Forfatter |
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har problemer med brum fra trafoerne i mine nye H/K Signature 1.3 forstærkere, så jeg vil prøve med et lysnet filter (havde samme problem med min Denon 3802).
Jeg ved at LC Audio laver et til et par hundrede kroner, men kan ikke finde det på deres hjemmeside, så har ingen anelse om, hvordan det ser ud.
Ah! (dem me Tjoeb CD afspilleren) laver flere slags, bl.a. en stik dåse med 6 udgange til omkring 2000kr.
Kan I forslå andre muligheder inden jeg går ud og køber noget?
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet skyldes DC (jævnstrøm) på nettet og kan ikke rettes med et netstøjsfilter.
VH Kramer
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke nogen netfiltre der inkluderer DC-block også? (Det
mener jeg da ellers bestemt der er?)
/U.
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Problemet skyldes DC (jævnstrøm) på nettet og kan ikke rettes med et netstøjsfilter.
VH Kramer
|
|
|
Nemlig, det er er også derfor, jeg ikke vil sætte et netstøjsfilter på men et DC filter.
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2003 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LC Audio laver et decideret DC filter til 249kr., men jeg kan ikke finde det på deres side. Fik en mail fra dem om at de stadig lavede det, men det link de havde vedlagt virkede ikke.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
kramer71 skrev:
VH Kramer
|
|
|
Nemlig, det er er også derfor, jeg ikke vil sætte et netstøjsfilter på men et DC filter.
|
|
|
OK. Jeg læste ikke din hensigt, men bare det du skrev.
Er det så ikke nødvendigt med en skilletrafo ? Til de effektblokke bliver det en ordentlig bamse, og jeg ved ikke om det måske påvirker lydkvaliteten negativt.
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også derfor jeg spurgte her. Har ikke lyst til at smide over 2k på noget, der kommer påvirke lyden i negativ retning. Med forsendelse bliver det omkring 2500 for Ah! produktet, så det er alligevel en slat. Den har dog fået rigtigt gode anmeldelser rundt omkring bl.a på audioreview.com
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har LC Audio opdateret deres side efter min lille henvendelse, og deres DC filter kan nu ses. Det kræver dog, at man laver en kasse til det selv... eller køber en.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 11 December 2003 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et DC filter laves ret simpelt med en parallel kobling af 2 dioder og en elektrolyt på 1000-2200uF. De 2 dioder skal vende hver sin vej. Kredsløbet sættes så ind i serie med trafoen på 230V siden.
Detter fjerner DC på under 0,6V Hvis det ikke er nok kan man lave en dobbelt udgave med 4 dioder eller bruge +/- benene på en ensretterbro (som lc gør), så fjerner man op til 1,2V
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2003 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja så virker 250kroner, jo pludseligt som mangepenge, de komponenter koster jo ikke særligt meget.
Er det noget du har prøvet? Og i så fald, indfluerer kondensator kvaliteten på lyden?
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 12 December 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at en DC-fælde laves af 2 antiparalelkoblede dioder over en kondensator, men det skal gøres med begge tilledninger, altså både fase og nul. Desuden er dioder af typen 1N4xxx ikke særlig hurtige og der bør derfor bruges hundedyre schotty-dioder (fast recovery), pris ca. 25kr/stk!!! Brinck, Frederiksborggade, v. Nørreport laver et, næ to forskellige netstøjsfiltre som byg-selv, du skal købe det kraftigste og bytte dioderne ud til de dyrere schotty, købe en æske dertil og kunne lodde det hele sammen. Prisen er 250-300kr, men det virker på CD-afspillere og mindre forstærkere, max forbrug 2amp/450watt!!!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Det er korrekt at en DC-fælde laves af 2 antiparalelkoblede dioder over en kondensator, men det skal gøres med begge tilledninger, altså både fase og nul. Desuden er dioder af typen 1N4xxx ikke særlig hurtige og der bør derfor bruges hundedyre schotty-dioder (fast recovery), pris ca. 25kr/stk!!! Brinck, Frederiksborggade, v. Nørreport laver et, næ to forskellige netstøjsfiltre som byg-selv, du skal købe det kraftigste og bytte dioderne ud til de dyrere schotty, købe en æske dertil og kunne lodde det hele sammen. Prisen er 250-300kr, men det virker på CD-afspillere og mindre forstærkere, max forbrug 2amp/450watt!!! |
|
|
Jeg har nogle BYV79E samt Gryphon omkring 5000uF lytter liggende - måske kan de hjælpe med min forforstærker trafo som brummer 100-200Hz...
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil man kunne komme uden om DC på nettet (jeg har samme problem!) ved at trække en seperat elledning direkte til anlægget fra elskabet ?
Lars
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet LC's dc-filter mod brum i mit eget setup... desværre uden held.
Der er altså ingen garnati for succes
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis brummet ikke skyldes DC hjælper det ikke. Mekanisk brum kan også skyldes dårligt viklede trafoer, dårlig lak, for stort forbrug, forkert inputspænding, etc...
Derudover er der jo også brum forårsaget af selve det elektriske kredsløb (lay-out, kabling, etc.)...
F. Christians: Hvorfor skal der efter din mening to filtre til? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal; du har vel prøvet at vende netstiket en halv omgang, således at forforstærkerens fase "takter" med effektforstærkerens, måske? Prøv engang!
ppp_dk; hvis schottky-dioderne er af typen BYV79E-200, så kan de sagtens bruges. (200volt/14amp) At du hører "støj" ved 100 og 200hz er meget normalt ved 50hz trafobrum (1. og 2. ordens rester)
Groove; kig på http://www.brinck.dk /brinck byggesæt/Br505(k) og Br507(k)!
På højre side af printet, ved siden af sikringen, ses de 4 dioder og 2 kondensatorer. De 2 dioder og den ene kondensator er lig et DC-filter for enten fase eller nul og da DC optræder både i den positive og den negative signal-halvdel, skal der selvfølgelig 2 DC-fælder til at gøre "tricket"! 
Br507(k) kan klart anbefales, altså hvis man skifter dioderne ud! (Jeg har brugt SB550QTY)
NB: Jeg er ikke ekspert og har jeg forklaret mig utilstrækkeligt, så spørg igen! 
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver da ikke både DC-fælde på fase og nul. DC fælden kan jo fange både positive og negative DC-komponenter. Den fungerer som et lavpasfilter. Og jeg har sjældent set lavpasfiltre, hvor man både filtrerer på signal og stel. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 November 2005 kl. 03:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr Hurtig: Jeg skal ikke gøre mig klog på DC-fælder, bare fortælle hvordan andre har løst problemet, måske!
|
Til top |
|
|