Så lykkedes det faktisk at få godt billede på projektoren - vel og mærke uden at jeg behøvede at investere i et andet kabel :)
Det er svært at sige hvad den helt præcise årsag har været, men det kunne f.eks. være at
- stikkene ikke har siddet ordentligt i
- støj (cross talk?) fordi kablet ikke har været rullet helt ud?
- støj fra andre kabler eller andre enheder i setup'et
Det korte af det lange er at det virker nu og kors hvor er der et lækkert billede på sådan en AX100 og det selv om det kun er almindeligt analog DVD signal :D
BowieCool skrev:
Hej Stoiss
Jeg skal også til at købe en Panasonic PT-AX100 projekter. Den skal bruges både til dvd og som tv. Jeg har heller ikke rodet så meget med kabler. Jeg har også spurgt til det samme som du gør. Jeg tænkte nemlig på at købe en dvd-optager med tuner. Men det er DVB-T tuner der er i dem og det passer ikke sammen med kabel-tv, så folk siger, at det er bedst med en selector.
De anbefaler mig at forbinde selector / projekter med scart og dvd-optager / projekter med HDMI
Du må meget gerne skrive hvordan projekteren er at se tv på. Evt med billeder
Hvor stort er dit lærred og hvor langt sidder du fra ? |
|
|
Nu skriver du ikke hvad der er af mulighed for tilslutning på
selectoren og jeg skal indrømme at jeg ikke ligefrem er nogen ekspert på dette punkt, men hvis der er mulighed for Component så synes jeg ihvertfald
du skal bruge det. Du kan eventuelt benytte scart udgang med enten et
scart-component kabel
eller med en
scart->component
konverter og et almindeligt component kabel.
Indtil videre så har jeg afprøvet projekteren med min DVD afspiller
(Component og S-Video), laptop med vga kabel, samt med mit TDC kabel tv og et almindeligt
composite kabel (VHS video som tuner).
Billedet fra DVD afspilleren står, efter at have roddet lidt med kabler, kniv skarpt og roligt. Ikke noget med hverken skygger, udtværing af farver eller vandrette bølger. Farverne er efter min vurdering også gode.
Billedet overført fra min labtop står klart og roligt og med lige så
god farvedybde som jeg ville forvente det hvis jeg havde koblet den til
min Veiwsonic TFT skræm med MPA panel.
Med hensyn til billed far TV signalet så er det selvfølgelig begrænset af signalets opløsning og kvaliteten af signalet på den enkelte kanel - det er jo ikke ligefrem det fede signal at blæse op på et stort lærred :S
Hvis jeg i nær fremtid skal se en landskamp med vennerne vil jeg helt klart alligevel benytte projektoren for så ringe er billed kvaliteten ikke.
Jeg har desværre ikke modtaget mit lærred endnu så jeg har kun haft mulighed for at afprøve på en hvid væg. Jeg prøver om jeg kan få posted nogel billeder senere idag.
Med hensyn til dit spørgsmål omkring størrelse af lærred og afstand til lærred, så er det cirka 3,5 meter. Det giver en max størrelse på cirka 240cm i bredden svarende til 108" i 16:9.
Jeg har valgt at bestille et lidt mindre 88" 16:9 lærred da det også kan bliver FOR stort.
Reglen skulle, efter hvad jeg har læst mig til, være at forholdet mellem afstanden til lærredet og lærredets bredde ikke bør overstige en faktor 1,4 (240x1,4=336cm).
Jeg synes jeg vil nævne hvor jeg har handlet henne:
Panasonic PT-AX100, købt hos schlauershoppen.de for 9000dkr (betalt med Visa) - 2 dages leveringstid

Kingping ES200-W, 88" 16:9 motorlærred med gain 0.85, bestilt hos voxon.se for 2900 kr (betalt med Visa)
Når jeg sammenligner med hvad jeg skulle have betalt i danske butikker så har jeg nok sparret et sted mellem 4,5-6 tusind så de kan hel klart godt betale sig at købe uden for DK.
Jeg skal slutteligt sige at min vurdering af AX100 projektoren ikke bygger på sammenligning med andre projektere da dette er min første projektor og jeg ikke har haft kigget på andre.
Når jeg sammenligner så gør jeg det mest i forhold til mit LG lcd tv og mine to Viewsonic TFT skærme og her er jeg bestemt ikke skuffet over AX100 projekteren

/stoiss