| Forfatter |
|
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 09 Januar 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var et smut forbi brugtmarkedet herinde og så ovenstående til salg. Blev lidt nysgerrig for har nu aldrig hørt om en SE udgave af dette kabel, så googlede og fandt dette link:
http://www.russandrews.com/product-KIMBER-8TC-Speaker-Cable- Stereo-3183.htm
"Using purer clear and white insulation means that you get a boost in performance over the standard blue and black 8TC speaker cable"
Er kabelverden da snart gået helt af lave med deres postulater, eller er det bare mig der er helt forkert på den når jeg overhovedet ikke kan se den fjerneste logik i at en ændring af isolationens farve ligefrem skulle kunne give et boost i performance??
Har ellers haft stor respekt for Kimber, de laver nogle fremragende kabler, men dette virker mildest talt useriøst! Det giver jo ingen mening, da isolationsmaterialet stadig er helt samme, nemlig teflon!
Gad vide om denne revolution af en opgradering så koster ekstra? 
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan have noget med de anvendte/fjernede farvestoffer i isoleringen.
Mener at huske, at High Fidelity for mange år siden havde en diskussion om, at det samme kabel lød forskelligt i rød hhv. sort udførelse.
Men ellers kan du bare hoppe på flere af kabeltrådene.... __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
|
Det kan have noget med de anvendte/fjernede farvestoffer i isoleringen.
|
|
|
Lige præcis, den traditionelle blå / sorte farve, er jo med til gøre teflon dielektric materialet urent, og derved har en unødigt højere kapacitet, end ved at lave det af rent teflon. På SE udgaven der er ihvertfald den ene leder af rent teflon, imens der nok er blandet lidt hvidt farve i den anden, for at man kan skelne imellem dem... Men det er helt sikkert betydeligt mindre end den normale udgave.
Men selvom det lyder som pettitesser, så er det jo nogenlunde samme ide som nogle højtaler producenter arbejder efter, når de laver enheder i deres naturlige farve (bare se alle de hvide enheder osv.) så de undgår at øge vægten og kompositionen med farvestof. Nogle går endda såvidt som at forarbejde og forædle materialerne, så de bliver helt rene. Se f.eks. bare poly enhederne fra VA og Paradigm, som er gennemsigtige...
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm syntes det lyder som det rene voodoo...ihvertfald alt for teoretisk til at kunne have nogen reel praktisk betydning.
Hvis det så vitterlig skulle have nogen betydning, kan det undre at Kimber ikke lavede 8TC kablet i de farver fra starten, det koster jo ikke ekstra og man må formode lyden til hver en tid må have 1. prioritet, ikke farverne, når der er tale om et relativt dyrt hifikabel.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sammenligner det med, hvor langt man går for forbedringer alle mulige andre steder, så er det somend ikke så voodoo agtigt ;-)
Men det koster self. også at bruge et renere teflon end, et der måske har en mindre renhed... Og SE udgaven er der jo også brugt renere kobber, så det er jo ikke kun farvestoffet der udgør hele forskellen!
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointerede du ikke før at det var farven der gjorde teflonet urent?? Så bliver det vel ikke dyrere at producere ved at man undlader at komme de farvestoffer i? 
Brugt renere kobber??...Nej da! Ifølge det link jeg postede står der det er det samme type kobber som i det blå/sorte! Hvor har du den information fra?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange materialer skal jo raffineres før de opnår den bedste renhed. Spørg Kimber, det kan være de har en logisk forklaring på det?
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså det der med "renere kobber" køber jeg altså ikke. Selv Hifi Klubben proklamerer med, at deres billige Argon kabler besidder "99.9999999999%" ilt-fri kobber (uha uha). Hvorfor kan Kimber så ikke levere varen med den gamle 8TC? Endda til den 10-dobbelte pris. At SE udgaven nu har renere kobber...ak og suk.
Dog vil jeg være enig i, at lyden godt kan ændre sig afhængig af den valgte dielectric metode. Men at selve materialets farve skulle have en indvirkning - det tvivler jeg godt nok meget på!
SE-udgaven er pænere at se på. Det vil jeg give dem. Men jeg ser ingen grund til at opgradere 8TC til fordel for denne SE udgave.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Mange materialer skal jo raffineres før de opnår den bedste renhed. Spørg Kimber, det kan være de har en logisk forklaring på det?  |
|
|
Tror ikke Kimber har nogle forklaringer i den retning, men derimod er det vist dig der kommer med nogle udokumenterede påstande eller formodninger. Kimber har jo aldrig påstået andet end at der er tale om det eksakt samme kobber som i den alm. udgave. Ligeså med teflonen hvor kun farvestoffet er til forskel 
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taurus skrev:
micma18 skrev:
Mange materialer skal jo raffineres før de opnår den bedste renhed. Spørg Kimber, det kan være de har en logisk forklaring på det?  |
|
|
Tror ikke Kimber har nogle forklaringer i den retning, men derimod er det vist dig der kommer med nogle udokumenterede påstande eller formodninger. Kimber har jo aldrig påstået andet end at der er tale om det eksakt samme kobber som i den alm. udgave. Ligeså med teflonen hvor kun farvestoffet er til forskel 
|
|
|
Da Teflon er et af de materialer med laveste dielektricitets konstant, så kan da ærlig talt ikke være den store overraskelse at, jo mere fremmed materiale der er blandet i, jo større bliver kapaciteten. Og det er jo ikke ligefrem nogen nyhed inden for hifi brancen, at man sælger sin gamle moster for netop så bitte små forbedringer!
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej og det kommer heller ikke som nogen overraskelse at jordstrålerne på min nuværende bopæl sikkert er meget kraftigere end der hvor jeg boede før, hvilket giver et klart dårligere lydbillede, det er ihvertfald helt sikkert, så ingen overraskelse i det...eller måske det istedet er højspændingskablerne en kilometers penge herfra, eller....ja og man kan blive ved og ved i en uendelighed med at komme på alverdens ekstremt teorestiske postulater for hvorfor der skulle være en lydmæssig forbedring/forværring at hente!! 
Jeg kender fint til teflons gode egenskaber som isolationsmateriale, har jo selv Kimber kabler med teflonisolering, men lidt sund fornuft og sans for proportioner på dette område er jeg overbevist om er en god ting!
PS: Du har stadig ikke forklaret hvordan i alverden det skulle kunne blive dyrere at fremstille teflon med tilsat farve kontra det samme teflon UDEN farve, ej heller hvor du har læst at kobberet i SE kablet skulle være af en bedre kvalitet end det blå-sorte 8TC??
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
For et par år siden var der en test af 8 TC SE i et tysk hifi magasin, deres konklusion var, at det var et lidt bedre kabel end det oprindelige 8 TC og forbedringen skyldes den nye teflonisolering.
På Russ Andrews hjemmeside www.russandrews.com står der også, i omtalen af 8 TC SE, at begge udgaver af 8 TC anvender den samme kvalitet kobber.
Det kan så undre en, at det nye Kimber Crystal 24 fra Russ Andrews , samme kabel som 8 TC bare med 24 ledere, anvender farvet teflon, istedet for det gennemsigtige, som skulle være bedre, men det kan da være, at der om nogle år kommer et Crystal 24 SE , eller måske er det et kabel, englænderne selv har strikket sammen, for på Kimbers amerikanske hjemmeside www.kimber.com findes kablet ikke .
Jeg har selv en version af 8 TC som fladkabel, med samme kobber og samme teflon bare farvet rødt, og det er ligesom 8 TC et godt kabel, som giver noget for pengene, især er bassen rigtig god, det passer godt til mange højtalere og er dejligt nemt at have med at gøre.
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
På www.russandrews.com kan det også ses at såvel VS som TC kablerne nu allesammen leveres i hvid/gennemsigtig isolering...altså for dem hvor dette kunne have interesse
Men som det også nævnes tidligere i tråden her, gir det jo ingen mening at det nye Crystal-24 så leveres i de "gamle" farver! Noget tyder på det er ret tilfældigt og lydmæssigt ligegyldigt hvilke farver der bruges.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taurus skrev:
|
Nej og det kommer heller ikke som nogen overraskelse at jordstrålerne på min nuværende bopæl sikkert er meget kraftigere end der hvor jeg boede før, hvilket giver et klart dårligere lydbillede, det er ihvertfald helt sikkert, så ingen overraskelse i det...eller måske det istedet er højspændingskablerne en kilometers penge herfra, eller....ja og man kan blive ved og ved i en uendelighed med at komme på alverdens ekstremt teorestiske postulater for hvorfor der skulle være en lydmæssig forbedring/forværring at hente!! 
Jeg kender fint til teflons gode egenskaber som isolationsmateriale, har jo selv Kimber kabler med teflonisolering, men lidt sund fornuft og sans for proportioner på dette område er jeg overbevist om er en god ting! Jeg er bestemt ikke enig med dig i det her punkt! For det handler ikke kun om materialets evne til at isolere, men endnu mere om de filter-medsige egenskaber materialerne tilføre kabler. Og bla. så vil en lavere kapacitet, give en højere grænsefrekvens. Og selvom denne grænse måske ligger et godt stykke over det vi normaltvis tænker på, har indflydelse på audio, så vil materialernes evne til at optage og afgive kapaciteten jo også have indflydelse. Og det er jo bare én parameter ud af mange... Man kan jo også nemt høre forskel på f.eks. et par overførselskondensatorer, på trods af at de er påtrykt samme værdi osv. Så jeg vil ikke sige det er ren voodoo osv. Nogle går jo også skridtet viddere og ligger kablerne ovenpå stands, så de kommer op fra gulvet, for at undgå dettes indvirkning.
PS: Du har stadig ikke forklaret hvordan i alverden det skulle kunne blive dyrere at fremstille teflon med tilsat farve kontra det samme teflon UDEN farve, Jeg FORMODER (jeg er ikke kemiker!) at det er en del svære at fremstille et helt rent produkt frem for et med en mindre renhed... Sådan er det også med en masse andre ting, så hvorfor ikke Teflon?
ej heller hvor du har læst at kobberet i SE kablet skulle være af en bedre kvalitet end det blå-sorte 8TC?? Det har jeg heller ikke fra officiel side, men det har stået flere steder rundt omkring på nettet, og hvis det ikke passer, jamen så er der jo ikke mere i det.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvad det er for nogle fysiske forklaringer du kommer med, er ikke fysiker. hvilket jeg heller ikke behøves at være for at bruge min sunde fornuft og logik! Hvis man derimod skal forklare kort på dansk hvad et godt isolationsmateriales vigtige egenskab må være, så handler det vel om at det skal optage færrest muligt elektroner fra lederen som derefter leveres tilbage igen med en mikroskopisk forsinkelse til følge! Enig i at teflon er godt, har ikke alskens teoretiske forklaringer på hvorfor, men mine ører fortæller mig det er godt! Hvad propertioner angår er vi to bestemt ikke enige nej... du kan herfra og til dommedag komme på alverdens påstande for hvorfor der skulle være en forskel, teoretisk ja, i praksis mange gange nej! Så hvis du eller andre ukritisk vil købe dem for et godt ord ja så værsgo!
Og så kan det sq da ikke være så svært at forstå at det selvfølgelig ikke er en krone dyrere eller sværere at fremstille teflon uden farve end hvis det var med farve. Det er jo kun farvestoffet der adskiller SE udgaven fra den alm. udgave. De andre urenheder der måtte kunne være, har jeg ikke læst noget om at der skulle være nogen forskel på mellem de to kabler...har du siden du bliver ved med at køre rundt i hvor rent eller urent teflonet i dette kabel er?
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kan jeg ikke ladeværer og blane mig. Der er er flere matrialer der går under teflon Fx PTFE og FEP det kan jo være der vi har den store forskæl. Og hvad med leder opbygning kan der være en forskel der?
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke ifølge de oplysninger der er tilgængelige, og lur mig om det ikke var blevet nævnt hvis der var den forskel, det handler jo om for producenten at reklamere mest muligt! Og selvfølgelig ikke nogen forskel i lederopbygning, det er jo stadig 8TC modellen
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|