Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: maling af alu ht? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt højtalere i alu, men er kommet i tanke om at give dem et "pift" i form af at male dem, men kan det mon lade sig gøre i det hele taget?

De er i børstet alu... Jeg har set modellen detarve fra fabrikkens side, men de har jo nok gjort det på en særlig måde vil jeg tro

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hvad med en pulverlakering eller eloxering?
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Var også noget i den retning jeg havde forestillet mig, men da mine hænder vender lige som på en muldvarpe er det ikke noget som jeg har forstand på. Men det lyder som om det kunne være en mulighed, evt hos en auto lakere?

Ellers kunne jeg prøve at ringe til den danske fabrik og høre hvordan de gør det, hvis det er noget som de vil ud med, men jeg tvivler på det

hixthehot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2004
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

ja.. selvfølgelig kan du male dem. Jeg har en Flügger butik og ved bare lidt om maling . Hvis du selv vil gøre det, skal du bruge en special primer, der ikke angriber dit alu, og en finish maling. Skal de stå helblanke ?
Til top Vis hixthehot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hixthehot

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

hixthehot skrev:
ja.. selvfølgelig kan du male dem. Jeg har en Flügger butik og ved bare lidt om maling . Hvis du selv vil gøre det, skal du bruge en special primer, der ikke angriber dit alu, og en finish maling. Skal de stå helblanke ?

det har jeg endnu ikke bestemt mig for, men hvad kan du foreslå, som man evt kan gøre selv?

- Lyder som om du har lidt styr på den slags*S*

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

hixthehot skrev:

det har jeg endnu ikke bestemt mig for, men hvad kan du foreslå, som man evt kan gøre selv?

- Lyder som om du har lidt styr på den slags*S*

Men det skal vel også sprøjtes på, for at kunne få en jævn finish. Eller?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

hixthehot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Det bedste jeg kan finde på til denne opgave, er fra International bådmaling. Du skal bruge 3/4 L. Pre-kote og 3/4 L. Toplac (farve ?) plus lidt grundrens, vandslibepapir, evt. spartelmasse (hvis de har ar ! ). Det kan påføres med pensel, rulle, pude eller spjørte. Jeg ville nok vælge rulle, da finish malingen flyder perfekt sammen, og det er nemmest at håndtere. Du skal regne med 2xgrunder og 2-3xfinish afhængig af farven. www.watski.dk kan anvise nærmeste forhandler, så det er bare om at komme igang .

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hvad med at får dem højglanspoleret, det kunne se ret cool ud...

Med hensyn til maling så burde det ikke være det store problem da en stue ikke er et speciet agresivt miljø. (den skal vel ikke dyppes i saltvand efterfølgende?) Og så er det vel egentligt bare at gå ned til den lokal farvehandler med en professionel afdeling og få lidt hjælp til noget maling.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket niveau du har tænkt dig, men hvis du ikke selv har adgang til en sprøjtekabine vil jeg klart anbefale at få en autolakker til at lave den afsluttende finish!
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

hixthehot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Helt ærligt... jeg er godt klar over de ikke skal ud at sejle !   De produkter jeg har anvist kan give et perfekt resultat af gør-det-selv manden, til en rimelig pris 500-600kr.  det var vidst det der oprindeligt blev spurgt om

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Bass skrev:

Var også noget i den retning jeg havde forestillet mig, men da mine hænder vender lige som på en muldvarpe er det ikke noget som jeg har forstand på. Men det lyder som om det kunne være en mulighed, evt hos en auto lakere?

Ellers kunne jeg prøve at ringe til den danske fabrik og høre hvordan de gør det, hvis det er noget som de vil ud med, men jeg tvivler på det

Tror ikke det er smart at køre bilen igennem sådan en proces

Pulverlakering kan foregå manuelt eller automatisk eller begge dele i de tilfælde, hvor den automatiske sprøjtning skal suppleres med manuel eftersprøjtning.

Ved pulverlakering oplades pulverpartiklerne elektrostatisk ved en elektrode, der er placeret i sprøjtepistolen. Herefter sprøjtes pulveret på det jordede, ophængte metalemne, hvor det danner et jævnt lag. Malingen hærdes ved efterfølgende opvarmning i ovn til 140-200 °C.

Ved større produktioner bruges ofte conveyorsystemer med ophæng, kroge m.m., som føres gennem male- og tørreanlæg. Ophængning og nedtagning af emner foregår som regel manuelt, afhængigt af emnernes størrelse.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes