| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. jeg vil bare lige høre om der er så stor forskel på kabler til højtaler .. fra det billige man kan købe alle steder og til det dyre ...
kom frisk ..???
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MANGE vil råbe at jeg er idiot og ikke kan høre, og at jeg ikke har spor forstand på hifi. og de har sikkert ret, dem om det. MEN jeg tror nu ikke der er så stor forskel. bevares højtalerledninger bærer stor strøm, derfor skal de op i kvadrat. og 2.5 mm2 er minimum. men om det er kabel til 2000 kr meteren eller 15 kr meteren i samme tværsnit tror jeg ikke jeg kan høre forskel på. hvad hifi entusiaster så kan høre skal jeg ikke kunne sige, men de vil HELT sikker råbe op om en verden til forskel
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
så lad dem råbe ... det er forbi jeg har prøvet en hel del kabler .. men syntes ikke selv det er den store forskel ... hmm 2,5 mm2 .. det var nu ikke så meget .. jeg har lige bytte mine kabler ud som et forsøg .. jeg har 5 mm2 pr enhed .. og der er 3 stk lige nu .. så der er meget kabel der flyder ..
|
| Til top |
|
| |
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil nok mene at man kan høre forskæld, men det kommer altså osse an på hvilke setup man har, til de metervare jeg har/har haft, er det tit ligemeget, mens andet og mere følsomt udstyr, er der en klar hørebar forskæld, jeg gir gerne 1000 kr/pm, men kunne ikke finde på at give 5000.
__________________ Mvh
Aurumcantus
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel, men det er ikke nødvendigvis det dyre kabel som passer til din sammensætning af enheder.
Det bedste er at lytte til forskellige kabler. Jeg har selv en max-grænse på kr. 150,- pr. meter. Indenfor den grænse må jeg så finde det kabel som passer bedst hos mig, __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki det vil sige hvis i var med i en blind test.. med jeres ejet udstyr .. og jeg bytte kablerne ud . så ville i kunne sige hvad for et sæt som var det jeg kom med ..????
har selv hør på kabler fra 100 til 1500..jeg kunne ikke høre så stor forskel.... lige nu bruger jeg noget fra Harald Nyborg. der har jeg var 5mm2 på hver enhed.. så det spiller da .. men kom lige med nogle navne på de kabler i snakker om .. så vil jeg da lige se om jeg kan låne sådan nogle et sted...
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| oki det vil sige hvis i var med i en blind test.. med jeres ejet udstyr .. og jeg bytte kablerne ud . så ville i kunne sige hvad for et sæt som var det jeg kom med ..???? ikke nødvændigvis sige HVILKE kabler, men er sikker på at jeg kunne høre forskæld (fordi man kan høre hvad der mangler/tilsat)
så vil jeg da lige se om jeg kan låne sådan nogle et sted...Supra 3/4 eller andet fra supra en et godt køb, for de er altså ik så dyre, og de rykker. men hvilket grej spiller du på?
|
|
|
__________________ Mvh
Aurumcantus
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere ting spiller ind. Hvor godt er dit anlæg overhovedet til at vise eventuelle foreskelle? Hvor bevidst er du om HVAD du lytter efter? Skifter du mere end ÉT kabel ad gangen, er det stort set umuligt at have med at gøre. Hvor kræsen er du? Ved du hvad du går efter? Er det det samme anlæg du tester på? Hvor tålmodig er du? osv.....
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
MANGE vil råbe at jeg er idiot og ikke kan høre, og at jeg ikke har spor forstand på hifi. og de har sikkert ret, dem om det.
MEN jeg tror nu ikke der er så stor forskel. bevares højtalerledninger bærer stor strøm, derfor skal de op i kvadrat. og 2.5 mm2 er minimum. men om det er kabel til 2000 kr meteren eller 15 kr meteren i samme tværsnit tror jeg ikke jeg kan høre forskel på.
hvad hifi entusiaster så kan høre skal jeg ikke kunne sige, men de vil HELT sikker råbe op om en verden til forskel 
|
|
|
Jep. Der KAN, være "en verden" til forskel  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke noget vildt lige nu .. en h/k avr 5550 samt en effekttrin selv byg til min bund.. højtaler har jeg selv bygget..
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
#1 Snakker du egentlig ikke om internkabling i DIY HT'ere?
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
se her .. hvad skal skal bruge det til ..!!!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51331&P N=1
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt høre foreskel på dyre og billige. billige lyder klart bedst for så står man ikke og savner penge bagefter. -men lydkvaliteten er ikke så stor, ifølge mine øre....
Men alt for tykke kabler synes jeg kvæler lyden lige så meget som alt for tynde, et kabel på 2,5kv. ville jeg aldrig bruge uanset anlæg.
Et netkabel på 0,75kv kan jo trække over 2000w. og mit anlæg er kun en brøkdel af dette....
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske, men nu er det jo ikke watt men ampere der skal kigges på..
P=UxIxcos phi (min grundforløb lærre vil være stolt )
P=effekt (W)
U=Spænding (V)
I=Strøm (A)
Cos phi er faseforskydningen (hvis AC)
nogen der ved hvad faseforskydningen er på en gennemsnitlig højtaler??
lad os antage at cos phi er ca 0,9
altså
I=P/(U*cos phi)
I=2000/(12*0,9)
men da spændingen er flygtig på højtalere er det svært at lave en nøjargtig udregning, men lad os sige den lavest er 12(er dette for lavt???)v, ja så er strømmen på185A ved 2000watt, men da normale højtallere ikke er på mere end tjaa 20watt, så er regnstykket jo anderledes nemlig
20/10,8 altså ca 2A så jo bevares kan du bruge tynde ledninger, så derfor er svaret på de tykke ledninger gemt et andet sted. nemlig spændingsfald. og her er det vigtigt at holde den nede!!
I=altså 185A
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle mener, at alle kabler lyder ens, analoge såvel som digitale. Det synes jeg ikke de gør.
Jeg kan godt høre forskel på højttalerkabler. "Nemmest" er det på grej, jeg kender rigtig godt, mit eget for eksempel.
Til gengæld er jeg ret sikker på, at jeg ikke ville kunne pege et bestemt kabel ud, ud fra hvordan det påvirker lyden. Min erfaring er, at vel er der forskel, men "stor forskel", som var det oprindelige spørgsmål i denne tråd, har jeg ikke oplevet.
Måske der iøvrigt mangler en præcisering af, hvad "stor forskel" er?
Mvh
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem alt om tværsnit!
Som tusindfryd skriver, så kan selv tynde kabler bære en stor strøm, selvom det er billigt net lednings kobber...
Det der gør den store forskel, det er for det første leder materialet, og kobber er ikke bare kobber i den sammenhæng! Net ledninger og bare billige ledninger i al almindelighed, der blander de jo alt muligt andet og billigere materiale I, og gør ikke tilnærmelsesvis det samme for at rengøre materialerne, og lave optimerede ekstruderinger osv. osv. Den anden ting, og mindst lige så vigtige, det er jo kablernes di-electric materiale (isoleringen), som skal have (alt efter producenternes teorier) så lav kapacitets værdi som muligt, og der er PVC osv. jo ikke lige det mest optimale, selvom det bliver brugt i mange kabler...
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om man kan høre forskel på kabler kommer vel også meget an på højtalerne man bruger. Det nytter jo ikke noget at sætte nogle dyre kabler til nogle højtalere med dårlige ledninger i indmaden, så bliver lyden jo alligevel ødelagt. Skal man ordenligt kunne høre forskel skal man vel have en opsætning hvor højtalerne ikke er flaskehalsen.
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt se at det kræver en hvis tykkelse på kablet jo højere ampere det skal trække, men mit elskab trækker 10a. Det må svinge gevaldigt når man tænder og slukker over alt på nettet jo flere man bor sammen. -men det stiger vel ikke til 185a?? Den strøm anlægget oplader skal vel ud igen og så går de 0,75kv. vist ikke. Et eller andet sted stemmer det bare ikke i min udregning...
Strømforsyningen køre jo kl.a i den ene side imens den anden kun køre igennem transen eller røret... I ved PNP og NPN i udgangen....
Del 2: Et elkabel på 0,75kv. kan jo trække 230v. vekslende, hvis der bare er lidt jævnspænding på hjemmenettet må volten jo stige pænt meget som jo skal ganges med Ampere = W. Oveni skal elkablet jo kunne holde til spidsbelastninger så w. overstiger langt 2000W. ved opstart af diverse el-emner...Ryger sikringen i elskabet må det slide gevaldigt på kabel-installationen.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 0,75 kvadrat jo bare noget der står i højspændings reglementet (uden at kende det specielt godt) Men den kvadrat er jo egentlig bare worst case at den kun kan klare de 2300w. I langt de fleste tilfælde er leder materialet nok af en kvalitet, som kan klare betydeligt mere!
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity#Table_of_resistivit ies for ledeevne. Men som sagt tidligere, så er lampeledning nok af en sølle kobber kvalitet, så du kan nok trække en hel del fra disse tal. Men de viser de teoretiske tal for ledeevnen for det helt rene materiale (som nok er umuligt at opnå i praksis. Audio branchen har vist i de bedste tilfælde opnået six nines, altså 99,999999% rent kobber i kommercielle produkter).
|
| Til top |
|
| |