Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ubrugelige Tweaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Isildur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 November 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har kikket lidt rundt omkring på Hi-fi markedet og må indse at der er mange der åbenbart tror på magi og den slags. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i herinde har af erfaringer med følgende produkter...

For mig ser det mest ud til at der er folk der vil købe hvad som helst så derfor laves der produkter der kan "magi", og som ikke kan levere et målbart resultat. Hvordan forholder i jer til disse produkter?

THE MAGICIAN - Holfi

http://www.holfi.com/default.aspx?m=products&id=127f226a -f65f-45d1-8e01-a5793d56efb7

En print plade?

Toppers - Eichmann

Forhindere stående bølger?

http://www.totallywired.co.nz/eichmann5.htm

The Exorcist - Gryphon

Fjerner Magnetisme i signalveje med en 1 khz tone?

http://www.gryphon-audio.dk/default2.asp

DeMagic - Densen

Samme ide som the exorcist men nu på CD?

http://www.densen.dk/products/demagic/demagic.htm

Er det bare mig der syntes at produkter som disse er til grin ( undskyld hvis jeg træder nogle over tærene men jeg tror bare ikke på det virker) De produkter jeg har hørt på ( ikke alle af dissse produkter har jeg hørt) kunne jeg ikke hører forskel på.

Men hvad er den generelle mening om produkter som disse, og er der nogle der bruger dem?

Til top Vis Isildur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Isildur

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Har DeMagic og synes den virker fint. 

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve dem og melde tilbage eller vil du starte en ny kaostråd

Isildur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Har prøvet The Magician og Densens CD. Ikke på noget vidre high end, men hvis jeg forstår ideerne bag disse ting så gør det ingen forskel, og der var igen forskel overhovedet.

Jeg har nu heller ingen intentioner om at smide flere 1000 kr efter ting som ikke har nogen målbar effekt, det være hifi udstyr eller gryder

Grunden til jeg spørger er for at hører om der er et markede for produkter som disse, og hvordan de i "HiFi miljøet" blev anset. ( da jeg lavede første post virkede søgefunktionen på siden ikke så jeg har ikke kikket efter tidliger erfaringer da dette ville tage for lang tid manuelt )

Til top Vis Isildur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Isildur

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hvad vil du måle på for at kvantificere rumlighed???
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du han ganske ret i, at det er en "fis i en hornlygte" med mange af disse såkaldte tweaks. Jeg tror man skal vurdere dem på langtidsholdbarheden og den test er der ikke mange der klarer, om nogen overhovedet. En forbedring skal være indiskutabet, ikke noget med, at jeg "tror, synes, fornemmer, føler osv. Det er noget "tøsefnidder", som rigtige mænd ikke beskæftiger sig med.

Har selv købt DeMagic'en for en tyver, secondhand, og kan absolut ikke høre nogen forbedring, men det kan være forbedringen er proportional med prisen, så det kan være effekten havde været større, hvis jeg havde givet fuld pris. Det samme gølder grønne touch penne, 75 ohms modstande i den digitale udgang osv.

Ingen regel uden undtagelse: Netstikkets orientering kan på nogle apparater være som nat og dag, m.h.t. oplevelse af rum.

Det må absolut være producenter og forhandlere der oplever den største forbedring, nemlig på deres bankkonti.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Målbar effekt?????????

Der er ingen målbar effekt ved f.eks. netkabler og stik - alligevel lyder de forskellig - næh du skal igang med lyttebøfferne. 

Og hos enhver ordentlig HIFI bix kan man låne og aflevere hvis det mod forventning ikke duer, eller det ikke harmonerer med ens lydfilosofi

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Målbar effekt?????????

Der er ingen målbar effekt ved f.eks. netkabler og stik - alligevel lyder de forskellig - næh du skal igang med lyttebøfferne. 

Er du nu også helt sikker? Hvorvidt et kabel kan høres eller ej, kræver en hulens masse arbejde at be/afvise gennem ordentligt sammensat blindtest. Det er der ikke mange, der gør sig besværet med. Derimod er der ofte en tendens til at "en sort forstærker lyder mørk, mens en sølv ditto lyder lys". Kunne man ikke forestile sig det samme med f.eks. netkabler? Tyk orm -> ingen kompression (uagtet hele den samlede vej fra stikkontakt til generator). Dertil kommer hvad der sidder inde i apparatet (sikring, trafo etc.). Set rationelt på sagen kan der næppe være stor hørbarhed, da ørets dynamikområde trods alt ligger betydeligt under 200dB.

Mht. målbarhed, hvad bygger du denne udtalelse på? Netop ordentligt måleudstyr kan påvise alskens tab, det være sig ohmsk tab, dielektrisk tab, termisk støj etc. Denne slags udstyr er dog ofte kostbart, og bruges næppe af nogen indenfor hifi industrien, der typisk må betegnes som være ret teknologifattig i laboratorierne samt kunnen.

Hvis der i mod al rationalitet skulle kunne detekteres forskel, kan jeg næppe se anden forklaring, end at denne skyldes indstrålet/transmitteret støj og deraffølgende sevlsving, og i det tilfælde burde apparatkonstruktøren have smæk med en halvrådden agurk.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 12 November 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

soren skrev:
gli- skrev:

Målbar effekt?????????

Er du nu også helt sikker? Hvorvidt et kabel kan høres eller ej, kræver en hulens masse arbejde at be/afvise gennem ordentligt sammensat blindtest. Det er der ikke mange, der gør sig besværet med. Derimod er der ofte en tendens til at "en sort forstærker lyder mørk, mens en sølv ditto lyder lys". Kunne man ikke forestile sig det samme med f.eks. netkabler? Tyk orm -> ingen kompression (uagtet hele den samlede vej fra stikkontakt til generator). Dertil kommer hvad der sidder inde i apparatet (sikring, trafo etc.). Set rationelt på sagen kan der næppe være stor hørbarhed, da ørets dynamikområde trods alt ligger betydeligt under 200dB.

Mht. målbarhed, hvad bygger du denne udtalelse på? Netop ordentligt måleudstyr kan påvise alskens tab, det være sig ohmsk tab, dielektrisk tab, termisk støj etc. Denne slags udstyr er dog ofte kostbart, og bruges næppe af nogen indenfor hifi industrien, der typisk må betegnes som være ret teknologifattig i laboratorierne samt kunnen.

Hvis der i mod al rationalitet skulle kunne detekteres forskel, kan jeg næppe se anden forklaring, end at denne skyldes indstrålet/transmitteret støj og deraffølgende sevlsving, og i det tilfælde burde apparatkonstruktøren have smæk med en halvrådden agurk.

Du skriver:

"Hvorvidt et kabel kan høres eller ej, kræver en hulens masse arbejde at be/afvise gennem ordentligt sammensat blindtest".

Er det natpotten du har drukket af??  ;-)

For mit eget vedkommende stoler jeg så meget på mine ører, at jeg nok mener mig i stand til (selv) at høre forskelle på kabler. Jeg behøver ikke et videnskabeligt sammensat blindtestpanel til at fortælle mig hvorvidt der er forskel eller ej!

Hvis du spiser en is, hvor du umiddelbart mener at chokoladeovertrækket har en lidt for bitter smag - tvivler du da på denne smagsoplevelse? Eller er du nødt til at spendere ti styk is på ti helt uvildige personer og derefter (ud fra 'besvarelserne') få en computer til at beregne om du havde 'ret' i din smagsoplevelse i første omgang?

Hvis du synes at Bob Dylans seneste cd er bedre end hans forrige - hvordan får du så konstateret om det faktisk er en korrekt vurdering?

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg anerkender tweaks, men har ikke prøvet så mange igen. SD-feets under højtalerne i forhold til spikes fungerer godt hos mig. Nu er det jo ens eget øre, som skal afgøre forbedringer så hvis et tweak fungerer for en kan andre ikke bedømme hvorvidt det er godt eller ej. Kabeldiskussionen bliver ved med at poppe op hele tiden. Nogle mener det ene, nogle det andet. Egentlig finder jeg det ganske uinteressant hvad andre mener hvis jeg ikke selv kan høre det. Selvom at et kabel til mange tusinde kroner fungerer godt hos en, er det ikke nødvendigvis løsningen hos en anden.

Generelt kan jeg blot sige at tweaks ikke "redder" noget i anlægget. Har anlægget en generende diskant, mellemtone eller mangler der niveau i bunden så kan intet kabel eller andet tweak lave markant om på det. Så er fejlen andetsteds. Derfor mener jeg, at tweaks skal bruges når man er tilfreds, men lige vil prøve at gøre lyden lidt bedre eller tror man kan gøre den lidt bedre. 

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 12 November 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Glem ikke den psyko-akustiske effekt: Hvis du forventer at høre forskel, så hører du forskel. Og omvendt, hvis du på forhånd har afvist et tweak.

Man skal stole på sine ører, men hjernen... den snyder dig hvis den kan slippe afsted med det.

Jeg er selv faldet i fælden et par gange, bl.a med et 220V kabel hvor producenten indrømmede i brochure-materialet, at det måske ikke havde en effekt på alt udstyr. Samtidig så det flot ud, og var heller ikke så dyrt. Det var vand på min mølle, så det måtte jeg prøve. Det spillede simpelthen så godt, at jeg ikke troede mine egne ører. Bare for at være sikker, så tog jeg et eksotisk kabel jeg allerede havde afvist ved en tidligere test og prøvede med det. Det spillede nu pludselig ligeså fantastisk. Som afslutning tog jeg et helt almindeligt 220V, og jeg troede det var løgn... Det spillede akkurat lige så godt som de to foregående.

Så jo, vi bliver snydt af vores egen hjerne nogen gange.

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 12 November 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv Magicians, og der er en KLAR forbedring at hente. Meget mere rum, og især vokalen bliver bedre, og sangeren "får mere lyst til at synge". I al fald på mit system. Jeg har "testet" det på nogle der ikke ved hvad der er og hvad de skulle gøre, og selv de kan høre en forbedring....

Har også prøver de skive fra Densen, men den kunne jeg godt nok ikke høre noget forbedring på. (udover, at alt lyder godt når, man lige har hørt på det støj )

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Sendt: 13 November 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Isildur skrev:

Jeg har kikket lidt rundt omkring på Hi-fi markedet og må indse at der er mange der åbenbart tror på magi og den slags. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i herinde har af erfaringer med følgende produkter...

For mig ser det mest ud til at der er folk der vil købe hvad som helst så derfor laves der produkter der kan "magi", og som ikke kan levere et målbart resultat. Hvordan forholder i jer til disse produkter?

THE MAGICIAN - Holfi

http://www.holfi.com/default.aspx?m=products&id=127f226a -f65f-45d1-8e01-a5793d56efb7

En print plade?

Toppers - Eichmann

Forhindere stående bølger?

http://www.totallywired.co.nz/eichmann5.htm

The Exorcist - Gryphon

Fjerner Magnetisme i signalveje med en 1 khz tone?

http://www.gryphon-audio.dk/default2.asp

DeMagic - Densen

Samme ide som the exorcist men nu på CD?

http://www.densen.dk/products/demagic/demagic.htm

Er det bare mig der syntes at produkter som disse er til grin ( undskyld hvis jeg træder nogle over tærene men jeg tror bare ikke på det virker) De produkter jeg har hørt på ( ikke alle af dissse produkter har jeg hørt) kunne jeg ikke hører forskel på.

Men hvad er den generelle mening om produkter som disse, og er der nogle der bruger dem?

Ingen af de nævnte produkter har nogensomhelst baggrund i den fysiske verden. Nogle af dem prøver heller ikke at påstå det, andre forsøger sig med technobabble som stående bølger og lignende ævl.

Ingen af produkterne vil påvirke den gengivne lyd, men det er da muligt, at de vil påvirke den lyd, nogen oplever. Oplevelsen har nemlig ikke kun noget med gengivelsen at gøre, den er også påvirket af mange andre ting, som sindsstemning, lyttekomfort, osv. samt af forventningen om at det magiske trick, man lige har købt, vil gøre mirakler .

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Ingen af de nævnte produkter har nogensomhelst baggrund i den fysiske verden. Nogle af dem prøver heller ikke at påstå det, andre forsøger sig med technobabble som stående bølger og lignende ævl.

Ingen af produkterne vil påvirke den gengivne lyd, men det er da muligt, at de vil påvirke den lyd, nogen oplever. Oplevelsen har nemlig ikke kun noget med gengivelsen at gøre, den er også påvirket af mange andre ting, som sindsstemning, lyttekomfort, osv. samt af forventningen om at det magiske trick, man lige har købt, vil gøre mirakler .

Mvh Hans

Jeg kan kun tilslutte mig.
Dog påstår Densen, at man i Korea har dokumenteret effekten af Demagic på universitetet - vist nok i Seoul.
Skulle nogen forklaring kunne bruges på den hyletones effekt, så ville det vel være noget med, at hvis der står megen DC i en amp, og den i øvrigt ikke bruges ret meget til musik, så kunne man forledes til at tro, at den ville blive afmagnetiseret.
Musik er jo AC.

Ellers kan jeg tilføje, at nogengange er det næsten ligegyldigt hvad man foretager sig med sit set-up, så har det én eller anden indvirkning. Men om det positivt kan være svært at afgøre.

Derfor er grundighed det allervigtigste i den sammenhæng.
Rigtig mange går hjem med et netkabel, hiver det gamle af, som har siddet i set-uppet i årevis. På med det nye og så wow wow.
Tit sker der ikke mere, men oftest kan eksperimentet overhovedet ikke gentages, fordi det gamle kabel blev rørt og renset lidt, ved at blive afmonteret og monteret igen.
Man bør virkelig gøre sig den tjeneste at gå ordentligt til værks, ellers ender man på dybt vand.

Afmagnetisering kan efter min opfattelse kun bruges til at ødelægge pick-upper med. Indvirkning på resten af set-uppet må have noget at gøre med blødgøring af ophængene på enhederne under hyleriet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 November 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Tweaks jeg indtil videre ved virker:

- kabler (signal + højttaler).

- dæmpning af vibrationer vedr. højttalere og pladespiller.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 November 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til kabler, så kan jeg anbefale, at man kaster et blik på denneher:

http://www.st-andrews.ac.uk/~jcgl/Scots_Guide/audio/Java/twi n.html

Her kan man se hvilken indflydelse kabelgeometri og tykkelse har på overførselskarakteristikken.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Nu handler tråden jo om ubrugelige tweaks (ifølge overskriften) - og her er et par absolutte ANTI-tweaks, som blev diskuteret her i forum for nylig:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45390

... og tilbage til virkeligheden ...

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 13 November 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

på en af Hi-fi bladets CD´er var der et DeMagic Light spor og det var faktisk istand til at fjerne den skratten som kom når jeg skruede op og ned på min gamle forstærker!!

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 13 November 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Her kan man se hvilken indflydelse kabelgeometri og tykkelse har på overførselskarakteristikken.

Dvs. ikke ret meget hvis man har en fornuftig størrelse kabel.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 November 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Dvs. ikke ret meget hvis man har en fornuftig størrelse kabel.

vH pH

OK!
Det var måske den enkle udgave.
Det der kan ses er f.eks. at du kan vælge mellem lav kapacitet ELLER lav induktion. Man får ikke uden videre begge dele.
Dernæst kan man se hvor meget tværsnittet har at sige.

Grundprincippet i netop HT kabler, ligner noget med at få et stort tværsnit uden negative bivirkninger.
Men det gælder alene hvis man har en stabil og velkonstrueret udgangsforstærker, der ikke tygger på signalet for mange gange, ligeledes en rimeligt impedansliniær HT.

Alt andet lige gør et stort tværsnit det muligt for ampen at kontrollere højttaleren stramt.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes