Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalerkabel til MA centerhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har monitor audio rs 8 som forsynes via Xindak FS 1.0. Nu har jeg tænkt mig at indkøbe centerhøjttaleren i serien, og vil derfor gerne høre jer om hvilket højttalerkabel der vil passe til min opsætning?

Grunden til jeg spørger, er at jeg har læst at man bør matche front- og centerhøjttaler og ligeså kablerne dertil.

Nogle forslag?

Provsten

Til top Vis Provsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Provsten

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er som du siger vigtigt at matche front og centerhøjtalere. Ellers kan du eks. ekstremt tydeligt høre forskel når stemmer flytter sig foran. Det er sjældent at lydforskelle træder så tydeligt frem, som i lige det tilfælde. En centerhøjtalers lydkvalitet er i øvrigt ellers meget tydelig. Så her er ingen grund til at spare.

Hvis du bruger under 4 meter kabel, vil jeg gerne anbefale det billigste kabel fra eks. Harald Nyborg. Så er du 100% sikker på, at der ikke er nogen der har lavet kablet med spoleeffekt (helt svag diskant afrulning) for at give det et vist high-end præg. Sådan en type havde jeg engang, som blandede sig med de andre ædle metaller fra andre eksotiske orme, og tågede sig ind i religiøse holdninger på den tid. Det var hyggeligt tidsspilde. 

Lyden fra Harald N, er vel lige så god som alt andet. Intet andet er videnskabeligt, lyttemæssigt eller andet bare sandsynliggjort. Det er let at arbejde med, og du slipper for store kabler i dit setup. Og så er prisen yderst rimelig vel et sted mellem 0,5 og 5 kr. meteren.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kaptajn Knas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio pureflow, det er det samme kabel som bliver brugt indvendig i højttaleren.
Til top Vis Kaptajn Knas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaptajn Knas

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Pureflow 2 fra Harald Nyborg. Det glider bare afsted i en fin partneraftale.
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Skunkworks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej Provst,

Bauhaus har samme fine kabel som Harald Nyborg (og noget der er endnu kraftigere, men det er ganske overflødigt). Lyden er super-duper, og prisen er helt rigtig. For de tusindvis af kroner du sparer kan du købe nogle rigtig gode film og musik CDer.

Eneste ulempe er det visuelle indtryk og det faktum at den billige version er af relativ stiv plastic, men det har jo ikke noget med lyden at gøre . Som Kramer71 skriver er der ikke noget videnskabelig bevis for andet. Prøv selv at søge på internettet - jeg kunne ikke finde noget sidst jeg prøvede, men det ville da være interessant om andre kan henvise til en seriøs og videnskabelig artikel om emnet.

Til top Vis Skunkworks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skunkworks Besøg Skunkworks's Websted

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for rådene. Har været i Bauhaus og købe følgende: højttalerkabel transp. 2x4,0 mm2. Var det du mente? Jeg gav 21,- kr./m, og har nu fået sat dem til min nye center, og jo det lyder godt. Så har det den fordel, hvis man få lyst til skifte dem ud senere, så er det jo ikke den store investering man skal opgive Wink

Tilbage til sofaen og lytte til u2 - go home

Provsten

Til top Vis Provsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Provsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes