Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super kondensatorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 December 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Nogle forslag til super overføringskondensatorer i min forforstærker?

Skal være i omegnen af 0,1-0,33µF.

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Mundorf Supreme Silver/Gold ... dyre, men gode!

Se her:
http://www.soniccraft.com/mundorf_silver_gold.htm

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jensen kondensatorer

fås i kobber sølv osv... de virker
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Tænkte selv i retning af MIT - RTX. Nogen der kender dem?

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle polypropylene...?

Har godtnok selv købt nogle Jensen kondensatorer jeg ville prøve med, men er sku ikke nået længere end skuffen  Så jeg skal ærlig talt ikke kunne udtale mig om den slags "natur" kondensatorer... Men synes helt klart polypropylene har en behagelig og varm klang (alt efter model self.) Men selv de billige SCR syntes jeg faktisk tiltaler mig meget.

Men en high-tech blackgate kan da også være god engang imellem... 

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Gå med Jensen. Bedre kondensator skal man lede længe efter. Spørgsmålet er nok mere om det skal være den ene eller anden slags. Det er nemmest og billigt med SCR/Solen eller andre gode plastic/poly kondensatorer.
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

DillerMand skrev:
Tænkte selv i retning af MIT Kener MIT, en god kondensator jeg mener at de er hvide i dag førhend var de gule, ved at de sider i de gamle Snell højttaler ( gule ) de seder i mine Sneller, den er ikke så åben som en Jensen kondensator i kobber http://www.jensencapacitors.com/, MIT er også blevet brugt i OVC rør grej fra Audio Art - RTX. Nogen der kender dem?
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

DillerMand skrev:

Er det signalkondensatorer i udgangen?
0,33uF er godt nok en lav værdi. Hvis indgangsimpedansen på den efterfølgende effektforstærker er på 50KOhm bliver der en 6dB afrulning fra 10Hz, og fra 30 Hz med 0,1uF.
Almindeligvis er indgangsimpedansen på effektforstærkere ca. 10KOhm, og med 0,33uF bliver afrulningen fra 48Hz, så kan man glemme alt om dybbas.

Selv kører jeg med Jensen 1uF 630V kobberfolie papir-i-olie signalkondensatorer. Det er nok markedets bedste bud på et godt pris/kvalitetsforhold. De skal spilles til i flere 100 timer før de lukker sig op, men så er der også detaljer så det basker, stadig med den glød og varme live musik har. Det har jeg aldrig hørt fra plastikkondensatorer.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 December 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

De her tinnfoliekondensatorene fra Intertechnik behøver riktignok lang indspilling for at totalt forsvinde, men nætop det er hvad de gør!  Moderat prissat er de og.

http://www.intertechnik.de/index.html/JTI2bmF2aWQlM0QxNzY4JT I2bGFuZyUzRGRlJTI2c2lkJTNEbjQ1MmJjZDU2NTk5YWUlMjZiJTNE.html? hbasis=277

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 December 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:
DillerMand skrev:

Er det signalkondensatorer i udgangen?
0,33uF er godt nok en lav værdi. Hvis indgangsimpedansen på den efterfølgende effektforstærker er på 50KOhm bliver der en 6dB afrulning fra 10Hz, og fra 30 Hz med 0,1uF.
Almindeligvis er indgangsimpedansen på effektforstærkere ca. 10KOhm, og med 0,33uF bliver afrulningen fra 48Hz, så kan man glemme alt om dybbas. Jeg bruger Jensen kobber 0,22uF og har ikke problemer med den dybe bas, jeg mener at den skær ved de 10Hz

Selv kører jeg med Jensen 1uF 630V kobberfolie papir-i-olie signalkondensatorer. Det er nok markedets bedste bud på et godt pris/kvalitetsforhold. De skal spilles til i flere 100 timer før de lukker sig op, men så er der også detaljer så det basker, stadig med den glød og varme live musik har. Det har jeg aldrig hørt fra plastikkondensatorer.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 11 December 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er også lidt forundret over den lave værdi. Nu kender jeg jo ikke impedanserne, og det kan jo være det er en højimpedant fet op-amp indgang, og i så tilfælde er det jo fint nok.. 

Jeg har engang rodet lidt med overføringskondensatorer i forforstærkerer.

Hvis jeg gik fra 1uF til 2 uF så kom der meget mere bund på....? Jeg mener indgangsimpedansen på det næste trin den skulle trække var 40 Kohm. Og det eneste det ændrede på, var at niveauet ved 20 Hz, istedet for at være -0.30 dB nede, så kun var 0.15 dB nede...

Kan man høre det? 0.15 dB mere ved 20 Hz? Nej, det er jeg faktisk 100 % sikker på at man ikke kan! Grunden til den lydmæssige fordel skal findes i apparatets måde at behandle komplekse impulsforløb... Man kan blandt andet se det på den integrationskurve der kommer ud hvis man sender en 20 Hz firkant igennem.. Den bliver helt sawtak formet..

Så mit råd; brug en værdi der er så stor, at der slet ikke er nogen afrulning (>0.1dB) ved 20 Hz... 

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 December 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Sådan som jer har forstået det med kondensator i signalvejen, men kan også tage fejel.

Det vi taler om her er jo kondensator i signalvejen, mange forstærker bruger en værdig på 0,1uF og høj strømstyrke, grunden til det er for at tage DC strøm, nogle transister forstærker har ikke denne kondensator i signalvejen, det kan lade sig gøre vis der ikke er noget DC strøm fra de andre aperader, men kan gå helt galt vis man sætter en rør forforstærker på der ikke har en kondensator i udgangen, og grunden til at der skal sede en der er nemlig for at tage DC fra rørene, og mange gange er det en dårlig kondensator der er sat i og derfor kan den med fordel skiftes til bedre kondensator, sådan som jeg har forstået det er at vis en kondensator har en værdig på 0,1uF vil den afrunde signalet ved ca. 5Hz og jo højer jo længer oppe vil den afskære de dybe oktaver, nogle forstærker kan have data der siger 0 til 100,000Hz så er der ingen kondensator i signalvejen.

I rør graj er det nødvendig med kondensatør i signalvejen nemlig på geund af DC strøm og nogle prodocender bruger 0,47uF for at forstærkeren ikke skal spille i di hel dybe oktaver for den ikke skal gå i knæ.

For nogle år siden fik jeg byget en god rør forstærker vor der ikke var en kondensator i ingangs signalet og det kunne lade sig gøre fordig jeg ikke haved noget DC strøm fra de andre aprader, vis jeg var i tvivl om et nyt arbaret afgav DC strøm skulle jeg bare sætte en kondensator i forstærkeren ingangs signal.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Grænse frekvensen er jo fuldstændig afhængig af indgangs impedancen!

eks. (0,1uF.)

20Kohm = 1/(2 x 3,14 x 20000 x 0,0000001) = 79,5hz.
eller
40Kohm = 1/(2 x 3,14 x 40000 x 0,0000001) = 39,7hz.

Og en større kapacitet vil ligeledes give en lavere grænse frekvens!

eks: (1uF)

20Kohm = 1/(2 x 3,14 x 20000 x 0,000001) = 7,9hz.
eller
40Kohm = 1/(2 x 3,14 x 40000 x 0,000001) = 3,9hz.

Desuden er funktionen af sådan et C-R led jo et 1ordens filter, og dermed en afbøjning på 6dB. pr oktav. Så det er nok en skidt ide at starte afbøjningen i det hørbare område...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes