Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvad er fordelen ved et bedre strømkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har en kollega der er meget kritisk over for om der kan være en lydmæssig forbedring ved at skifte til at kvalitets strømkabel til sit anlæg.

Og da han bad mig forklare hvad fordelene skulle bunde i, må jeg indrømme at jeg gik lidt blank.

Kan i forklare os hvad fordelen skulle bunde i??

Mvh

Til top Vis Blade69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blade69

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

De giver en mere ro i lydbilledet og en mere "sort" baggrund. Hvis de virker...

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever en bedre kontrol især når jeg spiller højt - hvor lidt og hvor meget kan diskuteres.
Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Blade69 skrev:

Kan i forklare os hvad fordelen skulle bunde i??

Du får en lettere pengepung!

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Strømkabler er nu også en ting jeg kan stille mig lidt undrene over fra tid til anden(i forhold til interconnect og ht kabler). Især når man tænker på priserne på et netkabel. Priser på 5-7000,- for et kabel er IMO total hul i hovedet.

Skal dog siges jeg har prøvet bla. et Supra LoRad. Det jeg kunne fornemme var en mere ro i lydbilledet(som Raskolnikov pointerer). Men egentligt har jeg ikke kunne høre en forbedring, der berettiger en så høj pris. Ellers har jeg nogle DIY som kostede 160,-. De er udemærkede til mig. Bruges primært til jord.

En hovedrystende oplevelse, var sammen med min far hos den lokale hifipusher, som fremviste et dyrt netkabel(og dens dyder). Min far sagde bare "nåå, med slet rystende hoved) (han er elektriker) Og så samlede han de DYI kabler jeg købte billigt. "Og så sagde han at 2 kolde fra kassen ville være bedre i hans sfære og verden"

Og som sagt de virker godt for mig

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen teknisk grund til at formode, at strømkabler har nogen som helst indvirkning på lyden, blot de kan levere den nødvendige strøm, uden spændingsfald af betydning.

Mvh  Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Det har altid virket temmelig ubegribeligt for mig hvorfor det skulle gøre nogen mål/hørbar forskel om den sidste meter strømkabel er af den ene kvalitet eller den anden med tanke på de mange kilometer kabler, transformatorer, samlinger, fordelere og stikdåser osv af ukendt og uden tvivl svingende kvalitet som strømmen løber igennem inden den når frem til stikket i væggen.

Medmindre der selvfølgelig er tale om en decideret konstruktionsfejl med dårligt ledende materiale, en løs forbindelse eller lignende. Men så ville resultatet formentlig også være så hørbart at ingen var i tvivl om at noget var helt galt og ikke bare "mindre godt".

Nogen vil hævde at det kræver en forstærker af virkelig god kvalitet at høre den forskel de mener der er. Jeg vil modsat mene at hvis en forstærker er af så god kvalitet, så er den også udstyret med en så stabil strømforsyning at den ikke lader sig påvirke af små udsving i strømmen - for de er der naturligvis, men det har ikke noget at gøre med den sidste meter strømkabel.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Lars-Peder Haah
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

jeg er fuldstændig enig med sidstnævnte indlæg

der er lidt kejserens nye klæder over strømkabler -

L-P

Til top Vis Lars-Peder Haah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars-Peder Haah

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Det fins en række med kabler der har inbygde filter der kan påvirke lydet så at helt kategorisk avfærde påvirken på lyd er ignorant.
Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

nu din far er elektriker kan du jo bestille et DIY sæt til max 200,- og få ham til at samle det,kan du ikke høre forskel har du mistet 200,- - et strømkabel værre kan det ikke gå

ja jeg syntes det er temmelig ignorant at påstå der ingen forskel er når der så mange  der kan høre en forskelmen der er måske kun 1 side af sagen hvad ved jeg

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:
Det fins en række med kabler der har inbygde filter der kan påvirke lydet så at helt kategorisk avfærde påvirken på lyd er ignorant.

Der findes mange former for filtre til netstøj/udsving, både separate enheder og indbygget i eksotiske strømkabler. Hvis ens strøm er så ustabil at et sådant filter er nødvendigt, kan et netstøjsfilter der er fuldt tilstrækkeligt købes for ca 300 kr. hos Brinck Elektronik.

De priser man nogengange ser på strømkabler er i en lidt anden kategori.

Og for at gentage mig selv lidt fra mit forrige indlæg, så er specielt bedre forstærkere ofte udstyret med meget stabile strømforsyninger, med andre ord også en eller anden form for netstøjsfiltrering indbygget - netop af samme årsag. Derfor bør et separat netstøjsfilter normalt ikke være nødvendigt.

Det skal jo altså også lige pointeres at netspændningen ikke indgår i signalvejen fra lydkilde over forstærkeren og til højttalerne, medmindre der er overgang i systemet, og så er det helt andre problemer vi snakker om. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Blade69 - du har stukket hånden i et hvepsebo! Der er meget stærke meninger både for og imod specielle netkabler på dette forum.

Inden debatten i denne tråd går amok, vil jeg foreslå dig simpelthen at prøve at komme til at låne nogle forskellige netkabler. Hvis DU mener, at du kan have gavn af dem, så stol på dine ører, og ikke på, hvad nogen som helst andre mener (specielt ikke sælgerne!). Hvis du ikke mener, at du kan høre forskel (til det bedre, vel at mærke), så er der ingen grund til at bruge penge på specielle netkabler

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Og jeg vil foreslå en blindtest - 10 omgange, hvor en makker bytter rundt.

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Der er intet som et godt strømkabel til +10 kilo, en velpudset sikring og strøm leveret fra et kulfyret kraftværk dog helst med highend kul fra Ruhr distriktet (strøm fra vindmøller fornemmes at hyle i diskanten)  Det skulle da lige være en poretærte i CD-skuffen

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Det har altid virket temmelig ubegribeligt for mig hvorfor det skulle gøre nogen mål/hørbar forskel om den sidste meter strømkabel er af den ene kvalitet eller den anden med tanke på de mange kilometer kabler, transformatorer, samlinger, fordelere og stikdåser osv af ukendt og uden tvivl svingende kvalitet som strømmen løber igennem inden den når frem til stikket i væggen.

Medmindre der selvfølgelig er tale om en decideret konstruktionsfejl med dårligt ledende materiale, en løs forbindelse eller lignende. Men så ville resultatet formentlig også være så hørbart at ingen var i tvivl om at noget var helt galt og ikke bare "mindre godt".

Nogen vil hævde at det kræver en forstærker af virkelig god kvalitet at høre den forskel de mener der er. Jeg vil modsat mene at hvis en forstærker er af så god kvalitet, så er den også udstyret med en så stabil strømforsyning at den ikke lader sig påvirke af små udsving i strømmen - for de er der naturligvis, men det har ikke noget at gøre med den sidste meter strømkabel.

Det virker ikke som om du har prøvet at lytte på nogen udstyr med tilsluttet netkabel - virker bare som nogle løse formodninger.

Har du set på kapaciteten, skærmning og kvaliteten på de stik der er på standard kabler?

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ved bare at jeg kan høre forskel. Jeg var nede hos en ven igår. Den første del af aften spillede vi med de alm. kabler og resten med hans Kharma netkabler. Der var ret stor forskel 

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jeg ved bare at jeg kan høre forskel. Jeg var nede hos en ven igår. Den første del af aften spillede vi med de alm. kabler og resten med hans Kharma netkabler. Der var ret stor forskel 

Du vidste hvilket kabel, der blev spillet på. Hjernen er let at narre. Prøv en blindtest.

sivertsmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Johan N skrev:

Der findes mange former for filtre til netstøj/udsving, både separate enheder og indbygget i eksotiske strømkabler. Hvis ens strøm er så ustabil at et sådant filter er nødvendigt, kan et netstøjsfilter der er fuldt tilstrækkeligt købes for ca 300 kr. hos Brinck Elektronik.

De priser man nogengange ser på strømkabler er i en lidt anden kategori.

Og for at gentage mig selv lidt fra mit forrige indlæg, så er specielt bedre forstærkere ofte udstyret med meget stabile strømforsyninger, med andre ord også en eller anden form for netstøjsfiltrering indbygget - netop af samme årsag. Derfor bør et separat netstøjsfilter normalt ikke være nødvendigt.

Det skal jo altså også lige pointeres at netspændningen ikke indgår i signalvejen fra lydkilde over forstærkeren og til højttalerne, medmindre der er overgang i systemet, og så er det helt andre problemer vi snakker om. 

Jeg tror du har helt ret.......

Når nu man har givet SÅ mange penge for et stykke ledning, så VIL man også kunne høre forskel.... Så blæse være med hvad der sidder fra stikkontankten og hen til kraftværket...

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

I et lavopløsnngsanlæg er det nok umuligt at høre forskellene, fejlene er generelt for store.

I et mellemopløsningsanlæg vil man nok kunne ane eller tydeligt høre forskelle.

I et højopløsningsanlæg vil selv de små forskelle stå tydeligt frem.

Lad nu vær at generaliser en situation som er født individuel!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Blade69 - du har stukket hånden i et hvepsebo! Der er meget stærke meninger både for og imod specielle netkabler på dette forum.

Inden debatten i denne tråd går amok, vil jeg foreslå dig simpelthen at prøve at komme til at låne nogle forskellige netkabler. Hvis DU mener, at du kan have gavn af dem, så stol på dine ører, og ikke på, hvad nogen som helst andre mener (specielt ikke sælgerne!). Hvis du ikke mener, at du kan høre forskel (til det bedre, vel at mærke), så er der ingen grund til at bruge penge på specielle netkabler

Lige præcis, hvad man skal gøre, hvis man er i tvivl og vil lade tvivlen komme det til gode, så lån et sæt kablet, nok til hele anlægget og så prøv at slutte et til ad gangen og lyt dig frem.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes