nøjes med denne, men det er et godt supplement. Findes i PAL og NTSC.
Peter Finzel Test Disc (www.peterfinzel.de). Meget enkel disc, med de mest nødvendige test-billeder, og derudover nogle special-tests til at afsløre diverse fejl i billedet. _Lad være_ med at købe den, hvis du ikke vil vide hvad der er i vejen med dit tv! Ingen forklaringer på selve disken, kun i det vedlagte hæfte (på tysk). Ingen lydside. Jeg bruger den selv under kalibrering fordi den er hurtigere at navigere i end DVE.
Min anbefaling er, at hvis man er helt grøn, så køb ISF-discen. Får man blod på tanden derfra, eller bare allerede godt ved hvordan kontrast og brightness virker, så køb DVE. Viser det sig så at man bruger disc'en så tit at man er super-træt af menusystemet, eller bare er endnu mere nysgerrig, så få fingre i Peter Finzel disc'en. Har man alle tre diske, kan man smykke sig med titlen "Super-entusiast", og bør iøvrigt seriøst begynde at se sig om efter et liv... 
|
|
|
Ja,som du siger er du ikke neutral. Men "what Hifi" plejer for mig at være et godt og neutralt blad, og deres anbefaling tager jeg for gode varer. Colorvision er et godt kalibrerings firma, så kan man jo selv vurdere om man vil betale jer 2000 for en kalibrering eller købe Spyder WebTV og kunne kalibrere flere gange. Så vidt jeg ved ændrer skærme sig så man bør kalibrere hvert halve år,men det kan jo være min uvidenhed.
Har du prøvet produktet, så du kender menuerne og fremgangs metoden(meget nem). Du er megeg velkommen forbi, så kan du jo prøve at måle på mit LG og se om jeres kalibrering vil komme frem til det samme. __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|