| Forfatter |
|
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt en sunfire pre og poweramp,som det er lige nu er de forbundet med RCA kabler. Jeg har overvejet at forbinde dem med XLR,mne det har gjort mig lidt nervøs at jeg er faldet over dette i en anmeldelse.
"For connection, the Sunfire features one balanced XLR and two unbalanced RCA inputs for each channel; the balanced inputs are, however, pin-3 hot, unlike the majority of the rest of the world (my only complaint)."
Er det specieller XLR kabler jeg skal have? __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja..
normalt er PIN 2 hot. http://www.tukumsdj.com/images/con-xlr-balanced.gif
check det lige en ekstra gang... hvorfor H. skulle det være andreledes på en sunfire ! det lyder da helt god nat i mine ører  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er det ikke underordnet hvis det er det samme på effekt og pre? er der forskel på lederne i kablet? __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo det er det jo selvfølgelig 
men det kan jo blive noget L. hvis der tilsluttes andre mærker, og der var + på 3.
men sunfire er altså som andre, med + på ben 2.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser frem til at høre dine indtryk af xlr forbindelsen på dit sunfire. Prøvede en kort overgang, men vendte tilbage til rca, da det lød bedre i mine ører.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det værste der kan ske er jo at fasen bliver vendt 180 grader... Burmester har iøvrigt også gjort det samme på nogle af deres produkter...
se evt den test der var af en Burmester integreret for noget tid siden i HF.... de har siddet og lyttet på noget der var fasevendt.. hehe.. uden kommentarer i testen.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Det værste der kan ske er jo at fasen bliver vendt 180 grader... Burmester har iøvrigt også gjort det samme på nogle af deres produkter...
se evt den test der var af en Burmester integreret for noget tid siden i HF.... de har siddet og lyttet på noget der var fasevendt.. hehe.. uden kommentarer i testen. |
|
|
både ja og nej... mener jeg 
hvis der er byttet om på 3 og 2, og man forbinder til et apparat der ikke har bal. opbygning, men klare den ved at sætte 3 til stel, eller man bruger XLR/RCA adapter der gør det samme. går den så ikke gal. hvis sunfire HAVDE + på ben 3. ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Sjoenne skrev:
| Det værste der kan ske er jo at fasen bliver vendt 180 grader... Burmester har iøvrigt også gjort det samme på nogle af deres produkter... se evt den test der var af en Burmester integreret for noget tid siden i HF.... de har siddet og lyttet på noget der var fasevendt.. hehe.. uden kommentarer i testen. |
|
|
hvis der er byttet om på 3 og 2, og man forbinder til et apparat der ikke har bal. opbygning, men klare den ved at sætte 3 til stel, eller man bruger XLR/RCA adapter der gør det samme. går den så ikke gal. hvis sunfire HAVDE + på ben 3. ? |
|
|
Et apparat der har XLR tilslutninger, men lagt ben 3 og 1 til stel... ja det er vist ikke værd at samle på... det kan jo bruges til ingenting.
Hvis man er ude i at bruge XLR/RCA adapter, ja så er man jo også selv udenom det
Det er virkeligt spøjst at man vælger at gøre tingene anderledes end den gængse IEC norm..
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke få fat i Sunfires repræsentant og spørge - så er den da ude af vejen.
Et Sunfire sæt må man da formode har samme balancerede opbygning i for- og effektforstærker. Er der specieller Sunfire kabler med XLR man absolut skal bruge til dette formål. Hvad så hvis man vælger at sætte en fremmed forforstærker til, så kører man vel ikke balanceret mere, eller hyr?
Fordelen ved balanceret er da at man har 2 uafhængige signaler, eller har jeg igen misforstået noget??
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
3DX skrev:
Sjoenne skrev:
| Det værste der kan ske er jo at fasen bliver vendt 180 grader... Burmester har iøvrigt også gjort det samme på nogle af deres produkter... se evt den test der var af en Burmester integreret for noget tid siden i HF.... de har siddet og lyttet på noget der var fasevendt.. hehe.. uden kommentarer i testen. |
|
|
hvis der er byttet om på 3 og 2, og man forbinder til et apparat der ikke har bal. opbygning, men klare den ved at sætte 3 til stel, eller man bruger XLR/RCA adapter der gør det samme. går den så ikke gal. hvis sunfire HAVDE + på ben 3. ?
|
|
|
Et apparat der har XLR tilslutninger, men lagt ben 3 og 1 til stel... ja det er vist ikke værd at samle på... det kan jo bruges til ingenting.
det er/var ML331 fra fabrikken
Hvis man er ude i at bruge XLR/RCA adapter, ja så er man jo også selv udenom det
Det er virkeligt spøjst at man vælger at gøre tingene anderledes end den gængse IEC norm..
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Sjoenne skrev:
3DX skrev:
Sjoenne skrev:
|
|
hvis der er byttet om på 3 og 2, og man forbinder til et apparat der ikke har bal. opbygning, men klare den ved at sætte 3 til stel, eller man bruger XLR/RCA adapter der gør det samme. går den så ikke gal. hvis sunfire HAVDE + på ben 3. ?
|
|
|
Hvis man er ude i at bruge XLR/RCA adapter, ja så er man jo også selv udenom det Det er virkeligt spøjst at man vælger at gøre tingene anderledes end den gængse IEC norm.. |
|
|
|
|
|
Ja, men sgu ikke internt... der er jo en fin fin jumper til formålet... så du ville ikke kunne stoppe et XLR stik ind i det alligevel.. hehe
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
3DX skrev:
Sjoenne skrev:
3DX skrev:
Sjoenne skrev:
|
|
|
|
|
Hvis man er ude i at bruge XLR/RCA adapter, ja så er man jo også selv udenom det Det er virkeligt spøjst at man vælger at gøre tingene anderledes end den gængse IEC norm.. |
|
|
|
|
|
Ja, men sgu ikke internt... der er jo en fin fin jumper til formålet... så du ville ikke kunne stoppe et XLR stik ind i det alligevel.. hehe |
|
|
nej der skulle godt nok masses til !!!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
| Ser frem til at høre dine indtryk af xlr forbindelsen på dit sunfire. Prøvede en kort overgang, men vendte tilbage til rca, da det lød bedre i mine ører. |
|
|
Forstærkeren er da heller ikke ballanceret men giver mulighed for at tilslutte udstyr der er ballanceret eller hvis man ønsker det ved umanerligt lange kabeltræk.
For så vidt angår den oprindelige model så er der også stor forskel på indgangsimpedansen på RCA og XLR indgangen. Hvis det overhovedet er muligt så brug den ikke kondensatorkoblede RCA indgang.
For så vidt angår mk.1 udgaven så siger manualen ben1 = stel, ben2 = negativ og ben3 = positiv med 5kohm fra hvert ben til stel
På RCA indgangene (den ene med kondensator) er indgangsimpedansen 470kohm, sikkert af hensyn til den dengang rørbestykkede Sunfire forforstærker. Følsomheden er også høj, under 1V, men både det og impedansen kan man heldigvis gøre noget ved.
Indgangstrinnet er ændret på mk.2 modellen, hvor meget ved jeg ikke, jeg har kun diagrammet til mk.1'eren, og så har den fået indbygget en afbryder.
På mange måder en sær forstærker, men det ændrer ikke ved dens evne til ikke at gøre opmærksom på sig selv nærmest uanset hvor meget der bliver hældt på.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
se evt den test der var af en Burmester integreret for noget tid siden i HF.... de har siddet og lyttet på noget der var fasevendt.. hehe.. uden kommentarer i testen. |
|
|
Forskellig terminering af ben 2 og 3 er da set/hørt om før, bl.a. på amerikanske apparater, og så JBL på højttalersiden, de har jo heller ikke fundet ud af det der med +/- eller rød/sort
At HF's testpanel ikke kan høre om den absolutte fase er vendt eller ej er der da ikke noget mystisk ved. Andre led i kæden kan vende fasen, højttalerne kan være så "faseforvirrede" at det kan være hip som hap og det samme gælder de anvendte indspilninger
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
quad skrev:
| Ser frem til at høre dine indtryk af xlr forbindelsen på dit sunfire. Prøvede en kort overgang, men vendte tilbage til rca, da det lød bedre i mine ører. |
|
|
Forstærkeren er da heller ikke ballanceret men giver mulighed for at tilslutte udstyr der er ballanceret eller hvis man ønsker det ved umanerligt lange kabeltræk.
For så vidt angår den oprindelige model så er der også stor forskel på indgangsimpedansen på RCA og XLR indgangen. Hvis det overhovedet er muligt så brug den ikke kondensatorkoblede RCA indgang.
For så vidt angår mk.1 udgaven så siger manualen ben1 = stel, ben2 = negativ og ben3 = positiv med 5kohm fra hvert ben til stel
vil det så sige at man ikke kan bruge sin gamle mk1 og sætte en ny power amp. til, med XLR kabler ? (forudsat at power ampen, heller ikke er bal.)
På RCA indgangene (den ene med kondensator) er indgangsimpedansen 470kohm, sikkert af hensyn til den dengang rørbestykkede Sunfire forforstærker. Følsomheden er også høj, under 1V, men både det og impedansen kan man heldigvis gøre noget ved.
Indgangstrinnet er ændret på mk.2 modellen, hvor meget ved jeg ikke, jeg har kun diagrammet til mk.1'eren, og så har den fået indbygget en afbryder.
På mange måder en sær forstærker, men det ændrer ikke ved dens evne til ikke at gøre opmærksom på sig selv nærmest uanset hvor meget der bliver hældt på. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
bjørn skrev:
quad skrev:
|
|
vil det så sige at man ikke kan bruge sin gamle mk1 og sætte en ny power amp. til, med XLR kabler ? (forudsat at power ampen, heller ikke er bal.)
Nu bliver jeg forvirret, den omtalte mk.1 er en effektforstærker. Sunfire har et ballanceret indgangangstrin alene af hensyn muligheden for ballanceret kabelføring men ellers er der hele 2 ikke ballancerede indgange at vælge imellem. Termineringen af den ballancerede indgang er udførligt beskrevet i manualen så problemet kan vel siges at være et "ikke problem" der kan klares på 2 minutter med en loddekolbe
På mange måder en sær forstærker, men det ændrer ikke ved dens evne til ikke at gøre opmærksom på sig selv nærmest uanset hvor meget der bliver hældt på. |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg forstår dit indlæg korrekt, så har en mk1 version byttet om på ben 2 og 3. så 3 er + og 2 minus. jeg troede blot det var forfor. der havde denne spøjse ben ombytning, derfor min undren over at man så i en ikke bal. power amp. (altså hvor - (ben 3) var sat til stel) havde det omvendt, af hvad forfor. havde i samme fabrikat. -for så går det da galt ville jeg mene.
|
| Til top |
|
| |