Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Løsning på kabler til 2 stk sub..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 August 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har en cambridge c500 for-forstærker som skal forbindes med 2 dantax albatross sub's.. Forforstærkeren har kun 2 sæt pre-out, hvor det ene bliver brugt af min effekt-forstærker.. (man kan vel godt bruge alm. pre-out til subwoofere, uden det går ud over lyden) ???

Da jeg ikke har en "decideret sub-udgang" på min for-forstærker, skal jeg vel bruge "line-in" (rødt og hvidt stik) og ikke sub-udgangen på subben..

Da sub'erne skal bruges som stereo, kan jeg så nøjes med kun at bruge left pre-out til left line-in på sub'en ?

Skal jeg så købe et sub-kabel eller et signal-kabel?

Kan i anbefale nogen gode kabler som ikke koster en bondegård ? Og en "splitter" så jeg kan have 2 sub's på en pre-out ?

Håber kan svare på mine mange spørgsmål !
Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 August 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Hej!

For min skyld er der ingen grundt til at gå ud og brugealt for mange penge på et særligt subkabel.  brug nogle signalkabler, eller lav dem selv. Om du kan nøjes med en kanal til begge subs, er jo nok en smagsag. Hvis din delefrekvens er høj (måske 60-70  hz) ville jeg nok gå efter at bruge to kanaler, for at stereo med. men kan godt være det er lgiegyldigt.
Har ikke selv testet forfærdelig meget med preout, i forhold til at bruge højtalerudgangen.. jeg bruger min højtalerudgang (egentlig bruger jeg højtalerindgangen på mine højtalere, hvor jeg så har inført subkabel, sammen med højtalerkabel... Jeg synes det spiller, men skal ikke kunne sige om det har negativ effekt på resten af lyden (den lyd der komme i højtaleren)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hej Philip L

Hvis din subwoofere er aktiv (med forstærker) skal du bruge en pre-out bøsning = volume reguleret stereo signal udgang.
Hvis din sub er uden forstærker, ja så må du splitte højttaler kablet, hvis du ikke har et sæt ledige ht. terminaler.
Husk at det ikke er godt at komme under 4 ohm.

Bruger du pre-out bøsningen, er et sæt almindelige RCA kabler fint nok, og 2 Y adapter kan købes i radio forretningerne.

Y adapter   

Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene :) Kan høre på jer at jeg ikke behøver at købe "sub" kabler men bare signal kabler.. Subwooferne er aktive, mener det er 250/300 watts.

Bojsenbord - tænkte nu mere på om man kunne bruge fx venstre pre-out (forstærker) til venstre line-in (sub) så det spillede bassen i venstre side sammen med venstre front og og omvendt med højre.. eller skal begge stik i line-in være brugt før det virker..

Skal lige siges at jeg vil ha en sub ved hver front..

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 August 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Philip L skrev:

Tak for svarene :) Kan høre på jer at jeg ikke behøver at købe "sub" kabler men bare signal kabler.. Subwooferne er aktive, mener det er 250/300 watts.

Bojsenbord - tænkte nu mere på om man kunne bruge fx venstre pre-out (forstærker) til venstre line-in (sub) så det spillede bassen i venstre side sammen med venstre front og og omvendt med højre.. eller skal begge stik i line-in være brugt før det virker..

Skal lige siges at jeg vil ha en sub ved hver front..

Det kan du fint gøre:-) Det meste bas, er alligevel svært at høre hvorfra kommer. Du kan jo evt bare sætte højre og venstre preout, til højre og venstre i subben, og se om det gør en forskel? Har ikke mange erfaringer med surround, men i stereo, tror jeg ikke du vil opdage en forskel.. men hvem ved:-)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

jeg vil anskaffe mig et par kabler og prøve mig lidt frem..

takker :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes