Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilke højtalerkable~tekniske detaljer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
IanB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 August 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har i nogen tid benyttet nogle ganske almindelig 0,75mm2 kobber-højtaler-kabler fra silvan til mine højtalere. Alle snakker om at man skal have ordentlige kabler, men hvad vil det egenlig sige. Er det ikke bare et spørgsmål om at man skal have nogle kabler så tykke så muligt, så spændingstabet over dem bliver minimeret samt nogle kabler med så god ledeevne som muligt?? Jeg håber der er nogle kvikke hoveder der kan hjælpe mig.

Til top Vis IanB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IanB

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 August 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Et kabel kan jo sidestilles med en filter komponent... Så der er utallige specs. som har indflydelse på lyden!

Selve kvadraten var nok det sidste jeg ville kigge på, hvis jeg skulle se på kabler. For det siger intet om lyden i kablet!

Men det er ren videnskab at diskutere hvilke specs. der giver hvilke udslag, så det er ikke bare sådan lige at give et hurtigt entydigt svar på...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

IanB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

hmm, ok så. Men hvilke specifikationer har så den største betydning? Jeg kunne forestille mig at man kunne ækvivalere et kabel med en ohms modstand i serie med en induktiv impedans, og så til sidst en shunt kondensator (altså i parallet med det hele). Her kan vil opstilles et matematisk udtryk for dette, men da både kapaciteten samt induktansen er relativ lille i et kabel på ca. 10m har det vil ikke det store at skulle sige. Hvilke andre specifikationer kan have indflydelse på kablet?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 23 August 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok også de tre specifikationer der er oftest brugt. Men for at tage et eksempel, så har kondensatorer f.eks. også op og aflade hastigheder, som måske ikke nødvendigvis er frekvens liniere osv. osv. Og selv amplituden som kablet bære, det har jo også en direkte betydning for ovennævnte specs. da disse også har en amplitude afhængig værdi. Tag f.eks. miller effekten, hvor kapaciteten imellem to parallelle ledere har en svingene værdi alt efter spændings forskellen på de to... Og det samme kan vel egentlig også gøre sig gældende for induktionen. Alt sammen er jo med til at farve lyden til et bestemt punkt.

Mener f.eks. Nordost angiver en procentvis hastighed i forhold til lyset, på deres kabler... En fuldstændigt nytteløs opgivelse der intet siger om lyden i kablet. MEN angivelsen kan direkte omsættes til øvre grænsefrekvens for kablet, og selvom det ligger så langt udenfor det hørbare område så man kunne være fuldstændig ligeglad, så har dets afrulning aligevel et hørtbart resultat... Så alt i alt så har selv disse far out opgivelser noget at sige.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke man udfra de elektriske specifikationer kan sige noget om hvordan et kabel lyder (eller ikke lyder, som jo egentligt er formålet med dem).

Der er stort set lige så mange filosofier, som der er kabler og hifi folk, der bruger dem.

Eks.: van den Hul, der producerer en allerhulens masse kabler, har egentlig ikke nogen gennemgående lydfilosofi i sine kabler.

Nordost mener at fladvalset kobber og/eller sølv giver de egenskaber de søger.

Harmonic Technology producerer varme og behagelige kabler.

Andre igen producerer nøgterne og kolde kabler.

Så det er desværre ud at lytte hos forhandlerne og/eller venner og bekendte og finde det der passer dine ører, anlæg og tegnebog.

Held og lykke

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

!-- window.open = SymRealWinOpen; //-->Jeg  synes måske det er lidt relevant at vide hvilket setup du har, nogle mener at man som tommelfinger regel skal bruge 15-20% af det samlede hifi budget på kabler.

Mit råd er dog lån nogle forskellige kabler i en fornuftig forretning, lyt en rum tid på hver sæt og skift derefter mellem dem og udvælg det du synes bedst om.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 23 August 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at man undervurderer kompleksiteten af den opgave kabler har som skal forbinde apperater og højtalere. Det er jo tilsyneladende så enkelt og lige til det som et kabel skal gøre.

Men når jeg feks. oplever hvor meget mere et kabel kan sætte fri af iboende kvalitet i et anlæg bliver jeg ofte helt paf!

Sidst var det et sæt Frey fra Nordost som i en ekstrem grad satte kvaliteterne fri med markant større rum, meget mere opløsning og langt bedre dynamiske forløb. En voldsomt mere naturlig gengivelse. Desværre har alle kabler ikke kun en kvalitativ påvirkning, men også en kvantitativ påvirkning iform af en klangbalance som kan passe eller ikke passe til det anlæg og rum man bruger.

Så se et kabel som en equilizer der kan koste 500 kr 5000 kr 50000 kr. De kan alle påvirke klangbalancen, men de bedre slipper mere kvalitet igennem samtidig.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

IanB skrev:

Jeg har i nogen tid benyttet nogle ganske almindelig 0,75mm2 kobber-højtaler-kabler fra silvan til mine højtalere. Alle snakker om at man skal have ordentlige kabler, men hvad vil det egenlig sige. Er det ikke bare et spørgsmål om at man skal have nogle kabler så tykke så muligt, så spændingstabet over dem bliver minimeret samt nogle kabler med så god ledeevne som muligt?? Jeg håber der er nogle kvikke hoveder der kan hjælpe mig.

Halløj der er nogle ganske simple ting, bla. den du nævner der spiller ind.

Der er:

DC modstanden i ohm(R).

Den kapacative (C)

Den induktive (L)

Disse parametre har ALLE htkabler, til sammen udgør de jo så et LCR led ( http://en.wikipedia.org/wiki/RLC_circuit ),  og hver af de respektive pararametre ses jo så os i serie fra forstærkeren osse, dette bliver der nogle filtre af, og belastninger af forstærkeren osse, så det gælder selvfølgelig om og have disse værdier så lave så muligt, hvis man vil have neutralitet, vil man ud på et skråplan, det vil mange tilsyneladende, så køber man kabler med andre værdier, og skriver side op og ned på nettet om hvor godt de lyder, selvom man egentlig bare har købt katten i sækken, da de egentlig kun lyder anderledes, men igen det er jo os godt for nogen åbenbart, folks kabel anbefalinger både her og i magasiner er intet værd da deres performance hænger sammen med højttalerens lignende parametre og din forstærkers evner, og det er meget forskelligt fra anlæg til anlæg.

Der er lige et par parametre mere, men de er mere i detalje afdelingen og ligegyldige ved ht kabler, det er isolerings evne til og holde statisk elektricitet, og hvor hurtigt kablet er i forhold til lysets hastighed, nogen sælger kabler på sidst nævnte argument.

1 statisk elektricitet, kan ikke flytte en ht membran fordi det ikke har energi nok, derfor kun intressant ved små signaler.

2 lysets hastighed i et kabel, og dets hurtighed, kommer kun ind i billedet i Mhz området pga swr forhold, du kan max høre 20khz, så ens ht kabler er langt under grænsen om så de kun kunne køre med 10% af lysets hastighed.

Så nej det er ikke kun den ohmske værdi der spiller ind(tykkelse, kvadrat), men ligeledes spole(typisk snoning osv.) og kondensator effekt(kan være afhængig af afstand mellem de 2 ledere)

Her er en fin artikel om ht kabler: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Alt dette må endelig ikke overføres på signal kabler, da der er helt modsatte spille regler.

(tilføjet senere sikke dog engang vrøvl, jeg fik sagt, sku vist have sovet istedet for er li et par tekniske rettelser men de tilgår, med mindre nogen kommer mig i forkøbet)

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 24 August 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Der er lige et par parametre mere, men de er mere i detalje afdelingen og ligegyldige ved ht kabler, det er isolerings evne til og holde statisk elektricitet, og hvor hurtigt kablet er i forhold til lysets hastighed, nogen sælger kabler på sidst nævnte argument.

1 statisk elektricitet, kan ikke flytte en ht membran fordi det ikke har energi nok, derfor kun intressant ved små signaler.

Isoleringen kunne for min skyld godt gå under betegnelsen som Dielectric istedetfor! Og det er hovedsageligt netop dette materiale der afgør kapaciteten i kablet. Statisk elektricitet tror jeg ikke har så meget med netop dette at gøre... På de kabler hvor der direkte er en afskærmning, som f.eks. på Supras, der er det nok mere en forsikring mod udstråling, som muligvis skulle forstyrre andre kredsløb? Der skal helt sikkert nogle ret kraftige og helt sikkert usunde udstrålinger til, før der er energi nok i det til at flytte en højtaler membran. Så det skal nok ses i omvendt perspektiv

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 August 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Nej skærm en på hifi kabler er til for at sikre mod indstråling af støj.
Hvis f.eks. ht kablet ligger op af 220 v kabler kan disse påvirke lyden, det samme gælder signalkabler der er meget mere følsomme overfor indstråling af "støj"

Jeg tror næppe udstrålingen fra et højttalerkabel vil påvirke hvordan dit køleskab køler

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 August 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
---snip---
Jeg tror næppe udstrålingen fra et højttalerkabel vil påvirke hvordan dit køleskab køler

Og dog

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 24 August 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Nej skærm en på hifi kabler er til for at sikre mod indstråling af støj.
Hvis f.eks. ht kablet ligger op af 220 v kabler kan disse påvirke lyden, det samme gælder signalkabler der er meget mere følsomme overfor indstråling af "støj"

Tænker nu mere i retning af alle de signal kabler som netop er mere følsomme, og ligger lige i nærheden...

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 August 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Good point!

Derfor er det ekstra vigtigt at man har "styr" på sin fuglerede af kabler, alle kabler bør hvis de skal krydse hinanden gøre det i min. 45 grader.

Signalkabler børr slet ikke være i nærheden af Højttaler eller 220V kabler, hvis det kan undgås.

Det var jo egentlig ikke IanB's spørgsmål fra start.

Mit svar til IanB's spørgsmål er gør op med dig selv hvad du vil ofre derefter lån kabler i det prisleje og så hjem og lyt...

IanB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Sikke mange gode og tekniske svar. Det er jo perfekt at vi kan holde os til en debat om hvilke tekniske faktorere der spiller ind frem for bare at sige gode kabler og dårlige kabler der lyder godt. Det glæder mig. Jeg kan konkludere følgende indtil videre:

1.ohmsk modstand i kablet har en betydning for den afsætte effekt i kablet.

2. Kapacitiv impedans har indflydelse på lyden. (dog er denne meget lille og har derfor nok ikke  det store at sige)

3. Induktiv impedans har indflydelse på lyden. (dog er denne meget lille og har derfor nok ikke det store at sige)

4. Isoleringen lederne imellem, da denne kan påvirke den kapacitive impedans.

5. Variationer i kapaciteten og induktansen forårsaget af eks. Miller effekt samt ulineære forhold for kapacitet og induktans.

6. Hvor ”hurtigt” kablet er til at transportere et elektrisk signal. (Sandsynligvis lille betydning da man skal op på meget høje frekvenser før det får nogen indvirkning. Kan dog påvirke signalet. )

Er der nogen der ved hvilke værdier kapaciteten og induktansen har for en ”standart” højtalerkabel?

Jeg kunne forestille mig  at snoning på kabler også kan have en indflydelse. Jeg ved at en effekt der indtræder ved høje frekvenser (vist nok strømfortrængningsfaktor) bevirker at signaler vil løbe på ydersiden af kablet. Hvis man derfor bruger mange små ledere må der være forskel på om man bruger én stor leder. Snoningen på et kabel har måske også indflydelse. Er der nogen der ved hvilke effekt dette har og om effekten overhoved er stor nok til at man gider at interesser sig for den. ?

Hvis der er andre faktorer der spiller ind hører jeg gerne om dem. Jeg forstillede mig at udfører et par beregninger til sidst i denne tråd så man kan se hvor stor indflydelse de forskellige ting har.

Jeg ser frem mere teknisk debat.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 30 August 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

IanB skrev:

Jeg kunne forestille mig  at snoning på kabler også kan have en indflydelse. Jeg ved at en effekt der indtræder ved høje frekvenser (vist nok strømfortrængningsfaktor) bevirker at signaler vil løbe på ydersiden af kablet. Hvis man derfor bruger mange små ledere må der være forskel på om man bruger én stor leder. Snoningen på et kabel har måske også indflydelse. Er der nogen der ved hvilke effekt dette har og om effekten overhoved er stor nok til at man gider at interesser sig for den. ?

Det er netop brugt i mange kabler at bruge mange små tynde ledere, men der er vist også nogle ulemper ved sådan en løsning. Derfor er der også en del producenter der benytter flade eller rektangulære kabler, da man opnår et stort overflade areal uden at havde de mange ledere op ad hinanden.
Desuden er der nogle der benytter multigauge ledere, bla. Audioquest gør et stort nummer ud af at man kan bi-wire sine højtalere med de lederpar som passer til de respektive dele frekvenser... (Det skaber bare nogle nye problemer, men ideen er da værd at tage med)

Men for at vende tilbage til de flade ledere, så giver det endnu en fordel, hvis man vil opnå et rimelig kompakt kabel, for man minimere jo kapaciteten og miller effekten imellem lederne, hvis de ligger med den smalleste side parallelt med modpolen. (Mange DIY'er lægger dem godtnok flad side mod flad side, og helt helt forkert i mine øjne, da kapaciteten jo vil "eksplodere" i dette tilfælde) TaraLabs har godtnok nok nogle langhårede teoretiske ideer med at lægge de rektangulære ledere vinklede under disse forhold, men det har jeg ikke sat mig ind i...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes