| Forfatter |
|
Lasse Pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har erfaringer med at sætte 2 kondensatorer i serie - forspænde midtpunktet med en given spænding (måske 9V) og en seriemodstand på i omegnen af 100kOhm?!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse! Jeg mener HF brugte i en af deres konstruktioner engang. En preamp el. lign. Det er det eneste tilfælde, hvor jeg har hørt det omtalt/anvendt.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger Gryphon ikke forspænding i deres Cantata?
Mvh.
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også der sidder et 9V batteri i Infinity
Epsilon.
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder faktisk 2 stk. 9 volts batterier i Infinity Epsilon.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker helt fantastisk, meget mere veldefineret og mere hul.
High Fidelity konstruktionen hed vist nok Speak og Absys. Her har jeg selv stjålet ideen.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 Januar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
|
Er der nogen der har erfaringer med at sætte 2 kondensatorer i serie - forspænde midtpunktet med en given spænding (måske 9V) og en seriemodstand på i omegnen af 100kOhm?!
/Lasse |
|
|
Nu husker jeg, der sad vist noget sådant i HF´s "Speak og Abyss" Jan Hass var konstruktøren
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hej Lasse! Jeg mener HF brugte i en af deres konstruktioner engang. En preamp el. lign. Det er det eneste tilfælde, hvor jeg har hørt det omtalt/anvendt. |
|
|
DC forspænding af elektrolyt-kondensatorer er "opfundet" længe før begrebet "hi-fi"
Waal
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bruger DC forspænding i mine højtaler. Som highpass filter til mellemtonen sidder der en kondensator på 181 uF MKP, denne kondensator blev for sjovt bypasset med 2 x 0,33 uF MKT forspændt med 9V. Selv om det ikke er hele kondensatoren der er forspændt, er der stor forskel på lyden !!!!!! Der er MEGET mere hul igennem. Jeg kan kun anbefale alle at prøve det samme !
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3381&PN =2 her ligger der et par fotos af mine filtere.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
DC forspænding af elektrolyt-kondensatorer er "opfundet" længe før begrebet "hi-fi"
Waal
|
|
|
Jamen så lad os da høre om dine erfaringer!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
forspændte kondensatorer var der vist også i jbl 250 ti, i al fald i le-versionen.
det er efterhånden mange år siden også før high fidelitys udgave.
krydsmads
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
waal skrev:
Waal
|
|
|
Jamen så lad os da høre om dine erfaringer!
/Lasse
|
|
|
Jeg mangler endnu at blive overbevist om at det er besværet værd i højttalere. De eneste steder i et højttalerfilter jeg anvender lytter er impedanskorrektionerne og det bliver let nogle besværlige værdier hvis der skal DC forspændes, så besværlige at gevinsten skal være indiskutabel.
Erfaringer med en del af de kommercielle konstruktioner der har anvendt princippet rykker ikke ved ovenstående
Waal
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Waal
Der er ikke tale om forspænding af elektrolyt-kondensatorer, men bipolare filmkondensatorer. Jeg har også selv prøvet med solenkondensatorer i diskantfilter, jeg husker ikke at jeg oplevede en lydforbedring. Man skal også hsuke at, man får en ekstra lodning i signalvejen, og de fordele der teoretisk er ved forspænding skal så opveje de ulemper der er ved en ekstra lodning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Jeg mangler endnu at blive overbevist om at det er besværet værd i højttalere. De eneste steder i et højttalerfilter jeg anvender lytter er impedanskorrektionerne og det bliver let nogle besværlige værdier hvis der skal DC forspændes, så besværlige at gevinsten skal være indiskutabel.
Erfaringer med en del af de kommercielle konstruktioner der har anvendt princippet rykker ikke ved ovenstående
Waal
|
|
|
Nu vil jeg ikke benytte det i HT - men istedet i udgangen af min forforstærker.
Faktisk lavede jeg det lille stunt i går aftes. 2 stk. "Duelund modificerede" Wicon glatfolie kondensatorer (silkeomviklede, linolie behandlede). Midtpunktet af de 2 serieforbundne kondesatorer hævet til 9 volt - formodstand 1MOhm. Parallelt over hver Wicon 1 stk. kobberfolie. Erfaringsmæssigt går der hen imod 1 uge inden kondensatorerne lukker op - gad vide hvad det bringer i dette tilfælde?!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
waal skrev:
Waal
|
|
|
Nu vil jeg ikke benytte det i HT - men istedet i udgangen af min forforstærker.
Faktisk lavede jeg det lille stunt i går aftes. 2 stk. "Duelund modificerede" Wicon glatfolie kondensatorer (silkeomviklede, linolie behandlede). Midtpunktet af de 2 serieforbundne kondesatorer hævet til 9 volt - formodstand 1MOhm. Parallelt over hver Wicon 1 stk. kobberfolie. Erfaringsmæssigt går der hen imod 1 uge inden kondensatorerne lukker op - gad vide hvad det bringer i dette tilfælde?!
/Lasse
|
|
|
Hvad vil du få ud af det lille stunt ? Der er jo spænding på kredsløbet i forvejen
En elektrolyt kan formateres over nogle få opladninger, også selv om den har ligget på lager i 40 år
Waal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine ører siger at kondensatorer er voldsomt afhængige af variationer i DC forspændingen. Med dette lille fif skulle der være styr på netop dette. Derfor!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
|
Mine ører siger at kondensatorer er voldsomt afhængige af variationer i DC forspændingen. Med dette lille fif skulle der være styr på netop dette. Derfor!
/Lasse
|
|
|
Hvis spændingforsyningen svinger er din forforstærker syg og dårlig.
Hvis du fører samtaler med dine ører er du syg og dårlig.
Da du bruger dem som overførinskondensatorer er der andre og bedre muligheder afhængig af størrelsen på den dc spænding de skal blokere.
Når du åbenbart ved at den varierer ved du vel også mellem hvilke værdier ?
Waal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
|
Da du bruger dem som overførinskondensatorer er der andre og bedre muligheder afhængig af størrelsen på den dc spænding de skal blokere.
Waal
|
|
|
Du misforstår. Der er ikke variationer i DC niveauet i mit grej - ej heller fører jeg samtaler med mine ører. Men jeg anvender både mine ører og almindeligvis det mellem disse!
Udgangen af min forforstærker er ac koblet - det samme gælder indgangen i mit effekttrin. Derfor optimerer jeg kondensatoren i udgangen af min forforstærker, samtidig med at jeg kortslutter kondensatoren i indgangen af mit effekttrin. Det spiller egentligt ganske fint - dog har jeg erfaret at overføringskondensatoren ikke bryder sig om at DC niveauet ændrer sig. Min forforstærker er stort set altid tændt - hvorimod effekttrinnnet alene er tændt når jeg skal lytte. Ergo har kondensatorens indgang og udgang forskellig forspænding. Når jeg slukker for forforstærkeren er der pludselig en ny DC tilstand.
Jo færre DC tilstande kondensatoren skal antage jo bedre - derfor ideen med at DC forspænde overføringskondensatorerne i udgangen af forforstærkeren.
Især de små kobberfolie dimser er yderst påvirklige overfor dette. Og da de skal bruge op mod 1 uge på at "sætte sig" er processen noget langsommeligt.
Lad høre hvilke overføringskondensatorer du da vil anbefale?! DC niveauet er ca. 2 volt.
Steens modeller parallelt med kobberfolie er slet ikke værst!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
waal skrev:
|
Waal
|
|
|
Du misforstår. Der er ikke variationer i DC niveauet i mit grej - ej heller fører jeg samtaler med mine ører. Men jeg anvender både mine ører og almindeligvis det mellem disse!
Udgangen af min forforstærker er ac koblet - det samme gælder indgangen i mit effekttrin. Derfor optimerer jeg kondensatoren i udgangen af min forforstærker, samtidig med at jeg kortslutter kondensatoren i indgangen af mit effekttrin. Det spiller egentligt ganske fint - dog har jeg erfaret at overføringskondensatoren ikke bryder sig om at DC niveauet ændrer sig. Min forforstærker er stort set altid tændt - hvorimod effekttrinnnet alene er tændt når jeg skal lytte. Ergo har kondensatorens indgang og udgang forskellig forspænding. Når jeg slukker for forforstærkeren er der pludselig en ny DC tilstand.
Jo færre DC tilstande kondensatoren skal antage jo bedre - derfor ideen med at DC forspænde overføringskondensatorerne i udgangen af forforstærkeren.
Især de små kobberfolie dimser er yderst påvirklige overfor dette. Og da de skal bruge op mod 1 uge på at "sætte sig" er processen noget langsommeligt.
Lad høre hvilke overføringskondensatorer du da vil anbefale?! DC niveauet er ca. 2 volt.
Steens modeller parallelt med kobberfolie er slet ikke værst!
/Lasse
|
|
|
1) sad der en seriekondensator i indgangen på dit effekttrin ?
2) batteriet ændrer ikke på eventuelle niveauforskelle før/efter overføringskondensatoren.
3) parallelkobling af forskelligartede kondensatorer er "forbudt", noget "man" kun gør hvis en eller anden farvning af lyden tilstræbes. Typisk en overeksponeret top.
4) Af ren og skær høflighed vil jeg undlade at kommenter din tyrkertro på "dimsers påvirkelighed" i forhold til kalenderen
5) min egen forforstærker er forsynet med en udgået kondensatortype fra Jensen (flad voksimpregneret alu/papir i alu-dåse) 4x1uF pr. kanal. mærkespændingen er 160V og den er DC-tæt
6) Jeg anbefaler nødigt til personer hvis "smag og vaner" jeg ikke kender.
Waal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
|
1) sad der en seriekondensator i indgangen på dit effekttrin ?
Lasse: Som skrevet - JA.
2) batteriet ændrer ikke på eventuelle niveauforskelle før/efter overføringskondensatoren.
Lasse: Næh
3) parallelkobling af forskelligartede kondensatorer er "forbudt", noget "man" kun gør hvis en eller anden farvning af lyden tilstræbes. Typisk en overeksponeret top.
Lasse: En noget voldsom generalisering.
4) Af ren og skær høflighed vil jeg undlade at kommenter din tyrkertro på "dimsers påvirkelighed" i forhold til kalenderen
Lasse: Fornemmer jeg et skær af selvophøjet arrogance - nej vel. Mine ører lyver ikke. Du skulle prøve det selv en dag.
5) min egen forforstærker er forsynet med en udgået kondensatortype fra Jensen (flad voksimpregneret alu/papir i alu-dåse) 4x1uF pr. kanal. mærkespændingen er 160V og den er DC-tæt
Lasse: Jeg har nogle af Steens "rugbrød på lager. Det må blive det næste.
6) Jeg anbefaler nødigt til personer hvis "smag og vaner" jeg ikke kender.
Lasse: Underligt...
|
|
|
Jeg fornemmer, at det er bedst, at stoppe yderligere indlæg her.
/Lasse
|
| Til top |
|
| |