Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtaler kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chris L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg bruger PT alm. 2x0.75 mm2 lampeledning, og folk siger man kan høre forskel hvis man køber  noget rigtig højtaler kabel. Men hvad skal man vælge, det skal helst ikke være noget alt for dyrt noget, da jeg skal bruge en del meter. Men hvad vi i anebfale? Jeg har kigget lidt på HiFi klubbens hjemmeside, og der fandt jeg et kabel TARA LABS Omni kabel, er der nogen der har noget kendskab til det?

Og lige et andet kabel spørgsmål, antennekabel, vil man kunne se forskel på billedet hvis man køber et dobbeltskærmet kabel, end hvis man bruge det der følger med til TVét?

Til top Vis Chris L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris L

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til højtaler kablet, så vil du nok opleve en kæmpe forskel, lige gyldigt hvilket højtaler kabel du skifter til, hvis du bare bruger alm. lampeledning nu... Og Omni kablet er somend et ganske udemærket kabel, men som du nok kan se på udbuddet, findes der self. også kabler der er bedre
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg købe mig noget 2.5-4.0 (an på hvor tykt kabel der kan komme i dine ht terminaler), da de efter min subjektive mening gør det fint til prisen.

der er mange indenfor hifi, og også nogle med selv meget dyre anlæg som mener, at mange af de kabler man kan få, ikke er andet end det rene voodoo, men det skal dog være op til dig, om du vil tro det, eller lade være.

og det med antennekablet:

hvis dit kabel løber ved siden af f.eks. strømførende kabler, kan det måske hjælpe, da billedet nok ellers vil blive forstyrret af netkablerne, men til normalt hverdagskiggeri tror jeg ikke at det var der jeg ville satse på bedre billed

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:

Hvis jeg var dig ville jeg købe mig noget 2.5-4.0 (an på hvor tykt kabel der kan komme i dine ht terminaler), da de efter min subjektive mening gør det fint til prisen.

der er mange indenfor hifi, og også nogle med selv meget dyre anlæg som mener, at mange af de kabler man kan få, ikke er andet end det rene voodoo, men det skal dog være op til dig, om du vil tro det, eller lade være.

Selve kablet kvadrat siger intet om kablets evne til at bære relativt høje frekvenser, og desuden er de elektriker ledninger helt sikkert også lavet noget genbrugs-skrammel kobber. Og det lader sig altså høre!!!

Tør slet ikke tænke på hvor lille kvadrat eksempelvis et Taralabs AIR kabel har, men der er nok ingen der betvivler at det er et bedre kabel end haraldskralds 4mm2

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
den-studerende skrev:

Selve kablet kvadrat siger intet om kablets evne til at bære relativt høje frekvenser, og desuden er de elektriker ledninger helt sikkert også lavet noget genbrugs-skrammel kobber. Og det lader sig altså høre!!!

Tør slet ikke tænke på hvor lille kvadrat eksempelvis et Taralabs AIR kabel har, men der er nok ingen der betvivler at det er et bedre kabel end haraldskralds 4mm2

korrekt, jeg var vidst noget upræcis..

men når man vil have kabler til billige penge er det vel som tommelfingerregel altid godt at få noget med et stort Ø, da du på den måde får den største overflade, og på den måde taber mindst når du sender strøm igennem det ud til dine ht'ere (eller er jeg helt galt på den? )

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Ja så er det da kun de kabler du kan købe i T-hansen!..

Men hvor mange meter skal du bruge, kontra pris??...For den kan klart betale sig at købe nogle bedre højtalerkabler, brugte selv de kabler du bruger nu, og skiftede til Tara Omni 2, pænt stor forskel!..Nu har jeg så skaffet til Nordoest, og der er forskel så det brager (selvom jeg bruger CV)!...

Jo det kan godt betale sig at købe et bedre antennekabel, hjælper ikke  det helt store, men der er en forskel!..

mvh Zirio

Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 5. Jan

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Selve kablet kvadrat siger intet om kablets evne til at bære relativt høje frekvenser

Jo, det gør da! Ved 20 kHz bruges stadig det meste af kabeltværsnittet. Skin effekten træder først ind ved 100kHz. Kabler med høj induktans dæmper høje frekvenser, men næsten ingen kabler har dette problem.

micma18 skrev:

Jo, det er der en del, der betvivler. Kabeltværsnit (og dermed DC-modstand, resistans) er en af de faktorer, der betyder mest for lyden, specielt hvis forstærkeren har høj udgangsimpedans og højttaleren har ujævn impedans. Så nyd du bare dit 4mm2!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Der er nok nogen som ikke har hørt forskellen så....

Og DC modstanden er bare et af mange parametre i et kabel!

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

jazzman: du kender til de ord jeg ville have brugt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes