| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke lige om kategorien er helt i øjet, men det er da lidt derhenad, da det drejer sig om kabler og racks 
Jeg har ladet mig overbevise om at montere min nye Roksan Radius 5 pladespiller på en væg. Det kræver dog at den monteres et par meter væk fra anlægget, og det giver så i teorien to muligheder:
1. Jeg har en løs RIAA (rørbestykket) som kan placeres sammen med pladespilleren. Der skal så gå et signalkabel på 3-4 meter herfra og hen til forstærkeren, der står imellem højttalerne.
2. Jeg kan flytte det meste af anlægget, bl.a. forstærker og CD-afspiller, hen til det sted hvor pladespilleren skal monteres, hvilket giver kort signalkabel fra RIAA til forstærker. Dette vil dog så kræve at der trækkes et længere højttalerkabel, og det vil sandsynligvis beløbe sig til ca. 5 meter pr. højttaler.
Hvad er bedst, bare sådan i teorien, hvad giver mindst "tab"?
Løsning 2 vil også give mig problemer med mit strøm, idet min Audioplan PowerStar kun har 1 meter ledning, men det problem måtte jeg jo så bare løse. Uanset hvad, så er det heller ikke helt billigt i kabel, når nu man hører til dem der mener at der er forskel 
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa - det er et meget interessant dilemma du står overfor. Tror nemlig selv at det kan gøre en meget stor forskel om du gør det ene eller andet. Selv har jeg pt. lange højttalerkabler og korte signalkabler, men jeg ville gerne prøve at ha det omvendte - har desværre ikke råd til det.  Men hvis du har penge til det synes jeg helt klart at det er et forsøg værd. Det skal dog lige siges at jeg ikke har det store grundlag for at tro at det er bedre end hva du bruger nu. Men det er altid en trøst at det trods alt ikke er umuligt at komme af med go'e kabler, hvis lyden ikke lige var som planlagt. 
Held og lykke med det - håber du kan træffe et valg. __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Ved ikke lige om kategorien er helt i øjet, men det er da lidt derhenad, da det drejer sig om kabler og racks 
Jeg har ladet mig overbevise om at montere min nye Roksan Radius 5 pladespiller på en væg. Det kræver dog at den monteres et par meter væk fra anlægget, og det giver så i teorien to muligheder:
1. Jeg har en løs RIAA (rørbestykket) som kan placeres sammen med pladespilleren. Der skal så gå et signalkabel på 3-4 meter herfra og hen til forstærkeren, der står imellem højttalerne.
2. Jeg kan flytte det meste af anlægget, bl.a. forstærker og CD-afspiller, hen til det sted hvor pladespilleren skal monteres, hvilket giver kort signalkabel fra RIAA til forstærker. Dette vil dog så kræve at der trækkes et længere højttalerkabel, og det vil sandsynligvis beløbe sig til ca. 5 meter pr. højttaler.
Hvad er bedst, bare sådan i teorien, hvad giver mindst "tab"?
Løsning 2 vil også give mig problemer med mit strøm, idet min Audioplan PowerStar kun har 1 meter ledning, men det problem måtte jeg jo så bare løse. Uanset hvad, så er det heller ikke helt billigt i kabel, når nu man hører til dem der mener at der er forskel  |
|
|
Jeg spurgte engang en gut der lavede kabler om det samme, han svarede "Lange signalkabler OG lange højttalerkabler er det bedste"  Nå spøg til side. Jeg ville under 0 omstændigheder forlænge mine HT kabler og slet ikke til 5 m. Det der sker når modstanden øges i kablerne er meget mere giftigt, end det tab der opstår i signalkablet. I Signalkablet mistes der lidt niveau og måske lidt højfrekvens og detaljering. I Højtalerkablet mister du kontrol og det medfører oftest en noget løsere bas og et udmagret grundtoneområde. Så pas på med det.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvis man er så heldig at køre ægte ballanceret all the way (XLR) - desværre er det kun min effektforstærker som kan køre ballanceret - så stiller fordelene vel endnu mere til løsningen med de lange signalkabler, eller hur?
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også ladet mig fortælle, at du godt kan køre med et længere signalkabel, hvis kvaliteten er i orden!
Hvis du har en god RIAA, skulle det vel ikke være noget problem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
| Og hvis man er så heldig at køre ægte ballanceret all the way (XLR) - desværre er det kun min effektforstærker som kan køre ballanceret - så stiller fordelene vel endnu mere til løsningen med de lange signalkabler, eller hur? |
|
|
Kun hvis du har støj/brumproblemer!
|
| Til top |
|
| |
haldor Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige løsning no.1.og rigtigt gode skærmet kabler.
mvh
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
| Og hvis man er så heldig at køre ægte ballanceret all the way (XLR) - desværre er det kun min effektforstærker som kan køre ballanceret - så stiller fordelene vel endnu mere til løsningen med de lange signalkabler, eller hur? |
|
|
Kun hvis du har støj/brumproblemer! |
|
|
Mener du kun at en ballanceret løsning kan afhjælpe støj/brum?
I så fald burde man da aldrig se disse løsninger på andet end pladespillere
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alle svar indtil nu. Løsningen må blive et langt signalkabel, det passer mig faktisk også bedst.
Men hvilket signalkabel vil så være optimalt? Længden bliver som nævnt 3-4 meter. Jeg anvender med fryd Duelund's modeller, men de har ingen skærm. Og kan man i det hele taget finde et godt signalkabel med den længde?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Mange tak for alle svar indtil nu. Løsningen må blive et langt signalkabel, det passer mig faktisk også bedst.
Men hvilket signalkabel vil så være optimalt? Længden bliver som nævnt 3-4 meter. Jeg anvender med fryd Duelund's modeller, men de har ingen skærm. Og kan man i det hele taget finde et godt signalkabel med den længde? |
|
|
Nej ikke i den længde. Du er nok nødt til at købe i metermål og så samle selv. Duens ledninger kan sagtens bruges, da du jo vil ballancere signalet. så er skærmen jo ikike noget prob, du kan bare erstatte med en ledning. Der gåtr intet signal i den.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
|
|
Kun hvis du har støj/brumproblemer! |
|
|
Mener du kun at en ballanceret løsning kan afhjælpe støj/brum?
I så fald burde man da aldrig se disse løsninger på andet end pladespillere |
|
|
Jo! I studioer, hvor kabelmænden og brumsandsynligheden er eget større end hjemme. Som udgangspunkt og hvis alt andet er lige, så er der ikke én eneste grund til at ballancere derhjemme. Man skal dog have respekt for apparaternes konstruktion. Er apparatet konstrueret som et ballanceret apparat, så bør man anvende de bal. ind/udgange, da du eller skal igennem et EKSTRA kredsløb. Også omvendt forholder det sig således. Effekttrin er meget sjældent ballancerede. Topmodellerne fra enkelte konstruktører og brokoblede effekttrin er ballancerede helt ud på HT klemerne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
[Nej ikke i den længde. Du er nok nødt til at købe i metermål og så samle selv. |
|
|
Ok, jeg har da prøvet sådan noget før.
Kurt von Kubik skrev:
Duens ledninger kan sagtens bruges, da du jo vil ballancere signalet. så er skærmen jo ikike noget prob, du kan bare erstatte med en ledning. Der gåtr intet signal i den. |
|
|
Det var en anden der snakkede om balanceret kabelføring. Det kabel der skal gå fra min RIAA til min forstærker skal være med ganske almindelige RCA-stik.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig, så ville jeg kigge efter et brugt langt signalkabel i USA. Der er nogen gange nogle rigtigt gode tilbud ... og dollarsen er nede i en rigtigt god kurs.
Hvad du skal kigge efter det skal jeg ikke kunne sige... Duelund har de nok ikke!
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget uden plastik... Det har Duelund sikkert !
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan undre at man ser ballancerede udgange/indgange på high end udstyr.
Gad vise hvor mange af disse som er ÆGTE ballancerede og ikke blot konverteret til ballanceret - sikken noget juks!
Iøvrigt er zappulse 2.1SE åbenbart noget så sjældent som ÆGTE ballanceret 
http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp21mat.pdf (side 3)
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim....
Ikke helt enig her....og så måske jo´!
Er din RIAA et triodedesign, må du for alt i verden IKKE smække lange kabler i enden af den. Gør du dette, bliver du voldsomt straffet med svag top og sløj dynamik - så hellere lange HT-kabler.
Er din RIAA strømstærk, er løsningen med lange HT nok at foretrække. Man kan dog stadig gå hen og blive overrasket... ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schelde skrev:
|
Er din RIAA et triodedesign, må du for alt i verden IKKE smække lange kabler i enden af den. Gør du dette, bliver du voldsomt straffet med svag top og sløj dynamik - så hellere lange HT-kabler.
Er din RIAA strømstærk, er løsningen med lange HT nok at foretrække. Man kan dog stadig gå hen og blive overrasket... ...
|
|
|
Oh, good point! Jeg må indrømme at jeg ikke lige er helt spids på hvilket rør der anvendes, mener jeg fik at vide at det er ECC83, lyder det helt usandsynligt? Og ved du om det i så fald gør løsningen med langt signalkabel ubrugbar?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Schelde skrev:
|
|
|
|
Oh, good point! Jeg må indrømme at jeg ikke lige er helt spids på hvilket rør der anvendes, mener jeg fik at vide at det er ECC83, lyder det helt usandsynligt? Og ved du om det i så fald gør løsningen med langt signalkabel ubrugbar?
|
|
|
Det komme vel an på om røret køre som Anodefølger eller Katodefølger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
| Det komme vel an på om røret køre som Anodefølger eller Katodefølger. |
|
|
Igen et godt spørgsmål, sådan går det når man roder rundt i the bees nest 
Jeg prøver lige at høre ham ad som jeg har købt den ad, han har selv bygget den.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim...
Det kunne meget vel være ECC83 (dobbelttriode) din RIAA var baseret på. Sidder dette rør alene (ét til hver kanal), bruges begge halvdele som regel til RIAA-kompensation. Herefter kan der sidde endnu et rør, som buffer eller driver. Dette kan være koblet som dfms skriver.
Hvad er det for en ? - måske vi kender den.
|
| Til top |
|
| |